Ik heb vandaag een prospect gesproken die erg enthousiast is over mijn inbouw verwarmingspanelen. Haar bedrijf richt zich op een niche-markt. In deze markt zijn 2 grote en een paar kleinere bedrijven actief. Met het bedrijf van mijn prospect gaat het erg goed. Zij is als marktleider de grootste in deze branche. Ze heeft de extra omzet die de inbouw van de verwarmingspanelen gaat opleveren dan ook niet echt nodig. Het bedrijf is echter zeer klantgericht en daarom wil ze graag de optie van verwarming gaan aanbieden.De markt lijkt redelijk transparant. Als klanten het product niet bij de ene leverancier kunnen vinden dan zoeken ze het wel bij de andere. Het is zeker dat er grote vraag is naar deze producten.
Voordat er tot productie kan worden overgegaan zal er geïnvesteerd moeten worden. Er zal met name kennis vergaart moeten worden over de beste manier van inbouw. Het is dus vooral een kwestie van tijd investeren.
Mijn prospect geeft aan dat ze die investering alleen wil doen als zij het exclusieviteitsrecht krijgt op het gebruik van de verwarmingssystemen in de betreffende specifieke producten. Zelf beschik ik over het exclusieve distributierecht van de verwarmingspanelen voor Nederland. Voor de prospect is het (vrijwel) onmogelijk om buiten mij om de verwarmingspanelen aan te schaffen.
Mijn vraag is nu hoe hier mee om te gaan?
Hieronder mijn overwegingen:
Er kan gebruik worden gemaakt van een reeds bestaand, groot distributienetwerk van de prospect. De prospect is bereidt om mij binnen dit netwerk te introduceren. Dat biedt mij de mogelijkheid om ook andere producten via dit kanaal af te gaan zetten. Ikzelf ben binnen de betreffende niche-markt nog niet actief en heb nog helemaal geen kennis of ervaring in de betreffende branche. Door te gaan samenwerken krijg ik dit dus als het ware in de schoot geworpen.
Ik ben het met de prospect eens dat de investering een exclusieviteitsrecht rechtvaardigd mits dit maar voor een beperkte periode geldt. Er moeten echter wel motivatoren zijn om de prospect aan te moedigen te investeren in marketing en sales zodat er omzet wordt gegenereerd. Een inspanningsverplichting is het minste, een prestatieverplichting, d.w.z. een minimaal gegarandeerde omzet wil de prospect niet aangaan.(je zou bijna denken dat ze hier meeleest ;) Ik zit daarom aan de volgende clausules te denken:
1 De exclusiviteit wordt verleend voor één jaar en uitsluitend op de specifiek beschreven producten (Dit biedt mij de ruimte om inbouw verwarmingsystemen voor andere producten bij andere leveranciers aan te bieden)
2. Er wordt een optie geboden om het exclusiviteitscontract met één jaar te verlengen. Deze kan alleen worden uitgeoefend als het vorige jaar een minimale omzet van yyy euro's heeft opgeleverd. (Dit lijkt mij een goede escape-clausule als niet aan de inspanningsverplichting wordt voldaan)
3. Bij ingang van het exclusiviteitscontract is een initïele afname van xxx stuks verwarmingsystemen verplicht. (hierdoor wordt de prospect aangemoedigd om in ieder geval actie te ondernemen zodat ze niet met voorraad blijft zitten).
Natuurlijk kan ik nog gaan praten met het andere grote bedrijf maar het klikt erg goed met deze prospect. Bovendien bestaat de kans dat als ik ze tegen elkaar ga uitspelen ik met lege handen achter blijf
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
malamut
malamut
Ik heb vandaag een prospect gesproken die erg enthousiast is over mijn inbouw verwarmingspanelen. Haar bedrijf richt zich op een niche-markt. In deze markt zijn 2 grote en een paar kleinere bedrijven actief. Met het bedrijf van mijn prospect gaat het erg goed. Zij is als marktleider de grootste in deze branche. Ze heeft de extra omzet die de inbouw van de verwarmingspanelen gaat opleveren dan ook niet echt nodig. Het bedrijf is echter zeer klantgericht en daarom wil ze graag de optie van verwarming gaan aanbieden.De markt lijkt redelijk transparant. Als klanten het product niet bij de ene leverancier kunnen vinden dan zoeken ze het wel bij de andere. Het is zeker dat er grote vraag is naar deze producten.
Voordat er tot productie kan worden overgegaan zal er geïnvesteerd moeten worden. Er zal met name kennis vergaart moeten worden over de beste manier van inbouw. Het is dus vooral een kwestie van tijd investeren.
Mijn prospect geeft aan dat ze die investering alleen wil doen als zij het exclusieviteitsrecht krijgt op het gebruik van de verwarmingssystemen in de betreffende specifieke producten. Zelf beschik ik over het exclusieve distributierecht van de verwarmingspanelen voor Nederland. Voor de prospect is het (vrijwel) onmogelijk om buiten mij om de verwarmingspanelen aan te schaffen.
Mijn vraag is nu hoe hier mee om te gaan?
Hieronder mijn overwegingen:
Er kan gebruik worden gemaakt van een reeds bestaand, groot distributienetwerk van de prospect. De prospect is bereidt om mij binnen dit netwerk te introduceren. Dat biedt mij de mogelijkheid om ook andere producten via dit kanaal af te gaan zetten. Ikzelf ben binnen de betreffende niche-markt nog niet actief en heb nog helemaal geen kennis of ervaring in de betreffende branche. Door te gaan samenwerken krijg ik dit dus als het ware in de schoot geworpen.
Ik ben het met de prospect eens dat de investering een exclusieviteitsrecht rechtvaardigd mits dit maar voor een beperkte periode geldt. Er moeten echter wel motivatoren zijn om de prospect aan te moedigen te investeren in marketing en sales zodat er omzet wordt gegenereerd. Een inspanningsverplichting is het minste, een prestatieverplichting, d.w.z. een minimaal gegarandeerde omzet wil de prospect niet aangaan.(je zou bijna denken dat ze hier meeleest ;) Ik zit daarom aan de volgende clausules te denken:
1 De exclusiviteit wordt verleend voor één jaar en uitsluitend op de specifiek beschreven producten (Dit biedt mij de ruimte om inbouw verwarmingsystemen voor andere producten bij andere leveranciers aan te bieden)
2. Er wordt een optie geboden om het exclusiviteitscontract met één jaar te verlengen. Deze kan alleen worden uitgeoefend als het vorige jaar een minimale omzet van yyy euro's heeft opgeleverd. (Dit lijkt mij een goede escape-clausule als niet aan de inspanningsverplichting wordt voldaan)
3. Bij ingang van het exclusiviteitscontract is een initïele afname van xxx stuks verwarmingsystemen verplicht. (hierdoor wordt de prospect aangemoedigd om in ieder geval actie te ondernemen zodat ze niet met voorraad blijft zitten).
Natuurlijk kan ik nog gaan praten met het andere grote bedrijf maar het klikt erg goed met deze prospect. Bovendien bestaat de kans dat als ik ze tegen elkaar ga uitspelen ik met lege handen achter blijf
Ik hoor graag jullie mening.
Gr, Niek
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5059-prospect-vraagt-om-exclusiviteit-hoe-hiermee-om-te-gaan/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag