Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ralphdelange
Ralphdelange
Geachte heer/ mevrouw,
Zojuist heb ik me aangemeld om wat vragen betreft de administratie van mijn taxibedrijfje met jullie te delen.
Vorige maand ben ik begonnen als taxichauffeur.
Omdat de inkomsten nog niet erg hoog zijn heeft mijn vrouw besloten de administratie te doen.
Alleen lijkt het eenvoudiger dan dat het in werkelijkheid is.
Is er iemand die ons kan helpen met een uitleg hoe dit het beste en makkelijkste te doen;
Dit zijn mijn inkomsten:
1) Contante betalingen
2) Betalingen via creditcard.
Voor de contante betalingen houden we een kasboek bij.
De betalingen via creditcard worden op de bank gestort. Wel worden daar kosten van afgetrokken.
Dus, wanneer er inkomsten zijn van € 200 krijg ik bijv. maar € 195 gestort.
Nu mijn vragen;
- De contante betalingen worden bijgehouden in het kasboek. Zowel de inkomsten als de uitgaven.
Dit wordt per dag ingeboekt in het programma.
- De inkomsten via de creditcard boekt mijn vrouw direct vanuit de bank met het boekhoudprogramma.
Alleen hier ontstaat direct het probleem, moeten we nu 6% rekenen over de 200 euro of 180 euro.
De 20 euro koste zijn namelijk deels belast met 21% en deels onbelast. Dit maakt het er wel ingewikkeld op.
- De btw van de inkomsten dragen we af aan de hand van betaaldatum. Dit doen we ook met de uitgaven.
Mag dit?
Ik hoop dat iemand ons op weg kunt helpen.
MvG Ralph
* over de wet- en regelgeving om het beroep als taxichauffeur uit te oefenen ben ik volledige op de hoogte. Zo heb ik een boordcomputer etc. etc.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50770-boekhouding-taxichauffeur-starter/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag