• 0

huurrecht en kosten [eigen woningforfait zakelijke woning]

Sinds 2010 is mijn huurrecht geactiveerd. Mijn huurwoning is nu gezet op de onderneming en ik trek al mijn woonkosten (energie, huur enz) af en tel elk jaar een percentage van de WOZ waarde bij de winst voor mijn privégebruik. Dit jaar 1,5%.

De woning is voor 60% in gebruik voor het bedrijf. De meeste ruimtes lopen door elkaar met Privé en Zakelijk, maar de belastingdienst heeft het gezien en is akkoord gegaan.

De 60% is dus niet een duidelijk apart leefdeel. Nu heb ik vernomen via een juridisch blaadje dat er eigenlijk een bijtelling zou moeten plaatsvinden over ,alleen, het privégebruik van de WOZ waarde.

Dit zou in mijn geval betekenen dat als de WOZ waarde 200000 euro is en het percentage 1,5%. Dat ik 3000 euro bij zou moeten tellen. Echter mijn privégebruik is 40%, wat dan neerkomt op een bijtelling van 1200 euro. Voor mij betekent dit dan dat ik al deze jaren teveel heb bijgeteld. Klopt dit?

Omdat ik ook al deze jaren mijn volledige energie en woonkosten heb afgetrokken, vraag ik mij af of dit dan ook wel juist is, of dat dit dan ook een percentage van de woonkosten moet worden. In de vele artikelen die ik heb gelezen en zelfs met een fiscalist hierover heb gesproken kom ik er niet uit wat nu de juiste handelswijze is. De een zegt dat ik alles mag aftrekken en dat de 1,5% de afbetaling is van het gehele gebruik, de ander zegt een deel. Hoe moet ik dit nu echt doen zoals het hoort! Zowel mijn woonkosten berekenen als mijn WOZ deel? Weet iemand dit?

 

 

[aanpassing: titel verduidelijkt]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oké, het precieze percentage doet het aangifte programma automatisch. Ik heb even voorbeeld bedragen gebruikt om de vraag te ondersteunen. De ware vraag zit in het 40% privégebruik en de juiste manier om alle woonkosten te benaderen. Bedankt voor je reactie

Link naar reactie
  • 0

Sinds 2010 is mijn huurrecht geactiveerd. Mijn huurwoning is nu gezet op de onderneming en ik trek al mijn woonkosten (energie, huur enz) af en tel elk jaar een percentage van de WOZ waarde bij de winst voor mijn privégebruik. Dit jaar 1,5%.

Dit jaar is dat 1,8% (2015). Vorig jaar was dat 1,7%. Je mag (blijkbaar) dit naar rato van je woongedeelte toepassen als er sprake is van een bedrijfspand met een duidelijk woongedeelte. Zonder duidelijke scheiding van het werk/leefdeel*, gaat men uit van de hele WOZ van de woning (*EDIT: met dank aan @ronaldinho). Eventuele huurtoeslag geldt trouwens ook nog als winst!

 

Stel je hebt een woning die 550 euro per maand huur kost. Je woonlasten zijn 300 euro voor energie (om het even simpel te houden). Je krijgt 50 euro huurtoeslag (om het compleet te maken). De WOZ-waarde is 200.000 euro.

 

Binnen de zaak voer je dan op voor 2014:

 

Huurkosten 6.600 euro -/-

Huurtoeslag 600 euro +/+ (winst!)

Energie 3.600 euro -/-

Bijtelling 3.400 euro +/+ (1,7% x WOZ)

-----------------------------------------------------------------------------

Saldo aftrek 6.200 euro

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor het duidelijke antwoord. De zin die in de bijgevoegde link staat waardoor ik ben gaan twijfelen is:

 

Bepaal de WOZ-waarde van het woongedeelte. (Bijvoorbeeld: het pand is voor de 90% uw woonhuis. Dan neemt u 90% van de totale WOZ-waarde)

 

De berekening die ik altijd heb toegepast is zoals je het hier hebt uitgelegd (op het gebruiksdeel van de energie na). Als ik echter de bovenstaande zin toepas dan maakt het toch wel uit hoe groot het deel is wat ik van mijn huis gebruik voor privé en heeft dit dus dan invloed op deze 1,7%

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat klopt. Het gaat om de WOZ waarde van het woongedeelte. Dus de 40%, als dat het woongedeelte is.

Ik snap inmiddels de verwarring van TS. Persoonlijk dacht ik altijd dat je het forfait over de hele WOZ moest toepassen. Maar de Belastingdienst zelf is niet eenduidig in haar informatievoorziening. Ik vond namelijk 2 conflicterende meldingen hierover op de website van de Belastingdienst (de meeste zeggen naar rato van woongedeelte, de rekenhulp zegt echter expliciet van niet!).

 

De eerste bronnen zeggen inderdaad dat je het aandeel van het woongedeelte moet vermedigvuldigen met de WOZ.

 

Privégebruik woning en Zakelijke woning

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigenwoningforfait/privegebruik_woning/

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/niet_in_loondienst_werken/opbrengsten_en_kosten/bezitting_zakelijk_of_prive/zakelijke_woning

 

De tweede bron zegt echter dat je het forfait moet berekenen over de gehele WOZ. Het Handboek Ondernemen 2014 (pagina 51) verwijst uitsluitend naar deze tool, waarin dus een hogere bijtelling wordt aangegeven dan elders bij de tabellen staat aangegeven.

 

Werkruimte (Kies "huurwoning" -> ja/nee -> nee -> ja -> "ondernemingsvermoging")

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

 

Onderaan staat

- U moet jaarlijks rekening houden met het privégebruik van het pand. U verlaagt uw kosten door een bijtelling voor het privégebruik. Deze bijtelling is een percentage van de WOZ-waarde van het hele pand.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bepaal de WOZ-waarde van het woongedeelte. (Bijvoorbeeld: het pand is voor de 90% uw woonhuis. Dan neemt u 90% van de totale WOZ-waarde)

Ik heb de berekening hierboven even aangepast op basis van de rekenhulp 'Werkruimte in de woning' (zoals daarnaar wordt verwezen in het Handboek Ondernemen 2014).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dit is waarschijnlijk waarom ik twee verschillende vertalingen krijg van mensen die hiermee te maken hebben. Nu weet ik dus niet goed meer wat te doen.

Bedankt voor het opzoeken van deze pagina's.

 

Wat kan ik nog doen om dit helder te krijgen. Een brief sturen naar de belastingen?

Link naar reactie
  • 0

Wat kan ik nog doen om dit helder te krijgen. Een brief sturen naar de belastingen?

Ja, of gewoon even gratis bellen naar 0800-0543. Simpelweg vragen welke van de twee opties je moet toepassen. Beide opties staan (verwarrend genoeg) immers op de website, maar ze kunnen natuurlijk niet beide tegelijkertijd waar zijn. :)

 

Mochten ze er niet uit komen, kun je inderdaad nog een brief sturen naar de (hoogedelgestrenge!) belastinginspecteur.

 

Mocht je een definitief antwoord hebben gekregen, laat het vooral hier even weten!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Uitgaan van de wettekst is wel aan te raden (voor de percentages dan natuurlijk even de tekst van het juiste jaar pakken).

 

Dan zie je dat je uit moet gaan van de WOZ-waarde van de woning. De woning is dan het deel van het pand dat als zodanig wordt gebruikt, dus bij een woon-bedrijfspand alleen het woondeel. Heb je voor dat woondeel geen afzonderlijke WOZ-waarde, dan moet je een splitsing maken van die WOZ-waarde en ga je uit van het aan de woning toe te rekenen deel.

 

In dit geval heb je dan nog te maken met het allerlaatste deel van het wetsartikel. Daarin is een aanvulling opgenomen op wat onder woning wordt verstaan: niet-zelfstandige werkruimte hoort daar ook bij.

 

Je geeft aan dat er niet een duidelijk apart leefdeel is. Dat houdt in dat je in ieder geval niet zomaar kunt uitgaan van een verdeling 60/40. Als je echt (alleen) een woning huurt, zonder zelfstandige werkruimte (in fiscale zin), zul je zelfs van 100% moeten uitgaan. Het kan dus zomaar zijn dat je het wel goed hebt gedaan.

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat er niet een duidelijk apart leefdeel is. Dat houdt in dat je in ieder geval niet zomaar kunt uitgaan van een verdeling 60/40. Als je echt (alleen) een woning huurt, zonder zelfstandige werkruimte (in fiscale zin), zul je zelfs van 100% moeten uitgaan. Het kan dus zomaar zijn dat je het wel goed hebt gedaan.

Ik kreeg ook het gevoel dat het verschil 'm inderdaad zat in 'werkruimte' en '(splitsbare) woning'. Erg duidelijke uitleg. Ik heb de berekening nog even gecorrigeerd voor TS en een reus voor u!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Na uren met de belastingdienst contact te hebben gehad, hebben ze met meerderen uitgezocht dat zij er op de website vanuit gingen dat de woning splitsbaar zou zijn en dat dit niet juist is. Volgens de wet is het zo dat de privéverdeling procentueel alleen mogelijk is zoals er inderdaad hier al is verteld in het geval van een winkelpand of een duidelijk afgescheiden ruimte. Het is met zo'n ruimte inderdaad wel mogelijk om het gehele pand tot het ondernemingsvermogen te rekenen.

 

Er is echter nog 1 correctie op deze hele communicatie en dat is dat inderdaad ook de energie en gemeentekosten in haar totaal worden bijgeteld en dat het bijtelpercentage van 1,7% de privécompensatie is voor alle woongebruik inclusief energie.

 

Super bedankt allemaal voor dit onderzoek en jullie expertise!

Link naar reactie
  • 0

En dan nog een plasje eroverheen "ik heb in een juristenblaadje geleden" is natuurlijk volslagen oncontroleerbaar. Voor hetzelfde geld ging dat juristenblaadje over de situatie in België en hebben mensen hier voor Manneke Pis allerlei rekenvoorbeelden zitten uittekenen. Het helpt enorm als je je vraag wat specifieker stelt.

 

Daarnaast, pff, juristen.

 

 

En tot slot: Als je ergens niet helemaal zeker van bent, en je belt dan de Belastingtelefoon, durf ik er best een paar consumpties om te verwedden dat je er daarna HELEMAAL NIET meer zeker van bent. De belastingtelefoon wordt bevolkt door mensen die heel heel graag helpen. En jij kan je nooit, NOOIT op hun behulpzame adviezen beroepen.

ALs je iets zeker wil weten, stuur je een brief. ALs je eens goed wil lachen, bel je de Belastingtelefoon. Als je maar genoeg moeilijke woorden gebruikt, is er een kans dat ze zeggen "ik verbind u even door met de fiscale afdeling" (been there), zodat je je vertwijfeld kan afvragen 'maar zijn jullie niet allemaal van de fiscale afdeling?'

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.