• 0

Basisverzekering ziektekosten 2006

Via deze draad zal ik info verstrekken over het nieuw in te voeren zorgstelsel. Zodra mij nieuwe informatie bereikt, zal ik trachten deze z.s.m. te publiceren.

 

Algemeen

 

De nieuwe basisverzekering geldt voor iedereen. Eenieder is verplicht zich te verzekeren. De basisverzekering wordt een standaardpakket met gelijke voorwaarden voor iedereen en biedt dekking tegen alle, op genezing gerichte zorg. De AWBZ wordt herzien en biedt slechts nog dekking voor zorg die niet op genezing is gericht.

 

De overheid bepaalt welke zorg tot de dekking van de basisverzekering hoort en wanneer de verzekerde hierop aanspraak kan maken. Daarnaast bepaalt de overheid ook het eigen risico. Deze is opgebouwd uit 5 treden van € 100,00 elk. De korting die door de verzekeraar gegeven mag worden bepaalt de verzekeraar zelf, mits deze maar voor alle verzekerden gelijk is. De navolgende zorgvormen zullen vergoed worden:

 

- geneeskundige zorg

- mondzorg

- farmaceutische zorg

- hulpmiddelenzorg

- verpleging

- verzorging

- verblijf i.v.m. geneeskundige zorg

- vervoer i.v.m. het ontvangen van zorg of diensten (incl AWBZ)

 

De zorgverzekeraars moeten aan de volgende wettelijke bepalingen voldoen:

 

- de verzekeraar moet een polis aanbieden ZONDER eigen risico.

- de verzekeraar is verplicht om iedereen te accepteren voor alle door hem aangeboden eigen risico's.

- de verzekeraar moet iedereen met hetzelfde eigen risico dezelfde korting geven.

 

Verzekeringsvormen

 

De verzekeraar heeft een zorgplicht voor de zorg die vanuit de basisverzekering verstrekt wordt. De prestaties bestaan uit zorg en overige diensten waaraan verzekerde behoefte heeft en op vergoeding van de kosten van deze zorg. De verzekeraar is hierbij vrij om te bepalen door wie en waar de zorg verzekerd wordt. (men is vrij om contracten af te sluiten met zorginstellingen)

De volgende polissen zullen worden aangeboden:

 

1) een polis met vooraf gecontracteerde zorg

 

Deze zal een premievoordeel op kunnen keveren aangezien de verzekerde zich voor de benodigde zorg dient te wenden tot de zorginstellingen cq verleners die gecontracteerd zijn. Echter, de verzekerde kan hier wel van afwijken (keuzevrijheid) maar zal dan iets minder vergoed krijgen. (de lagere vergoeding mag niet zo laag zijn dat het vrije verkeer van diensten wordt belemmerd)

 

2) een polis met niet gecontracteerde zorg

 

Vergelijkbaar met de huidige particuliere verzekeringen. Men kan zelf de zorgverlener/instelling kiezen. De kosten worden vervolgens door de verzekeraar vergoed.

 

3) een polis met een combinatie van bovenstaande vormen.

 

Hierbij zijn er voor bepaalde vormen van zorg contracten gesloten met de zorginstellingen en in andere gevallen is men volledig vrij in de keuze.

 

Premie

 

De premie zal gaan bestaan uit twee componenten:

 

- de verplichte inkomensafhankelijke bijdrage van de werkgevers. Hierdoor wordt circa 50% van de kosten van de gezondheidszorg door de werkgevers betaald!

 

- de nominale premie.

Dit is de premie die de verzekerde aan de verzekeraar betaald. Deze premie kan dus per verzekeraar verschillen, met dien verstande dat er per zorgverzekeraar slechts een nominale premie per polisvariant kan gelden.

Verzekerden tot 18 jaar betalen geen nominale premie.

 

Collectiviteitskorting:

Deze bedraagt maximaal 10% en kan door werkgevers of rechtspersonen worden gesloten.

 

Aanvullende verzekeringen

 

Niet alle zorg wordt vanuit de basisverzekering vergoed. In de samenstelling van deze aanvullende verzekering en premie, zijn de verzekeraars volledig vrij. Hier zal dus het onderscheid gaan plaatsvinden. Daarnaast kunnen de verzekeraars binnen de collectiviteiten nogal wat differentiatie toepassen. Niet alleen op het gebied van het aanvullend pakket maar zeker ook op het gebied van de premie. (de maximale korting van 10% is niet van toepassing op de aanvullende premies!)

 

//edit:: "ziektekosten" aan titel toegevoegd ten behoeve van vindbaarheid

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag,

 

Toch even wat nuanceren.

 

Inderdaad is dit zorgstelsel duurder dan voorheen, vooral voor mensen zonder kinderen die immers gaan betalen voor ouders met kinderen..

 

Maar het klopt niet helemaal dat zelfstandigen meer betalen dan loongenieters met hetzelfde inkomen. Immers, een zelfstandige heeft ondernemersaftrekposten, althans wanneer je aan het criterium voldoet van 1.225 uren minimaal besteed in je onderneming. Die aftrek leidt tot een relatieve verlaging van de premielast. Ook al omdat je daardoor meer kans maakt op zorgtoeslag.

 

Dat de lonntrekkenden hun opremie vergoed krijgen van hun werkgever komt overeen met het vroegere werkgeversdeel zf-premie. Er is wat dit betreft niet wezenlijk iets veranderd. Als vergelijkt tussen een zelfstandige en een loontrekker moet je de netto-winst vergelijken met het brutoloon en niet focussen op onderdelen daarvan.

 

Ik heb een paar artikelen geschreven over de gevolgen van het zorgstelsel voor de zelfstandige, maar ik schroom wat om er hier naar te verwijzen omdat ik niet verweten wil worden me hier commercieel te profileren. Wie belangstelling heeft kan me er om vragen via de mail.

 

Dat neemt alles toch niet weg dat dit weer een gedrocht van een wetgeving is, die de gedachte aan emigratie steeds vaker oproept.

 

Hartelijke groeten,

 

Jan Berkelder

 

Link naar reactie
  • 0
Ik heb een paar artikelen geschreven over de gevolgen van het zorgstelsel voor de zelfstandige, maar ik schroom wat om er hier naar te verwijzen omdat ik niet verweten wil worden me hier commercieel te profileren.

 

Ik denk dat als het alleen maar informatie is zonder daarbij als doel te hebben er zelf beter van te worden de meesten het zeer zouden waarderen als je dat met ons zou willen delen. Desnoods knip/plak je de inhoud van de artikelen in een nieuw draadje... :)

Link naar reactie
  • 0

Dag Peter,

 

Ik was inderdaad iets te preuts. Ook de moderator heeft me al gestimuleerd om gewoon te verwijzen.

 

Als je deze link:

 

http://www.beeldrijk.org/cat/Fiscaliteiten/Zorgstelsel

 

volgt, dan vind je o.m. berekeningen van de premielast voor een zelfstandige in een aantal situaties. Daarnaast ook wat artikelen over de zorgtoeslag en over de aftrek van ziektekosten.

 

Vriendelijke groeten,

 

Jan Berkelder

Link naar reactie
  • 0
...dan vind je o.m. berekeningen van de premielast voor een zelfstandige in een aantal situaties.

 

Dankjewel, Jan. Alleen raak ik nu een beetje in de war. Volgens de site van de belastingdienst wordt de inkomensafhankelijke premie berekend aan de hand van 4,4% in plaats van 6,25%. Ook is daar het maximum van de zorgtoeslag 403 euro, in plaats van 387 (1000-613)...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.