• 0

Boeken van vooruitontvangen opbrengsten/omzet

Goedemorgen,

 

Ik heb even een vraag t.a.v. mijn administratie.

Ik ontvang opbrengsten van klanten waarna ik pas de inkoop ga doen, in mijn geval een vakantiereis. Hiervoor maak ik gebruik van de speciale reisbureauregeling. Dit houdt in dat ik uitsluitend BTW betaal over de marge. Ik bepaal de marge per verkocht product.

 

Op welke post boek ik de ontvangen opbrengsten? Ik weet dus nog niet welk deel hiervan wordt gebruikt voor inkoop en over welk deel van de opbrengsten ik 21% BTW moet gaan afdragen.

 

Mvg Jasper

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp je vraag niet, vooruitontvangen opbrengsten kan alleen worden gebruikt als die te verwachten zijn, bv een huurhuis. Voor een vakantiereis is dit niet handig, hier hoef je geen tussenrekening opbrengsten te gebruiken.

 

Voor de inkoop kan je ook gewoon zonder de tussenrekening mee gaan werken, het zijn geen kosten die je vooruit moet betalen.

 

Maar het gaat vooral om wanneer je de facturen opstuurd en de betaling ontvangt, wanneer je de inkoopfacturen ontvangt en dit betaald.

Link naar reactie
  • 0

Gewoon boeken als omzet. Dat jij later pas weet hoeveel daarvan opgaat aan inkopen en btw is irrelevant. Het is en blijft gewoon ontvangen omzet.

Ik proef uit de vraag en het onderwerp dat TS een beetje worstelt met de vraag wanneer je de omzet als opbrengst voor inkomstenbelasting boekt en wanneer als omzet voor de omzetbelasting.

 

Ik kan me zo voorstellen dat hij in november een ski-arrangement in de Alpen verkoopt aan iemand die daar de februari erop heen gaat. Hij kan vanaf dat moment (november) besluiten de factuur te sturen (en vervolgens omzetbelasting af te dragen volgens de toepasselijke regeling), maar de opbrengst van deze factuur reserveren op "Vooruit betaalde omzet" en pas in februari in de winst laten vallen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De btw wordt berekend over het kwartaal waarin de reis wordt uitgevoerd. Je kunt kiezen per reis de marge te berkenen of per tijdvak. Beide vormen kunnen voordelig zijn, afhankelijk vh soort reizen en de marges erop. Je keus leg je voor vijf jaar vast en moet blijken uit je administratie.

 

Ik heb voor alle reizen een omzetrekening per reis, vervolgens een inkooprekening per reis. Over het verschil tussen die twee wordt de btw berekend. Betalingen boeken we als omzet op de betreffende reis. Overigens boek je alle inkoop die rechtstreeks aan een reis gerelateerd is inclusief btw.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.