Ga naar inhoud
Geplaatst:

Wendybest

Hoi allemaal,

 

Laatst ben ik goed op weg geholpen betreffende wat boekhoudvragen.

Nu een fiscale vraag over de aangifte IB 2014.

 

Bij de winst- en verliesrekening moet je een bedrag invullen netto omzet.

Is dit het bedrag inclusief nog te factureren omzet of de omzet wat ik uit de 4 btw aangiftes haal.

Wanneer dit niet bij netto omzet moet worden ingevuld, waar dan?

Ik zie wel onderhanden werk staan, maar als ik de omschrijving lees is dit volgens mij bij ons niet van toepassing.

Het gaat om omzet dec wat in jan 2015 is gefactureerd.

 

Wat ik me ook afvroeg of er bij de belastingdienst een controlepost is wat de IB aangifte vergelijkt met de btw aangiftes. Zoja, waar moet ik dan op letten?

 

Nou, ik hoor het wel weer.

 

Groetjes Wendy

Featured Replies

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Misschien begrijp ik je vraag verkeerd, maar als je het over de netto omzet van 2014 hebt, kun je daar nu in principe niet alsnog in factureren. Datum factuur is datum BTW.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Roel J

Je netto omzet in de IB aangifte hoeft niet overeen te komen met de bedragen die je in 4 kwartalen hebt aangegeven. Je kunt dus inderdaad aan je netto omzet een reservering toevoegen voor nog te factureren omzet.

 

 

De belastingdienst controleert niet standaard of je netto omzet overeenkomt met je aangiftes, simpel weg omdat er teveel variabelen zijn zoals de post nog te factureren, buitenlandse omzet of andere (bijzondere) omzet waar verschillende percentages voor kunnen gelden.

maar uiteraard is het wel mogelijk gericht bepaalde controles te doen.

 

 

Geplaatst:

Wendybest

  • Auteur

@ Hans: ik bedoel omzet december welke 2015 is gefactureerd.

De btw valt dus in 2015 en de omzet in 2014. Volgens mij heet dat overlopende activa. Toch?

 

@ Roel: bedankt!

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Ik begrijp nu wat je bedoelt, een soortgelijke situatie heb ik ook. Een boeking die ik nu binnenkrijg voor 2016 factureer ik direct en voer het voor dit kwartaal op voor de BTW-aangifte, maar voer het in 2016 op voor de netto-omzet.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Wendybest

  • Auteur

Klopt! Heet dat niet in de volksmond overlopende activa?

Kosten die nog moeten komen is precieze andersom. Dat heet overlopende passiva als ik me niet vergis.

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.