• 0

Wijnproeverijen georganiseerd door wijnhandel en andere winkeliers

Geregeld zie ik dat er proeverijen worden georganiseerd door wijnspeciaalzaken. Ik vroeg mij af wat de regels zijn voor dit soort proeverijen (er zijn immers regels voor het schenken van alcohol), omdat ik zelf misschien een winkel wil openen.

 

 

Wat ik zie:

 

A wijnhandel of slijter heeft tijdens reguliere openingstijden een fles open staan, en laat klanten als zij dat willen een beetje proeven.

 

B wijnhandel of slijter organiseert een grote proeverij op een andere locatie, bijvoorbeeld een hotel of restaurant. Hiervoor wordt geadverteerd. Om de proeverij binnen te komen betaal je een bedrag, dit is meestal een klein bedrag t.ov. de hoeveelheid te proeven dranken. De ondernemer hoopt vooral op bestellingen n.a.v. de proeverij.

 

C wijnhandel of slijter organiseert een proeverij in eigen pand maar in een aparte proefruimte (niet de winkelruimte). Hiervoor wordt van tevoren geadverteerd. De proeverij kost meestal geld.

 

D proeverij in tussen de schappen van de winkel, soms met kleine vergoeding voor verzorgde hapjes. Een wijn die in de smaak valt, kan direct gekocht worden. Soms komen de wijnboeren zelf langs om hun eigen wijnen te presenteren en in te schenken.

 

E wijncursus in de winkel zelf, maar na sluitingstijd

 

 

De regels (die ik ken):

 

- Schenk je alcohol tegen betaling, dan moet je een horecavergunning hebben en aan bepaalde eisen voldoen. Alle proeverijen die in hotels of restaurants worden georganiseerd ( voorbeeld B) zullen hieronder vallen.

 

- Het is voor slijters echter toegestaan om klanten, als zij daarom vragen, te laten proeven. De drank moet worden ingeschonken door de slijter of zijn personeel, en mag niet door promotieteams worden verstrekt. voorbeeld A lijkt daarmee gedekt.

 

- In Amsterdam (wellicht ook in andere gemeenten) is voor het geven van wijncursussen (met educatief doel, bijvoorbeeld halen van wijnbrevet) expliciet aangegeven dat het hierbij om horeca-activiteiten gaat die geen exploitatievergunning vereisen. Als je pand maar aan de regels voldoet.

 

- Horeca- en retailactiviteiten mogen niet in dezelfde ruimte plaatsvinden.

 

 

Goed, dit is wat ik weet. Zoals je ziet zit ik nog met het een en ander: de proeverijen in winkelpanden die duidelijk niet aan horeca-vereisten voldoen. Hoe werkt dit, wat zijn de regels? Ik zie dit soort proeverijen heel vaak. En ook https://www.bythegrape.nl/nieuws/wijnproeverijen-bij-plus-verboden=

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Zoals je ziet zit ik nog met het een en ander: de proeverijen in winkelpanden die duidelijk niet aan horeca-vereisten voldoen. Hoe werkt dit, wat zijn de regels?

Hier is artikel 13 lid 2 van de Drank- en Horecawet van toepassing:

Het is verboden in een slijtlokaliteit alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse, tenzij het betreft verstrekking om niet door een persoon die in die slijtlokaliteit dienst pleegt te doen en die verstrekking tot doel heeft een klant die daarom verzoekt een alcoholhoudende drank die in dat slijtersbedrijf verkrijgbaar is te laten proeven.

De Koninklijke Slijtersunie schrijft daarover in haar blad Klare Taal (1e pagina van de PDF):

Laten proeven mag. Maar uitsluitend en alleen als de drank verstrekt wordt door een medewerker van de winkel en de klant er zelf om vraagt. Het ‘opdringen’ van alcoholhoudende dranken of het ongevraagd aanbieden daarvan is dus niet toegestaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals je ziet zit ik nog met het een en ander: de proeverijen in winkelpanden die duidelijk niet aan horeca-vereisten voldoen. Hoe werkt dit, wat zijn de regels?

Hier is artikel 13 lid 2 van de Drank- en Horecawet van toepassing:

Als aanvulling: Die wet heeft ook een Artikel 35. Dus zelfs al zou je over willen gaan tot het actief "verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank op aanvraag", dan lijkt het erop dat je alsnog ontheffing kunt aanvragen bij je gemeente. Het moet dan wel om eenmalige en kortdurende evenementen gaan, als ik 't goed lees.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

En al die wijnproeverijen hebben een ontheffing als in artikel 35 van de drank- en horecawet? Dat lijkt me sterk.

 

Er is elk weekend wel een proeverij in de buurt. In sommige winkels om de maand of nog vaker. Toch iets anders dan een eenmalig of jaarlijks terugkerend terugkerend evenement ofzo.

 

En tijdens die proeverijen worden mensen actief benaderd. En er wordt voor geadverteerd. En er wordt ingeschonken door andere mensen dan het personeel van de slijter.

Link naar reactie
  • 0

Mij lijkt het vrij eenvoudig. Gewoon een ruimte inrichten in de zaak, bijvoorbeeld een multifunctionele zoals een magazijn annex proeflokaal, die aan de drank en horecawetgeving voldoet (dus met een toilet ed) en een vergunning aanvragen. Of de proeverij organiseren in een ruimte die al een horecavergunning heeft. Er zijn genoeg ondernemers die op een rustige avond wat reuring in de zaak zouden willen of gewoon een ruimte beschikbaar hebben voor een kleine huursom.

 

En als anderen dat niet doen en zich niet aan de wet houden zou ik me troosten met de gedachte dat jij je zaken voor elkaar hebt en die anderen op de vingers kunnen worden getikt. En als je er heel chagrijnig van wordt dan zou je de nVWA kunnen inseinen. Geen voorstander van want daar maak je jezelf natuurlijk niet populair mee en dat kan tegen je gaan werken.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tip !

 

Ga gewoon lekker ondernemen ! Als alle regels letterlijk worden genomen dan kun je bijna niks.....

 

Ik heb zojuist een woonwinkel in Duitsland geopend en ik wil t.z.t eens in de zoveel tijd de winkel speciaal voor vaste klanten in de avond openen met wat hapjes en prosecco of wijn......

 

Vermoedelijk dat dit officieel niet in een woonwinkel mag.....maar ik zie het als een beetje beleving in de winkel aanbrengen.....en klanten zullen het zeker leuk vinden !!

 

Succes !

 

Groet R.Besselink. / Trizor

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.