Ga naar inhoud

beginbalans invoeren of balans opbouwen

Geplaatst:

maas24

Hallo,

Ik begin een éénmanszaak, ga een onderhandse lening aan van 25K.

1) Dit geld zal als eerste binnen komen op mijn bank.

2) Daarna ontvang ik van een VOF 2 facturen voor over te kopen activa (inventaris en auto). Deze zal

ik ook inboeken.

3) Vervolgens betaal ik per bank aan de VOF de facturen

Bouw ik zo geleidelijk een (begin)balans op of kan ik het boeken overslaan en deze eerste 3 stappen meteen als beginbalans invoeren doormiddel van handmatige invoer (in bijvoorbeeld Snelstart).

En hoe komt mijn beginbalans er dan uiteindelijk uit te zien ?

Featured Replies

Geplaatst:

prinsrachid

Bouw ik zo geleidelijk een (begin)balans op of kan ik het boeken overslaan en deze eerste 3 stappen meteen als beginbalans invoeren doormiddel van handmatige invoer (in bijvoorbeeld Snelstart).

Het invoeren van een (bestaande) beginbalans is alleen van toepassing als je al een boekhouding hebt. Als je echter een nieuwe onderneming begint en je moet een nieuwe boekhouding starten, dan zijn alle posten op je beginbalans dus nihil.

Als ik het goed begrijp, begin je met een nieuwe onderneming en is SnelStart (o.i.d.) het eerste boekhoudprogramma dat je gaat gebruiken. In dat geval hoef je geen beginbalans in te voeren, omdat die er simpelweg niet is, en kun je gewoon beginnen met boeken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag maas

Ik zou beginnen met een lege beginbalans. Dat is namelijk de realiteit. Vervolgens boek je in Snelstart de volgende transacties:

1. debet Bank en credit Langlopende Schulden, beide voor 25k

2. debet Inventaris en Vervoersmiddelen en credit Crediteuren voor het afgesproken bedrag. Let op de BTW*

3. debet Crediteuren en credit Bank

*neem je een bedrijf over of alleen de inventaris en auto?

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

maas24

• Auteur

Hallo Joost,

Bedankt voor je snelle reactie,

Ik neem alleen de inventaris en de auto over dus zal inderdaad facturen met btw ontvangen.

Overnamedatum is gezet op 01-07-2015 maar ik neem toch aan dat als hij facturen stuurt met bijvoorbeeld datum 26-06-15 dat dat geen probleem is en voor mij voordelig is omdat zo de btw nog in het 2e kwartaal valt en ik deze sneller terug vorder?

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Factuurdatum is leidend dus inderdaad voor jou voorbelasting in Q2.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.