Ik heb een vraag m.b.t. BTW bij verhuur van bedrijfspanden. Ik heb namelijk onenigheid hierover met mijn voormalige verhuurder die nog BTW op mij wil vorderen.
Korte schets van de historie. Ik heb oktober 2012 een huurcontract getekend met een looptijd van 10 maanden. In dit contract stond vermeld dat ik BTW moet betalen. Zonder mij er verder in te verdiepen heb ik dat ook gedaan. Na deze 10 maanden ben ik de loods blijven huren, maar zonder contract. Dit zijn we gezamenlijk overeengekomen, omdat ik op zoek was naar een grotere ruimte. In die tijd heb ik eerst zonder BTW betaald en ineens kwam hij met de mededeling dat hij van de belastingdienst BTW in rekening moet brengen. Dit heb ik niet gedaan, omdat mijns inziens dat niet terecht is. Het door mij gevraagde bewijs hieromtrent is niet aangeleverd. Maar nu het volgende, want mijns inziens heeft hij nooit recht gehad op de BTW vanwege:
1. Het 1e contract stond weliswaar vermeld dat ik BTW over de huur verschuldigd was, maar het contract voldeed niet aan de vormeisen van de belastingdienst:
- Er werd niet verwezen naar het vereiste artikel indien je geen optieverzoek indient (wat niet is gebeurd;
- De 90% eis staat niet in het contract;
- De kadastrale gegevens staan niet in contract (alleen huisnummer en loodsnummer)
- Start boekjaar staat niet in het contract.
2. Na de 10 maanden is er gehuurd zonder contract. Dan wordt er per definitie niet voldaan aan de vormvereisten van de belastingdienst en kan er mijns inziens nooit sprake zijn van BTW.
3. Volgens mij moet een ondernemer die een BTW belaste dienst levert aan een ondernemer, hiervoor altijd een factuur uitreiken. Geldt neem ik aan ook voor huur??? Ik heb weliswaar facturen gehad, maar deze voldoen niet aan de eisen
- Er staat op geen enkele (verzamel)factuur een factuurnummer.
- Op alle facturen staat een incompleet (dus ongeldig) BTW nummer. Op de officiële (lees brieven/aanmaning) correspondentie van de verhuurder staat wel het juiste BTW nummer vermeld.
Wat voor mij vooral onduidelijk is, is de eis over het wel of niet factureren van de huur. Is de verhuurder verplicht een factuur hiervoor uit te reiken? En zo ja, de factuur die ik kreeg was als volgt.
Verzoek tot betaling huur januari 2015 t/m december 2015
Huur unit 5 € 350,00
Energie voorschot € 50,00
21% BTW € 84,00
te betalen vòòr elke eerste van de betreffende maand € 484,00
Voor de rest dus geen factuurnummer oid. Dan is het toch geen geldige factuur?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Lisher
Lisher
Goedenavond,
Ik heb een vraag m.b.t. BTW bij verhuur van bedrijfspanden. Ik heb namelijk onenigheid hierover met mijn voormalige verhuurder die nog BTW op mij wil vorderen.
Korte schets van de historie. Ik heb oktober 2012 een huurcontract getekend met een looptijd van 10 maanden. In dit contract stond vermeld dat ik BTW moet betalen. Zonder mij er verder in te verdiepen heb ik dat ook gedaan. Na deze 10 maanden ben ik de loods blijven huren, maar zonder contract. Dit zijn we gezamenlijk overeengekomen, omdat ik op zoek was naar een grotere ruimte. In die tijd heb ik eerst zonder BTW betaald en ineens kwam hij met de mededeling dat hij van de belastingdienst BTW in rekening moet brengen. Dit heb ik niet gedaan, omdat mijns inziens dat niet terecht is. Het door mij gevraagde bewijs hieromtrent is niet aangeleverd. Maar nu het volgende, want mijns inziens heeft hij nooit recht gehad op de BTW vanwege:
1. Het 1e contract stond weliswaar vermeld dat ik BTW over de huur verschuldigd was, maar het contract voldeed niet aan de vormeisen van de belastingdienst:
- Er werd niet verwezen naar het vereiste artikel indien je geen optieverzoek indient (wat niet is gebeurd;
- De 90% eis staat niet in het contract;
- De kadastrale gegevens staan niet in contract (alleen huisnummer en loodsnummer)
- Start boekjaar staat niet in het contract.
2. Na de 10 maanden is er gehuurd zonder contract. Dan wordt er per definitie niet voldaan aan de vormvereisten van de belastingdienst en kan er mijns inziens nooit sprake zijn van BTW.
3. Volgens mij moet een ondernemer die een BTW belaste dienst levert aan een ondernemer, hiervoor altijd een factuur uitreiken. Geldt neem ik aan ook voor huur??? Ik heb weliswaar facturen gehad, maar deze voldoen niet aan de eisen
- Er staat op geen enkele (verzamel)factuur een factuurnummer.
- Op alle facturen staat een incompleet (dus ongeldig) BTW nummer. Op de officiële (lees brieven/aanmaning) correspondentie van de verhuurder staat wel het juiste BTW nummer vermeld.
Wat voor mij vooral onduidelijk is, is de eis over het wel of niet factureren van de huur. Is de verhuurder verplicht een factuur hiervoor uit te reiken? En zo ja, de factuur die ik kreeg was als volgt.
Verzoek tot betaling huur januari 2015 t/m december 2015
Huur unit 5 € 350,00
Energie voorschot € 50,00
21% BTW € 84,00
te betalen vòòr elke eerste van de betreffende maand € 484,00
Voor de rest dus geen factuurnummer oid. Dan is het toch geen geldige factuur?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50749-btw-bij-verhuur-bedrijfspand/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag