• 0

Vraag m.b.t. bedrijfsovername

Goedemiddag,

 

Ik heb een bedrijf op het oog dat ik wil overnemen, er is echter een probleem door te hoge kosten als management fee, dure auto’s etc. heeft dit bedrijf een niet zo’n goede historie. Eigen vermogen van ± €. 43.000,- (min) en een werkkapitaal van ± €. 160.000,- (min). Als dit bedrijf word overgenomen wat gebeurt er dan met dat werkkapitaal, is dit een schuld? Moet dit worden mee gecalculeerd worden in mijn overnamesom?

 

Het gaat hier om een BV waar de bestbetaalde werknemer ± €. 55.000,- p/j verdient, moet ik mijzelf nu ook dit salaris geven? (hoe zit dit precies)

 

Mag er aan contracten worden gesleuteld na een overname wat betreft salarissen, bonussen e.d. Mogen er alsnog concurrentiebedingen worden aangegaan met de werknemers.

 

Ik kom net kijken wat betreft overnames dus misschien dat iemand mij daarbij kan helpen. E-mailen mag ook is misschien wat persoonlijker.

 

Alvast hartelijk dank voor de hulp.

 

Vriendelijke groeten,

 

Remco

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je vragen beslaan een krachtenveld dat te gecompliceerd is om in een forum voor het voetlicht te krijgen. Een gedegen kennis en inzicht in alle relevante stukken en feiten is nodig om een zinnig antwoord te geven op je vragen. Wat betekenen EV en werkkapitaal zonder een blik op het geheel? Mij zegt het nu niets (overigens ben ik ook geen econoom :o ).

 

Zo te zien gaat het in ieder geval om een overname met een redelijk volwassen karakter. Mede door de zin "Ik kom net kijken wat betreft overnames" zou ik denken dat je je gewoon moet laten begeleiden door een accountant en een ervaren advocaat en je niet tot een forum moet beperken. Veel overnames gaan om serieuze knaken, dus wat werk mag daar wel aan verricht worden.

Link naar reactie
  • 0

Remco,

 

Je moet je afvragen of je dit bedrijf (de BV) wel wilt overnemen. Je kunt ook de activiteiten overnemen. Dat voorkomt dat je geconfronteerd wordt met eventuele lijken die in de kast van de BV zitten. Bovendien geeft het je de ruimte met personeel over nieuwe arbeidsvoorwaarden te onderhandelen.

Succes.

 

Henry

Link naar reactie
  • 0

Bovendien geeft het je de ruimte met personeel over nieuwe arbeidsvoorwaarden te onderhandelen.

 

Indien een onderneming wordt overgenomen door middel van een activa(/passiva) deal, kan het zo zijn dat werknemers automatisch overgaan op grond van de wet. Dan is heronderhandelen van arbeidsvoorwaarden er niet direct bij.

Link naar reactie
  • 0

Negatief vermogen neem je gewoon over bij een bedrijfsovername. Dan wordt het jouw schuld. Contracten met werknemers neem je ook gewoon over.

 

Het is gebruikelijk dat de zaken die je geregeld wilt hebben, geregeld worden VOOR je het bedrijf overneemt. EV moet door de huidige eigenaren worden aangevult. Schulden moeten worden afgelost en contracten met personeel moeten worden aangepast VOORDAT jij de verantwoordelijkheid overneemt.

 

Eerlijk gezegd, klinkt dit niet als een geweldige overname. Het bedrijf is gewoon failliet door mismanagement. Waarom zou jij de verantwoordelijkheid overnemen en er nog voor betalen ook? Misschien is het beter om het bedrijf te laten gaan en bij faillisement wat leuje zaakjes over te nemen.

 

Hoe het ook zij, laat je goed adviseren bij deze overname. Als je dit niet eerder gedaan hebt is de kans dat je een kat in de zak koopt ongeveer 100%.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt voor de snelle reacties,

 

Er word nu wel weer wat winst gemaakt en het bedrijf zit in een steigende lijn. Er zijn nieuwe mogelijkheden gevonden om meer omzet te realiseren met een goede marge. Bij het bedrijf zelf is de rek eruit en zij willen eigenlijk niet meer investeren (maakt deel uit van een grote organisatie) terwijl er nog vele groei mogelijkheden zijn. Als alle dure kosten eruit zijn van het oude bedrijf kom ik ruw geschat op 80.000 minder kosten per jaar bij een omzet van 700.000 met een kleine winst van 27.000. Maar het overbruggen van dat werkkapitaal en EV maak ik me zorgen over.

Link naar reactie
  • 0

Als het bedrijf onderdeel uitmaakt van een groot bedrijf, zou ik ze tenminste vragen de balans op te schonen en op 0 te zetten (tekorten aanzuiveren) Of je neemt alleen een gedeelte van de activa passiva over en laat de overbodige contracten en de schulden zitten.

 

NEEM EEN EXPERT IN DE ARM! Hier op het forum zijn een aantal experts actief, die je tonnen kunnen besparen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als het bedrijf onderdeel uitmaakt van een groot bedrijf, zou ik ze tenminste NEEM EEN EXPERT IN DE ARM! Hier op het forum zijn een aantal experts actief, die je tonnen kunnen besparen.

 

Denk alleen al aan fiscaal advies en doorlichting van de target, 'change of control' clausules in belangrijke contracten, pensioengaten etc. Dat is nog maar het topje van de ijsberg. Kortom, als het enigszins serieus is, de overname, expertise inhuren.

Link naar reactie
  • 0

Als het bedrijf onderdeel uitmaakt van een groot bedrijf, zou ik ze tenminste NEEM EEN EXPERT IN DE ARM! Hier op het forum zijn een aantal experts actief, die je tonnen kunnen besparen.

 

Denk alleen al aan fiscaal advies en doorlichting van de target, 'change of control' clausules in belangrijke contracten, pensioengaten etc. Dat is nog maar het topje van de ijsberg. Kortom, als het enigszins serieus is, de overname, expertise inhuren.

 

Fiscaal tot daar aan toe. Vooral juridisch, in de aansprakelijkheid die je overneemt, liggen grote gevaren.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier om een BV waar de bestbetaalde werknemer ± €. 55.000,- p/j verdient, moet ik mijzelf nu ook dit salaris geven? (hoe zit dit precies)

 

Mag er aan contracten worden gesleuteld na een overname wat betreft salarissen, bonussen e.d. Mogen er alsnog concurrentiebedingen worden aangegaan met de werknemers.

 

Normaal gesproken moet de DGA tenminste net zoveel verdienen als de meestverdienende werknemer. Anders kan de fiscus moeilijk gaan doen. Daarnaast kijkt de fiscus naar het salaris t.o.v. de waarde van de B.V. en naar vergelijkbare salarissen. Het minimum salaris voor een DGA is EUR 38.000,-/jaar. Onder voorwaarden is met de fiscus af te spreken dat dit lager wordt.

 

Arbeidsvoorwaarden zijn niet zomaar te wijzigen. Kwestie van onderhandelen. Besef wel dat als je je werknemers tot (voor hun) slechtere arbeidsvoorwaarden wilt overhalen, hun motivatie (en prestaties) er vermoedelijk niet op vooruit gaan...

 

Succes,

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

Bepaal je zelf de hoogte van je salaris dan, met slechts 5% van de aandelen?

 

Stel je krijgt 20.000 minder salaris. Dan stijgt de winst met 20.000 (zonder rekening te houden met allerlei werkgeverslasten, etc, het gaat even om de grote lijn). Daarvan komt 5% = slechts 1.000 euro aan jou toe, dus raak je daadwerkelijk 19.000 kwijt aan je medeaandeelhouders...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is 40k, tegenwoordig. Maar het is geen recht. Het is een verplichting uit de wet op de loonbelasting, waarbij een uitzondering geldt wanneer voor soortgelijke dienstbetrekkingen minder wordt betaald. Bij een 5%-aandeelhouder is het salaris meestal redelijk zakelijk vastgesteld.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.