Onze oudste zoon werkt sindskort bij Ryanair als First Officer (co-piloot). De situatie van verkeerspiloten in Europa is de laatste jaren vaker in het nieuws geweest. De meeste jonge piloten volgen een basisopleiding die zij zelf via een persoonlijke lening van ca. €150.000.- hebben moeten laten financieren. Voordat ze bij een airline aan bod komen hebben zij ook een ‘type rating’ nodig voor een bepaald vliegtuigtype (bijv. Airbus 320 of Boeing 737) - kosten ca. € 30.000,-. Bij het aangaan van de leningen is er een borgconstructie ingebouwd die de vliegscholen en de banken moeten behoeden voor het geval dat de aspirant-piloot ‘ab initio’ zijn opleiding niet met succes voltooit en/of er niet in slaagt om een baan als verkeersvlieger te vinden. Geen overbodige constructie overigens – aangezien er inmiddels in nederland een ‘zwanenmeer’ is ontstaan van ca. 1200 werkzoekende piloten. Verder wordt aan alle leningen een PPI (payment protection insurance) gekoppeld.
Zelf heb ik wel enige affiniteit met de luchtvaartindustrie en de banken (oud-medewerker KLM en Rabobank Nederland). Onlangs kreeg mijn zoon van zijn bank een aanbieding om zijn leningen te verlengen tegen nagenoeg dezelfde voorwaarden die hij enige jaren geleden kreeg aangeboden, ab initio. Inmiddels heeft echter de marktrente een historisch laagtepunt bereikt terwijl zijn risicoprofiel enorm verbeterd is. Hij denkt daarom dat het mogelijk moet zijn om betere voorwaarden te vinden voor het verlengen van zijn financiering.
Wij hebben begin mei 2015 een facebook group opgericht om herfinanciering van leningen te zoeken voor verkeersvliegers met een reguliere inkomen van een gevestigde airline. De groep was opgezet met 4 leden. Inmiddels is de groep uitgegroeid tot 68 leden en het blijft dagelijks groeien. Alle groepsleden hebben hun vliegopleiding met succes afgerond. Ze zijn ook allemaal erin geslaagd om een baan als verkeersvlieger te vinden met een gevestigde airline. Ze verdienen jaarlijks een bruto inkomen van ca. € 60.000,- tot € 86.000,- en er zijn geen defaults geweest. Ons doel is om contacten leggen met banken, beheerders van pensioenfondsen en overige beleggers, die interesse zouden kunnen hebben in het gedeeltelijk of geheel overnemen van de leningen. Ik vermoed dat het om een totaal bedrag van ca. € 10 miljoen zal gaan (ofschoon deze schatting omhoog kan gaan naarmate de groep blijft groeien).
Ik geloof dat in bankiersjargon dit soort project ‘ABS securitization met PPI’ heet (het poolen van pilotenleningen – ‘asset backed securities’ – met payment protection insurance)? Mogelijk zal voor het project een ander rechtspersoon opgericht moeten worden (een ‘financial vehicle corporation’ (FVC)).
Affijn dit is het project in een notendop.
Graag zoeken wij contact met leden van Higher Level over welke soort constructies mogelijk zijn, welke eisen door verschillende instanties van toepassing kunnen zijn en wat er uberhaupt in de financiele wereld gangbaar is op dit soort gebied.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
stamrechters
stamrechters
Onze oudste zoon werkt sindskort bij Ryanair als First Officer (co-piloot). De situatie van verkeerspiloten in Europa is de laatste jaren vaker in het nieuws geweest. De meeste jonge piloten volgen een basisopleiding die zij zelf via een persoonlijke lening van ca. €150.000.- hebben moeten laten financieren. Voordat ze bij een airline aan bod komen hebben zij ook een ‘type rating’ nodig voor een bepaald vliegtuigtype (bijv. Airbus 320 of Boeing 737) - kosten ca. € 30.000,-. Bij het aangaan van de leningen is er een borgconstructie ingebouwd die de vliegscholen en de banken moeten behoeden voor het geval dat de aspirant-piloot ‘ab initio’ zijn opleiding niet met succes voltooit en/of er niet in slaagt om een baan als verkeersvlieger te vinden. Geen overbodige constructie overigens – aangezien er inmiddels in nederland een ‘zwanenmeer’ is ontstaan van ca. 1200 werkzoekende piloten. Verder wordt aan alle leningen een PPI (payment protection insurance) gekoppeld.
Zelf heb ik wel enige affiniteit met de luchtvaartindustrie en de banken (oud-medewerker KLM en Rabobank Nederland). Onlangs kreeg mijn zoon van zijn bank een aanbieding om zijn leningen te verlengen tegen nagenoeg dezelfde voorwaarden die hij enige jaren geleden kreeg aangeboden, ab initio. Inmiddels heeft echter de marktrente een historisch laagtepunt bereikt terwijl zijn risicoprofiel enorm verbeterd is. Hij denkt daarom dat het mogelijk moet zijn om betere voorwaarden te vinden voor het verlengen van zijn financiering.
Wij hebben begin mei 2015 een facebook group opgericht om herfinanciering van leningen te zoeken voor verkeersvliegers met een reguliere inkomen van een gevestigde airline. De groep was opgezet met 4 leden. Inmiddels is de groep uitgegroeid tot 68 leden en het blijft dagelijks groeien. Alle groepsleden hebben hun vliegopleiding met succes afgerond. Ze zijn ook allemaal erin geslaagd om een baan als verkeersvlieger te vinden met een gevestigde airline. Ze verdienen jaarlijks een bruto inkomen van ca. € 60.000,- tot € 86.000,- en er zijn geen defaults geweest. Ons doel is om contacten leggen met banken, beheerders van pensioenfondsen en overige beleggers, die interesse zouden kunnen hebben in het gedeeltelijk of geheel overnemen van de leningen. Ik vermoed dat het om een totaal bedrag van ca. € 10 miljoen zal gaan (ofschoon deze schatting omhoog kan gaan naarmate de groep blijft groeien).
Ik geloof dat in bankiersjargon dit soort project ‘ABS securitization met PPI’ heet (het poolen van pilotenleningen – ‘asset backed securities’ – met payment protection insurance)? Mogelijk zal voor het project een ander rechtspersoon opgericht moeten worden (een ‘financial vehicle corporation’ (FVC)).
Affijn dit is het project in een notendop.
Graag zoeken wij contact met leden van Higher Level over welke soort constructies mogelijk zijn, welke eisen door verschillende instanties van toepassing kunnen zijn en wat er uberhaupt in de financiele wereld gangbaar is op dit soort gebied.
[links naar eigen onderneming verwijderd]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49662-herfinanciering-piloten-leningen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag