• 0

iDeal, nieuwe online betalingsmethode

Al langer schreeuwt de online markt om een betalingsmiddel dat voor iedereen gemakkelijk te gebruiken is. Een systeem zoals pinnen in de winkels, dat bankonafhankelijk werkt. De banken in NL zijn eindelijk samen gaan werken en dit leidde tot het initiatief iDeal dat in de zomer van 2005 operationeel moet zijn. Dit systeem werkt samen met de verschillende varianten van internetbankieren.

 

Nu vind ik het opvallend dat er zo weinig nieuws over dit systeem te vinden is op internet en bij de banken. En dat terwijl het slechts een paar maanden van de introductie verwijderd is.

 

Vorige week ontving ik een brief van ABN Amro waarin het systeem wordt aangekondigd. Op de volgende website is wat te vinden;

http://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/betalen/iDEAL/introductie.html

 

Ook op internet is nog weinig over te vinden. Heeft iemand meer informatie?

 

Ik zie net dat Google nu de info van ABN Amro ook heeft geindexeerd waardoor ook deze pagina te vinden is

http://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/servicedesk/faq/betalingsverkeer/overzichtiDEAL.html

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hai Welleke,

 

In dit onderwerp wil ik even inhaken door een gelijksoortig initiatief te noemen wat in korte tijd flink gegroeid is. De wallie-card. Een soort van chip betaalfunctie op het internet. Wellicht ken je het?

 

Ik ben ook benieuwd over hoe dit "iDEAL" gaat uitpakken.

 

Groet JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Toevallig kijk ik net op de site: www.wallie-card.nl en zij refereren ook naar IDEAL, moet je maar even kijken.

 

JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb die brief van de ABN ook gehad. Als ik het zo lees lijkt het mij een prima betaalmiddel. De walliecard moet je toch vooraf kopen of zoiets, net als een beltegoed kaart?

 

Als iDeal gaat werken zoals Internet Bankieren, dan zou het echt een mooie oplossing zijn.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

iDeal wordt een systeem waarbij elke bank zijn eigen methodes blijft hanteren (bij Rabobank bv Rabo Direct Betalen, de Postbank houdt ook zijn eigen methodes etc) maar het grote voordeel is dat winkeliers niet meer met tientallen systeempjes te maken krijgen. Voordeel voor de consument is dat vrijwel elke internetwinkel in Nederland het systeem zal ondersteunen en hij dus niet elke keer maar moet zien wat voor betaalmethodes een winkel ondersteunt.

 

ING-bank vertelde me dat bij een betaling via iDeal, de consument naar de site van zijn eigen bank wordt geloodst. Daar zal hij in de vertrouwde omgeving van zijn eigen vank de betaling verrichten. Na afronding gaat hij weer terug naar de site van de verkoper. Helemaal bankonafhankelijk is het dus niet - banken bijven zichzelf bewust "branden" in het traject en willen daarmee ook de betrouwbaarheid van de methode benadrukken - maar wel veel universeler bruikbaar.

 

 

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

De wallie-card kan -denk ik- wel in de prullenmand. De provisie op betalingen loopt op tot tientallen procenten (ik heb verkopers getallen van 17.5% en hoger horen noemen)... daarmee kan het als serieus alternatief niet meekomen.

 

Over Ideal weet ik weinig meer dan de pagina van de ABN, en eerlijkgezegd verbaasd het me dat er nog zo weinig over gesproken wordt. De bedoeling was om het systeem in Q2 of Q3 aan te gaan bieden, maar dan mag men wel voort gaan maken.

Link naar reactie
  • 0

Idd de Wallie is [bijna] verleden tijd en naar mijn gevoel eigenlijk nooit van de grond gekomen ook, tenslotte ging het hier vooral om kleine betalingen en die worden nou net weinig gedaan op het internet.[edit; ik vergis me hier toch wel aardig, want ringtones, games en software kunnen wel degelijk lage bedragen zijn] En voor de betalingen van enkele tientjes is het systeem iDeal nu net geschikt.

 

Ik heb ooit wel eens betaald bij een internetwinkel via internetbankieren van ABN Amro en zo'n systeem moet er gewoon komen. In het geval van ABN Amro lijkt het daardoor heel erg op pinnen.

 

Maar naar mijn idee gaat dit systeem vallen of staan bij de integratie in de webwinkels en die kijken natuurlijk ook sterk naar de kosten. Ik ben daarom ook erg benieuwd naar de kosten en juist aan die informatie ontbreekt het nu nog. Misschien bewust, omdat ze bij iDeal nog de marktreacties aan het aftasten zijn?

 

Edit:

"Van de site www.wallie-card.nl

Wallie wil zich zwaar gaan profileren als hèt microbetaalsysteem.

 

Wallie verwacht dit jaar een grote omzetgroei in de markt voor content, downloads en gaming. Met een online realtime betaalmethode zoals Wallie, past een betaalsysteem met een betaalgarantie."

 

Dit kunnen ze naar mijn idee alleen waarmaken als de kosten voor de Wallie lager zijn dan de kosten voor het gebruik van iDeal (voor de winkelier dus) En als dat zo is, moet Wallie de kosten flink omlaag brengen of (en ik hoop maar dat dat niet het geval is) iDeal wordt al aanzienlijk duurder in de markt gezet. In het laatste geval zie ik het voor beide systemen somber in.

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

staat er bij de post van abn ook wat over de kosten?

ik ben nieuwsgierig hoe lastig / eenvoudig het voor internetshops zal zijn om er gebruik van te maken en vooral hoeveel het zal kosten. had al tijd terug wat erover gelezen maar weet niet meer precies, herinner wel dat het nog best ingewikkeld leek.

Link naar reactie
  • 0

staat er bij de post van abn ook wat over de kosten?

ik ben nieuwsgierig hoe lastig / eenvoudig het voor internetshops zal zijn om er gebruik van te maken en vooral hoeveel het zal kosten. had al tijd terug wat erover gelezen maar weet niet meer precies, herinner wel dat het nog best ingewikkeld leek.

 

Haha, dat schreef ik net in mijn (tot 4 keer toe ge-edite) bericht. De kosten en voorwaarden zijn nog niet bekend, dus moeilijk te bepalen of het echt interessant is. Potentieel genoeg, maar de kosten moeten in verhouding zijn.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

nou ik ben benieuwd, want ik vind dat de banken wel voor de sufste dingen meteen geld vragen, voor het ontvangen van geld, voor het downloaden van de rekeninginfo, etc etc etc. tijd terug leek het me zo stoer, een zakelijke rekening, maar nu hoeft het van mij niet meer zo nodig. ;)

Link naar reactie
  • 0
nou ik ben benieuwd, want ik vind dat de banken wel voor de sufste dingen meteen geld vragen, voor het ontvangen van geld,

 

Sja dat is de dienstverlening van de bank, dankzij banken hoeft niemand het geld zelf te komen brengen en hoef je het niet in een oude sok te stoppen. Aan de andere kant kunnen ze met dat geld ook goed geld verdienen door het uit te lenen en zouden ze geen kosten moeten rekenen als we geld op hun bank storten. Maar ach zo gaat dat.

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Wally heeft er een nieuwe concurrent bij. De SNS bank zal op zeer korte termijn samen met MSN een nieuwe manier van betalen introduceren, via msn messenger. Vooral gericht op de jonge doelgroep en voor het doen van kleine betalingen.

 

Meer hierover op

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=3;action=display;threadid=6675

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.