Zojuist ben ik aangemeld omdat het tijd wordt voor wat administratieve vragen over de eenmanszaak van mijn vriend.
In 2014 is hij als zzp'er begonnen in de bouw.
Ik heb zijn administratie tot nu toe gedaan en mij er aardig in vastgebeten.
Een collega van hem is al jaren ondernemer en zit bij een accountantsbureau.
Hij geeft ons vaak tips en inzage in zijn administratie.
De vragen:
Mijn vriend begint aardig uit te breiden en wil iemand op de loonlijst voor 20 uur.
We hebben een bedrijf gevonden die de loonadministratie gaat doen.
Mijn vraag hierover: moet je doorgeven aan de KVK dat er iemand op de loonlijst komt? is dit verplicht?
De accountant van de collega van mijn vriend maakt altijd per jaar 2 mappen aan.
Een met de administratie: verkoop, inkoop, bank en kas.
De verkopen op volgorde van factuurnummer, de inkopen op volgorde van boekstuknummer en de bankafschriften op volgorde van volgnummer met daarachter de betaalde bonnen.
De andere map is een balansmap: ib stukken, btw aangiftes, balans, winst- en verlies, grootboek, verzekeringen, verrekeningen en memoriaal.
Deze twee mappen heb ik ook aangemaakt.
Map 1 lukt me nog wel.
Map 2 is mij wat onlogisch:
Achter de balans en w-v zitten dus maar een blaadje.
Grootboek is een hele waslijst, btw zijn 4 aangiftes, ib de stukken voor de aangifte en memoriaal.
Wat moet er achter memoriaal? Ik heb wel een aantal jp gemaakt via memoriaal, maar dat is bijv de afsluiting van de btw rekeningen en privé-rekeningen.
Is er hier een accountant/ administrateur die ook zo werkt of een tip heeft het anders te doen?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Wendybest
Wendybest
Hallo iedereen,
Zojuist ben ik aangemeld omdat het tijd wordt voor wat administratieve vragen over de eenmanszaak van mijn vriend.
In 2014 is hij als zzp'er begonnen in de bouw.
Ik heb zijn administratie tot nu toe gedaan en mij er aardig in vastgebeten.
Een collega van hem is al jaren ondernemer en zit bij een accountantsbureau.
Hij geeft ons vaak tips en inzage in zijn administratie.
De vragen:
Mijn vriend begint aardig uit te breiden en wil iemand op de loonlijst voor 20 uur.
We hebben een bedrijf gevonden die de loonadministratie gaat doen.
Mijn vraag hierover: moet je doorgeven aan de KVK dat er iemand op de loonlijst komt? is dit verplicht?
De accountant van de collega van mijn vriend maakt altijd per jaar 2 mappen aan.
Een met de administratie: verkoop, inkoop, bank en kas.
De verkopen op volgorde van factuurnummer, de inkopen op volgorde van boekstuknummer en de bankafschriften op volgorde van volgnummer met daarachter de betaalde bonnen.
De andere map is een balansmap: ib stukken, btw aangiftes, balans, winst- en verlies, grootboek, verzekeringen, verrekeningen en memoriaal.
Deze twee mappen heb ik ook aangemaakt.
Map 1 lukt me nog wel.
Map 2 is mij wat onlogisch:
Achter de balans en w-v zitten dus maar een blaadje.
Grootboek is een hele waslijst, btw zijn 4 aangiftes, ib de stukken voor de aangifte en memoriaal.
Wat moet er achter memoriaal? Ik heb wel een aantal jp gemaakt via memoriaal, maar dat is bijv de afsluiting van de btw rekeningen en privé-rekeningen.
Is er hier een accountant/ administrateur die ook zo werkt of een tip heeft het anders te doen?
Groeten Wendy
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50076-vragen-over-de-administratie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag