• 0

Bedrijf overkopen na failissement

Ik zal mijn verhaal niet te lang maken.

Momenteel zit het bedrijf (bouwbedrijf) waar ik werk in surceance van betaling. Eind deze week wordt het failissement aangevraagd.

Ik heb aangegeven het bedrijf te willen overkopen (in gekrompen vorm). Ik leid al wat jaartjes het bedrijf en ik zie in dat het bedrijf met een stuk minder mensen goed kan draaien.

Ik heb de curator vanmorgen gesproken en die zei dat het mogelijk is dat ik het bedrijf kan overnemen. Hij gaf aan dat ik wel heel snel met gaan schakelen en dat er niet veel tijd is.

Ik kan dan de activa en naam voor een x bedrag kopen. het is overigens een BV. Ik heb dan nog geen materieel/materiaal/auto's. Ik ben nu bezig met de eigenaar om dit onder een soort van huurkoop constructie te doen. Een klein pandje heb ik al op het oog om de spullen op te slaan. Het huidige pand is te groot en kost mij teveel.

Nu moet ik er prive een aanzienlijk centje instorten, maar is het ook mogelijk om via een financierder een lening te krijgen? Een ondernemingsplan is geen tijd voor zei de curator.

Ik ben al zelf bezig met een mogelijke investeerder.

 

Misschien heeft iemand hier nog wat tips. Ik ben op dit gebied totaal niet thuis. Eigenlijk helemaal niet op het gebied van ondernemen :-\ .

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

hallo,

 

als er sprake is van een faillissement kun je alleen onderdelen van een bedrijf kopen. D.w.z. bepaalde welomschreven activa. Dit kunnen materiële activa zijn, maar ook immateriële activa zoals logo, bedrijfsnaam, bedrijfsplan, goodwill e.d.

Dit is belangrijk want als je het bedrijf als geheel overneemt dan neem je ook alle schulden over. Als je losse activa uit de boedel koopt dan gaan de schulden niet mee.

Stel een lijst op van de verschillende losse activa die je uit de boedel wilt kopen.

Curatoren zijn er in smaken en soorten. Je hebt good-guys en bad-guys. een good-guy zal soepel met je samenwerken. Een bad-guy zal je kaalstrippen.

 

hoop dat het een geschikte curator is waar je goeie zaken mee kunt doen...

Andrew Zeegers / Domino Design

Nieuwe Kijk in 't Jatstraat 3

9712 SB Groningen

06 - 28128862

Link naar reactie
  • 0

 

Curatoren zijn er in smaken en soorten. Je hebt good-guys en bad-guys. een good-guy zal soepel met je samenwerken. Een bad-guy zal je kaalstrippen.

 

hoop dat het een geschikte curator is waar je goeie zaken mee kunt doen...

 

Interessante theorie. Misschien kan je ook een indicatie geven van het aantal good guy curatoren?

 

De curator werkt in eerste instantie om zo'n hoog mogelijke boedel opbrengst te genereren. Daarbij legt hij verantwoording af aan de rechter commissaris (als ik me niet vergis). Ik denk dat het bij grotere faillissementen nogal eens voor komt dat er ook aan andere zaken wordt gedacht zoals personeel/werkgelegenheid die behouden blijft bij een doorstart.

Ik vraag me af of een curator daar ook bij een klein faillissement rekening mee mag of moet houden? Of misschien kan je dat zelf afdwingen via de rechter commissaris?

 

@Miss,

Ik hoop dat je de de posters niet vervelend/naar vind o.i.d. Iedereen heeft het beste met je voor. Dit blijkt gewoon een complex en risicovol geheel (als ik e.e.a. zo mag samenvatten). Je moet maar zo denken, als je nu nog enthousiast en vol vertrouwen bent, dan heeft dit avontuur een kans van slagen.

 

Ik ben actief op de boekhouding (controller). Als er een crediteur failliet gaat dan geef ik meestal opdracht om alle betalingen aan die failliete partij op te schorten. Tot er duidelijkheid is. Als die 45k nog wordt betaald, dan kunnen die klanten soms naar .... fluiten (garantie, afronding van het werk, etc). Dat is daarom nogal eens een reden om niet of niet direct te betalen aan een failliete partij.

Ik begrijp ook niet helemaal waarom je maar 20% van de debiteuren positie ontvangt.

 

Heb je al aan de mogelijkheid gedacht om zelf een BV op te richten? En dan onderdelen van de activa over te nemen (suggestie eerder gedaan)? Daarmee heb je ws geen problemen met de bestaande arbeidscontracten en schuldeisers v/d failliete BV.

 

Volgens mij kan de/een bank je geld aan de BV lenen, waarbij je privé een onderpand (huis) afgeeft.

Het cashflow risico was al aangestipt. Volgens mij ga je hierdoor echt liquide middelen tekort komen. Als je in maand 1+2 circa 43+30+27=100k uitgeeft aan kosten maand 1+kosten maand 2+overname kosten. En je krijgt in diezelfde periode slechts 50k binnen (deel v/d omzet van maand 1 die in de 2e maand wordt ontvangen). Dan is je buffer van 50k geheel op.

Extra punt van aandacht mbt cashflow kan zijn dat het in de bouw vrij gewoon is om termijnen te factureren. Je omzet is in maand 1 dan misschien 65k, maar je factureert misschien maar 25k of juist wel 80k. Vanwege het verschil tussen opbrengst/kosten en inkomsten/uitgaven lijkt het me van zeer groot belang om een cash flow forecast en een P&L forecast te maken.

 

Genoeg om over na te denken.

Succes!!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor de reacties. Hier ben ik heel blij mee.

 

Ik heb met de boekhouder gesproken en met diverse mensen om de tafel gezeten waaronder met de eigenaar. Maar het risico is te groot + dat ik er met de eigenaar er niet uit ga komen. Een deel van het materieel zit in een andere B.V. die niet failliet is en de eigenaar vraagt voor afgeschreven machines de hoofdprijs.

 

De B.V. waar ik werk heeft failissement aangevraagd. Ik zou een andere B.V. van de eigenaar kopen voor een x bedrag. Deze bedrijfsnaam is net iets anders als de B.V. waarvoor failissement is aangevraagd. De curator zei dat ik dan ook niks te maken had met openstaande crediteuren en dat ik dan de mensen kon meenemen die ik wilde hebben. Hij zei dat ik dan ook de debiteuren van de failliete B.V. kon gaan innen en dan mocht ik daarvan 20% zelf houden.

 

Nu vroeg ik mij af: Is het dan wel verstandig om de activa te kopen zoals klantenbestand, goodwill, website en logo? Ik heb namelijk gisteren contact gehad met de directie van een groot bouwbedrijf met meerdere vestigingen in Nederland die bereid zijn om te investeren voor mij in machines en liquiditeit. Dit klinkt natuurlijk leuk en wil ik verder gaan bekijken en gaan overleggen. Ik zou dan gaan starten met hooguit 3 personen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Momenteel weer een wending in deze "zaak"om maar zo te zeggen.

Toch vind ik het lasting om te bepalen wat de beste keus is om maar zo te zeggen.

 

* Ik koop de activa (incl voorraad en lopende orderporte.)van het failliete bedrijf (Koek B.V) voor een X bedrag. De bedrijfsnaam is even fictief.

* Ik mag van de curator de debiteuren innen van Koek B.V. en krijg daarvan 20%.

* Ik laat Koek Nederland B.V. op mijn naam zetten. Deze naam is ook van de eigenaar en mag ik

overnemen.

* Ik mag dan van hem 2 salarisrondes lenen als liquiditeit. Deze worden dan gelijk gestort.

* Gisteren is er al voor 2,5 week werk binnengekomen welke voor mij zijn incl de inkomsten.

* Materieel mag ik huren van hem. De eerste maanden hoef ik daar niks voor te betalen en eind van het jaar wordt de executiewaarde bepaald.

* Ik hoef de eerste maanden ook geen huur te betalen voor het pand. Nu wil ik hier alleen niet in, want dit is veels te groot.

 

Of

 

Ik begin zelf opnieuw met een andere investeerder. Ik moet dan alles opbouwen en zal meer moeten investeren.

 

Blijft lasting dit sort beslissingen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Krijg je geen vliegende start als je in afgeslankte vorm door gaat met de failliete toko? Ik neem aan dat die investeerder daar ook oren naar heeft.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.