• 0

opgave ICP, jaren te laat. Boete?

Hoi allemaal,

 

ik ben er achter gekomen dat ik een opgave ICP had moeten doen in voorgaande jaren voor een aantal facturen voor diensten verricht aan een ondernemer in een ander EU-land. Ik heb destijds ook geen BTW gerekend die ik hier heb afgedragen, voor deze diensten.

 

Nu wil ik dit graag alsnog gaan doen, maar ik ben bang dat dit mij op een eventuele boete kan komen te staan omdat het al zo lang geleden is. Weet iemand of dit zo is?

 

Groeten Mark.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik ben er achter gekomen dat ik een opgave ICP had moeten doen in voorgaande jaren voor een aantal facturen voor diensten verricht aan een ondernemer in een ander EU-land. Ik heb destijds ook geen BTW gerekend die ik hier heb afgedragen, voor deze diensten.

Om hoeveel omzet gaat het grofweg? Over welke jaren hebben we het? En wat denk je dat de benadeling van de fiscus is in euro gerekend? (Kan ook nihil zijn)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Er gaat om rond de 40 duizend in 2011. Er is geen benadeling van de NL fiscus volgens mij omdat het allemaal verlegde BTW is (naar het andere EU land). Het gaat alleen erom dat ik die ICP toen niet gedaan heb omdat ik heb op een andere manier heb aangegeven (gewoon door 0% BTW te rekenen). De benadeling ligt dus bij de fiscus in het andere EU land.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er gaat om rond de 40 duizend in 2011. Er is geen benadeling van de NL fiscus volgens mij omdat het allemaal verlegde BTW is (naar het andere EU land). Het gaat alleen erom dat ik die ICP toen niet gedaan heb omdat ik heb op een andere manier heb aangegeven (gewoon door 0% BTW te rekenen). De benadeling ligt dus bij de fiscus in het andere EU land.

Dat laatste valt waarschijnlijk ook mee, omdat de afdracht van de klant aldaar volgens mij ook per saldo ook nul is. Maar eigenlijk zou je die IPC alsnog moeten aangeven en dat zou je een verzuimboete opleveren van 1000 euro (2,5% over omzet bij eerste ICP-verzuim). Je zou de Belastingdienst kunnen bellen of schrijven om te vragen of ze zitten te wachten op een ICP-aangifte uit 2011, waarbij de BTW-afdracht an sich wel klopt.

 

Ik heb zelf ook een jaar gehad waarin het omgekeerde fout is gegaan. Toen heb ik juist wel ICP-aangiftes gedaan voor diensten die - destijds - niet hoefden te worden opgegeven.

 

Ik denk dat ik persoonlijk in dezelfde situatie eigenlijk niets zou doen, zeker omdat het al 4 jaar geleden is. Dat is natuurlijk alleen geen goed advies, maar meer ingegeven door het feit dat het helaas heel vervelend is dingen te corrigeren bij de Belastingdienst zonder een can of bureaucracy worms te openen. Maar misschien dat iemand anders hier nog een zinnig alternatief kan aandragen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Maar eigenlijk zou je die IPC alsnog moeten aangeven en dat zou je een verzuimboete opleveren van 1000 euro (2,5% over omzet bij eerste ICP-verzuim).

Lijkt me niet correct. Volgens het Besluit Bestuurlijke Boeten Belastingdienst kan de inspecteur bij een eerste verzuim een verzuimboete opleggen van 2,5% van het maximum van artikel 40 WOB, niet van de omzet.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar eigenlijk zou je die IPC alsnog moeten aangeven en dat zou je een verzuimboete opleveren van 1000 euro (2,5% over omzet bij eerste ICP-verzuim).

Lijkt me niet correct. Volgens het Besluit Bestuurlijke Boeten Belastingdienst kan de inspecteur bij een eerste verzuim een verzuimboete opleggen van 2,5% van het maximum van artikel 40 WOB, niet van de omzet.

Hmm...aangezien de TS wel de aangifte zelf correct heeft ingediend (daar ga ik even van uit), zou dit dan betekenen dat het alsnog indienen van een ICP-aangifte uit 2011 een verzuimboete zou opleveren van een kleine 125 euro (2,5% x 4.920 euro)?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ben iets te vlug geweest, Besluit Bestuurlijke Boeten is zo te zien vervallen. Een percentage kan volgens mij alleen als er te weinig belasting geheven is, en dan wel een percentage van de belastingschuld en niet van de omzet.

 

Edit: Even verder gezocht, het besluit bestaat toch nog, hier

Link naar reactie
  • 0

Ben iets te vlug geweest, Besluit Bestuurlijke Boeten is zo te zien vervallen. Een percentage kan volgens mij alleen als er te weinig belasting geheven is, en dan wel een percentage van de belastingschuld en niet van de omzet.

In dat geval kan TS dus (verzuim)boetevrij alsnog een juiste ICP-aangifte doen. Vraag me wel af wie van de betrokken partijen daar nog écht op zit te wachten, maar als rechtschapen belastingaangever is dat op zich dan niet het probleem van TS (meer). :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik zal wel even het bedrijf aldaar op de hoogte stellen dat ze nog wat van hun eigen fiscus gaan horen hierover. Zullen ze wel niet blij mee zijn, maar ik wil het gewoon correct in de boeken hebben bij mij.

Waarom zou je dat doen? De fout heeft alleen betrekking op jouw kant van de aangifteketen? De andere onderneming heeft naar alle waarschijnlijkheid de factuur wél gewoon goed aangegeven als intracommunautaire verwerving.

 

Aangezien het verder geen echte gevolgen heeft voor de (NL) fiscus, zou ik toch even te vragen óf ze echt nog zitten te wachten op een dergelijke correctie. Aangezien het er op lijkt dat de correctie geen verzuimboete tot gevolg heeft, kan het zijn dat de Belastingdienst je een soort van 'pass' geeft, alleen al om zichzelf de rompslomp te voorkomen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb toendertijd zowel 0% BTW als geen BTW geschreven, en ik ga er vanuit dat ze dat hebben overgenomen.

 

Dus als ik nu de BTW alsnog ga verleggen dan komt het toch nog op hun bordje, lijkt me.

 

Vandaar...

 

En ik wil het toch graag helemaal correct in de boeken, nu ik toch bezig ben om ook een hoop andere dingen te corrigeren.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Dus als ik nu de BTW alsnog ga verleggen dan komt het toch nog op hun bordje, lijkt me.

Maar je gaat geen geen BTW "alsnog" verleggen, het gaat alleen om je opgave ICP. Je klant heeft van jou toch al lang facturen gehad met 0% BTW of BTW verlegd?

De andere onderneming heeft naar alle waarschijnlijkheid de factuur wél gewoon goed aangegeven als intracommunautaire verwerving.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

dan zullen ze daar toch nog een rekening voor moeten krijgen neem ik aan, van hun fiscus.

Als schoonheid wel ja. Waarschijnlijk hebben ze de OB, die voor hun binnen Europa valt, als verlegd opgegeven. Bij eventueel controle op facturen staan ze dan beter gedekt. Dus versturen naar klant 'met verlegd' is correct. Houd alles elders (zoals zeker de datum) identiek. Controleer en meld het juiste BTW nummer erbij.

 

Of jij ook die ICP melding zou moeten doen betwijfel ik, als je het ook niet als levering/diensten binnen EU hebt opgegeven. Er is dan ook geen match in de administratie van de belastingdienst.

En kan dat nog elektronisch voor 2011?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja die kan nog digitaal.

 

Ik lees bij de toelichting suppletie omzetbelating:

 

"Correcties op goederen en diensten binnen de EU (ICP)

Als u het bedrag aan intracommunautaire prestaties (ICP) met een suppletieformulier of op een btw-aangifte (rubriek 3b) hebt gecorrigeerd, dan stuurt u ook een brief met daarin de gegevens van deze correctie (rubriek 3b) naar:

 

Belastingdienst/Central Liaison Office

Postbus 378

7600

AJ Almelo

 

U doet dit bij alle correcties, ook als de correctie minder dan € 1.000 is. "

Link naar reactie
  • 0

Vinden ze blijkbaar heel belangrijk om er zelfs een brief voor te ontvangen. Ik heb de toelichting niet nagekeken, Blijkbaar ook mogelijk vanaf 2011?

 

Wel een heisa om suppleties van elk jaar eerst goed in te vullen. Deze dus waarschijnlijk niet digitaal opsturen, maar in de brief sluiten.

 

Als je het doet dan zeker in de brief het gelijksoortig houden aan een reguliere invulling van de ICP aangifte, denk ik . Dus klant (land) BTW nummers paraat.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry maar het zijn toch geen nieuwe ICP meldingen die je invult, maar oude die gemeld/gecorrigeerd worden.

::)

 

Persoonlijk zou ik daar geen gebruik van maken. Met digitaal invullen krijg je ook een digitaal antwoord, met een kans dat het toch net verkeerd loopt. En de suppleties zouden geen te verrekenen saldo moeten geven.

 

Een brief is mijn voorkeur en heeft een hogere verwerkingsdrempel. Wat je zelfs naar de toelichting kunt verwijzen. De inspecteur kan het dan sneller met een simpele goedkeuring beantwoorden. Je kunt dan ook melden dat je de procedure nu begrijpt en er in de toekomst hierover geen vergissing meer optreedt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Te laat. Ik heb net voor alle kwartalen 2011 - 2014 ICP opgaves gedaan, alsmede gewone suppletie formulieren voor elk jaar ingediend. Dit is de enige methode waarop ik alles inderdaad digitaal kon doen, en daar geef ik zelf wel de voorkeur aan, omdat dan overal een digitale handtekening op staat en omdat ik nu een mooi overzicht heb van alles.

 

In het normale suppletie formulier staat dan, wanneer ik de EU prestaties opgeef:

 

"Opgaaf intracommunautaire prestaties

 

U hebt goederen geleverd of bepaalde diensten verricht aan ondernemers in andere EU-landen. Daarom moet u ook een opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP) doen. Voor welke diensten u opgaaf moet doen, leest u in de toelichting bij de opgaaf. U vindt de opgaaf ICP in het beveiligde gedeelte van de internetsite onder ‘Overige formulieren’."

 

Je kunt trouwens zowel in het suppletieformulier als in de ICP opgave zelf correcties opgeven m.b.t. verlegde BTW. Ik vind het wat vaag. Het is ook eigenlijk geen correctie, want ik heb voor die kwartalen nooit ICP opgaves gedaan. Het zijn eerste aangiftes.

 

We zien wel wat er van komt. Omdat het netto om 0 BTW gaat van mijn kant, maak ik me er niet druk over of het linksom of rechtsom gaat. Ik heb het in ieder geval aangegeven, en daar gaat het mij om.

 

Ten slotte. Waarom kan de Belastingdienst niet zelf intern een melding maken bij dat Liaison Office van ze? Ik werk gewoon via hun eigen systeem. Laat ze dat automatiseren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 66 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.