• 0

Buitenlandse vennootschap - salaris DGA

Hallo,

Ik ben sinds 20 jaar gevestigd in Barcelona en heb hier sinds meer dan 10 jaar een eigen spaanse BV, de SLU (sociedad limitada unipersonal), waarvan ik de enige aandeelhouder ben. Mijn vader heeft een BV in Nederland met diverse winkels gevestigd in nederlandse steden en ik zou er daar twee van over willen nemen. Ik ben niet belastingplichtig in Nederland en sinds 20 jaar permanent en definitief huisachtig in Spanje; ik heb altijd hier mijn belastingen betaald.

Ik zie op verschillende sites dat een buitenlandse vennootschap zonder problemen kan opereren op de nederlandse markt, maar ik kan geen informatie vinden over het salaris van de DGA. Zal de nederlandse fiscus mij eisen dat er een DGA-salaris op de jaarrekening komt te staan? Of zijn simpelweg het economische resultaat van de activiteiten van de winkels in nederland belastbaar in Nederland (winstbelasting / BTW etc), en valt de besturende persoon, ikzelf dus, onder de spaanse fiscus?

Hartelijk dank!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50971-buitenlandse-vennootschap-salaris-dga/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste BusyCindy,

Omdat de SLU in het buitenland is gevestigd is het geen in Nederland gevestigd lichaam. Ook de winkels op zich vormen geen lichamen in de zin van Algemene wet inzake rijksbelastingen. De SLU als lichaam zal ook niet als in Nederland gevestigd gezien worden, doordat deze vanuit Spanje wordt bestuurd door een in Spanje woonachtige bestuurder.

Je bent daarom niet in Nederland belastingplichtig voor de Wet op de loonbelasting (art 2) en zijn artikel 4 (fictief dienstverband) en 12a (gebruikelijk loon c.q. DGA-salaris) niet van toepassing.

De SLU is wel belastingplichting gegeven de Wet op de vennootschapsbelasting op grond van artikel 3 en artikel 17 vanwege de belastbare winst uit een in Nederland gedreven onderneming (de winkels).

Dit is in een notedop en ik raad je aan een fiscalist in de arm te nemen met ervaring in zowel Spanje als Nederland.

Succes met de onderneming,

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

• 0

Wat is een buitenlandse ondernemer?

Lees voor

U bent voor ons een buitenlandse ondernemer als u niet in Nederland woont of gevestigd bent en als u geen vaste inrichting in Nederland hebt.

Wat is een vaste inrichting?

Een vaste inrichting is een bedrijfsruimte in Nederland van een buitenlandse onderneming, die over voldoende faciliteiten beschikt om als zelfstandige onderneming te functioneren. De vaste inrichting is onderdeel van uw in het buitenland gevestigde onderneming. Vanuit de vaste inrichting worden goederen of diensten geleverd. Voorbeelden van een vaste inrichting zijn:

een winkel of een andere vaste verkoopgelegenheid

een werkplaats of een fabriek met kantoor

Wat is geen vaste inrichting?

Er is geen sprake van een vaste inrichting bij bijvoorbeeld een opslagruimte of goederendepot. Ook ondersteunende taken zoals onderzoek, reclame en het verstrekken van inlichtingen, vallen niet onder het begrip vaste inrichting. Een vakantiewoning die u verhuurt, is ook geen vaste inrichting.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar