• 0

Turboliquidatie Holding BV

Goedenavond,

Ik heb een Holding BV waarbinnen niets meer plaatsvindt sinds begin 2014. Een deelname in een andere BV is in 2014 verkocht tegen symbolisch bedrag van € 1,-. Er is een negatieve reserve, de werk BV maakte steeds meer verlies. Er zijn geen inkomsten meer en de enige kosten zijn de driemaandelijkse kosten van de bankrekening waar nauwelijks iets op staat (< € 50,-). Ik wil de BV liquideren. Ik wil het makkelijk houden en een turboliquidatie doorvoeren. Ik ben zelf de enige aandeelhouder. Heb in begin voor oprichting 18K gestort vanuit prive en daarna 17K weer teruggestort naar prive wat eigenlijk als lening gezien mag worden. Er zijn geen schulden en er zijn geen vorderingen. Enige vordering is de 17K op mijzelf maar dat deel zal dan toch weer teruggaan naar mij als enige vereffenaar.

Kan ik obv deze feiten de turboliquidatie doorvoeren of ga ik wat te kort door de bocht?

Groet en dank voor jullie hulp!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ah. Maar feit dat dit bedrag (de vordering) toch bij mij terecht komt, ben enige aandeelhouder en er zijn geen schuldeisers, dat maakt daarin dan niet uit? Lijkt in dat geval op werkverschaffing. Heeft misschien iemand daar ervaring mee?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Turbo liquidatie is gewoon mogelijk. 17k streep je weg tegen het te ontvangen aandelenkapitaal. De resterende 1k keer je uit als liquidatie-uitkering.

 

Denk eraan dat als je dit nog in 2015 doet dat je het verlies opgeeft in box 2 van je IB 2015. In 2017 kun je dat verlies omzetten in een belastingkorting van 25% van dat verlies op de verschuldigde IB over je box 1 inkomen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie Joost.

 

vraag 1. er staat niet meer dan € 50 op de rekening van de holding. Die 1K liquidatie uitkering kan ik dus niet overmaken aan mijzelf of moet ik dit fictief zien om de balans in evenwicht te krijgen? Of houd ik het dan bij de € 50,- als uitkering.

 

vraag 2. kan ik het volledige verlies van de BV over de afgelopen jaren in de IB2015 opnemen?

 

Groet en dank.

Link naar reactie
  • 0

vraag 1) ik heb nog even gekeken en er staat iets meer op de rekening dan € 50 en daarbij heb ik nog eens tussentijds iets overgemaakt aan prive (geleend). Kortom dat komt wel op die € 18.000 even snel gezien.

 

vraag 2) duidelijk. Ik vond het al te mooi om aan te denken....

 

 

Nu ben ik met het 17a formulier bezig.

Ik meen dat ik nu bij 3.1 "Heeft de rechtspersoon op het moment van ontbinding baten?" NEE kan aanvinken.

 

Wat bedoelt men met 6.1 "Had de vennootschap een onderneming?"

Misschien te maken met feit dat je ook een stamrecht bv zou kunnen hebben waar je niets in onderneemt...enfin ik moet hier een JA invullen naar ik aanneem.

 

dank weer iedereen.

 

groet

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.