Ga naar inhoud

Bedrijven stoppen en fiscaal afrekenen.

Geplaatst:

Boellies

Heb inmiddels veel rondgekeken op internet, maar geen oplossing gevonden voor een m.i. simpele zaak. Lees telkens dat het allemaal ingewikkeld is en dat je beter een adviseur kan inschakelen.

Casus. Holding en werkmaatschappij. Geen schulden aan derden en geen bezittingen. Werkmaatschappij negatieve boekwaarde 25k, Holding positieve boekwaarde +18k. Voortgang: Holding compenseert negatieve boekwaarde werkmaatschappij. Restant negatieve stakingswinst 7k kan worden afgetrokken in Box 1 bij inkomensbelasting.

Verder uiteraard de nodige formulieren naar de kvk, opheffingsbesluiten, boeken laten opmaken en bewaren, etc. etc.

vast bedankt.

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag, welkom op HL.

Als de werkmij een negatieve boekwaarde heeft van 25k, bedoel je dan de winsreserve of het totale eigen vermogen?

Uitgaande van de winsreserve, is er dus een negatief eigen vermogen van 7k in de werkmij (bij 18k aandelen).

Er zijn dus blijkbaar nog bezittingen ad 7k in de werkmij. Wat zijn die?

Groeten,

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Boellies

• Auteur

Dank voor de snelle reactie. De werkmaatschappij heeft niets meer, behalve 2 reeds afgeschreven computers. De laatste jaren is het verlies steeds afgeboekt waardoor er een negatief resultaat is ontstaan in de werkmaatschappij. Wellicht is dit ten onrechte gedaan, maar tot nu toe geen reacties van de fiscus ontvangen. Ik wil eind volgend jaar beide bv's opheffen en zien dat ik de negatieve stakingswinst kan benutten om belasting op vrij komende koopsompolissen te verminderen.

groeten,

Theo

Geplaatst:

prinsrachid

Restant negatieve stakingswinst 7k kan worden afgetrokken in Box 1 bij inkomensbelasting.

Volgens mij ga je hier ook wel heel erg kort door de bocht. Stakingsverlies van je bv is géén aftrekpost in box 1! Je moet sowieso 2 volle jaren wachten voordat je de inspecteur mag verzoeken om 25% van het verlies om te zetten in een heffingskorting. Huub Huub Barbatruuk met compensatie van heffing over koopsompolissen lijkt me dus sowieso geen optie.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag Theo

Ik bedoel het als volgt, een balans moet in evenwicht zijn, dus als je passief de volgende posten hebt staan:

Aandelenkapitaal 18.000

Winstreserve -/- 25.000

Per saldo: -/- 7.000

Dan moet er passief nog 7.000 aan schulden staan (sorry, ik schreef eerder bezittingen, da's onjuist).

Zijn dat schulden aan de holding?

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.