• 0

Opstartperiode financieel doorkomen

Aangezien dit mijn eerste post is zal ik mijzelf even kort voorstellen. Mijn naam is René, 27 jaar uit omgeving Den Haag. We zijn op dit moment erg druk bezig met het opstarten van ons bedrijfje. Ik zit in de WW en hij werkt fulltime. Nu willen wij samen fulltime bezig zijn met de opstart.

 

Onze situatie:

 

Ik:

- Thuiswonend

- WW uitkering (oriëntatie periode)

 

Hij:

- Woont zelfstandig (koophuis)

- Werkt fulltime (vastcontract)

 

Mocht hij zijn baan nu opzeggen om fulltime aan de slag te gaan met de opstart van ons bedrijf dan kan hij uiteraard geen aanspraak doen op een WW. Zijn er andere mogelijkheden waardoor hij wel inkomsten krijgt zonder dat we echt gestart zijn met het bedrijf? Een soort uitkering of hulp van de overheid?

 

Andere tips hoe wij dit het beste kunnen aanpakken zijn natuurlijk welkom! Wat wij erg belangrijk vinden is dat wij samen fulltime bezig zijn, dus niet alleen s'avonds en in het weekend.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even 1 tip - van het UWV mag je in de orientatiefase geen cent verdienen...

 

Dat doe ik ook absoluut niet. Wij willen beide fulltime bezig zijn met het ondernemingsplan en alle andere zaken welke we eerst moeten uitzoeken om uberhaupt te kunnen gaan beginnen met het bedrijf. In deze periode verdienen we dus geen cent.

Link naar reactie
  • 0

Mocht hij zijn baan nu opzeggen om fulltime aan de slag te gaan met de opstart van ons bedrijf dan kan hij uiteraard geen aanspraak doen op een WW. Zijn er andere mogelijkheden waardoor hij wel inkomsten krijgt zonder dat we echt gestart zijn met het bedrijf? Een soort uitkering of hulp van de overheid?

 

Andere tips hoe wij dit het beste kunnen aanpakken zijn natuurlijk welkom! Wat wij erg belangrijk vinden is dat wij samen fulltime bezig zijn, dus niet alleen s'avonds en in het weekend.

 

Voor zover ik weet geeft de overheid geen hulp in deze situatie. (Wel startersaftrek, maar die is over de winst...) Wat voor bedrijf willen jullie opzetten? Dienstverlening of producten maken/verkopen? In het 1e geval is 't vooral zorgen voor klanten, zodat je zo snel mogelijk geld genereert, jij uit de WW kunt en je partner zijn baan kan opzeggen. In 't 2e geval wordt het lastiger omdat je waarschijnlijk voorraad moet inkopen, evt bedrijfspand regelen etc. Vergt domweg meer startkapitaal. Als je dat niet hebt (spaargeld) moet je het zien te financieren. Gezien wat je schrijft zal de bank daar bitter weinig in doen denk ik. Wordt het een beroep doen op familie, vrienden, zakenrelaties uit je netwerk. Wellicht in ruil voor aandelen in de winst?

 

Maak ook een liquiditeitsprognose (voor zover nog niet gedaan).

 

Succes,

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Zoals hierboven besproken hangt het helemaal af van wat voor bedrijf je wilt beginnen en welke investeringen daarbij nodig zijn.

 

Maar zelfs in het 'handigste' geval - laten we zeggen zakelijke dienstverlening vanuit je woonhuis met slechts een computer of 2 - zal het enige tijd kosten voordat er geld binnenkomt.

 

Misschien ben ik er wat voorzichtig in, maar ik raad mensen toch aan om voor ten minste 6 maanden levensonderhoud geld (cash) te reserveren. Dit kan spaargeld zijn, of eventueel financiering als je dat kunt regelen en daar comfortabel mee bent... bedenk wel dat lening terugbetaald moeten worden.

Link naar reactie
  • 0
zijn er andere mogelijkheden waardoor hij wel inkomsten krijgt zonder dat we echt gestart zijn met het bedrijf? Een soort uitkering of hulp van de overheid?

 

De overheid wil wel graag het ondernemerschap stimuleren, maar zo doen ze het gelukkig niet. Zal wel heel zot zijn: "He zullen we ondernemen? Ja best, overheid betaald toch ons loon wel!"

Link naar reactie
  • 0

Zoals hierboven besproken hangt het helemaal af van wat voor bedrijf je wilt beginnen en welke investeringen daarbij nodig zijn.

 

Het gaat om een webwinkel. We zullen vanuit huis gaan werken. Producten zullen bestaan uit computeronderdelen en complete systemen welke wij bij de leverancier(s) bestellen. Op deze manier hebben wij geen grote voorraad nodig. De benodigde apparatuur (pc's etc) staan er al en hoefen niet apart aangeschaft te worden. De webwinkel bouwen wij zelf. Dat scheelt in kosten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het gaat om een webwinkel. We zullen vanuit huis gaan werken. Producten zullen bestaan uit computeronderdelen en complete systemen welke wij bij de leverancier(s) bestellen. Op deze manier hebben wij geen grote voorraad nodig. De benodigde apparatuur (pc's etc) staan er al en hoefen niet apart aangeschaft te worden. De webwinkel bouwen wij zelf. Dat scheelt in kosten.

 

 

 

Dan is het zaak goed uit te rekenen of je van de marge * omzet een goed inkomen kunt overhouden. Ik meen dat de marge tamelijk laag is, dus moet je dan behoorlijk veel omzetten om (tenminste) 2 inkomens er uit te halen. Ik hoop voor jullie dat dat gaat lukken, ook gezien de (forse) concurrentie. Kijk naar Dell etc. Wat gaan jullie anders (beter) doen? En is jullie te verwachten omzet hoog genoeg? Gebaseerd op wat?

 

Veel succes,

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beste Rene,

 

In Den Haag is de Stichting Stabij actief. Zij helpen mensen vanuit een uitkeringsituatie om een onderneming op te zetten.

 

Verder kan vast het CWI jullie meer info verschaffen voor wat betreft jouw situatie. De situatie van jouw zakenpartner is lastiger. Voor wat betreft de opstartfase zou jouw zakenpartner zijn baan nog kunnen aanhouden. Hij dient er echter wel rekening mee te houden dat het niet verstandig is om al met de plannen of de onderneming naar buiten te treden, tenzij zijn werkgever hiervan op de hoogte is en geen bezwaar heeft.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 43 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.