• 0

BTW bij invoer

Beste professionals,

 

Ik heb een vraag met betrekking tot de berekende BTW bij invoer. Via de koerier (TNT) heb ik wat verduidelijking gekregen, maar zij willen niet alle informatie vrijgeven.

 

Mijn vraag is: Hoe wordt de BTW over de invoer exact berekend? Ik heb van TNT begrepen dan er een 70% staffel gebruikt wordt, maar deze is nergens terug te vinden. Ik zal e.e.a. duidelijk maken aan de hand van een voorbeeld.

 

Stel ik importeer goederen uit een niet EU-land, met een waarde van 875USD (814EUR). Het pakket is 23 kg zwaar. Bij het pakket zit er geen verzendfactuur. TNT gebruikt in dit geval een door de douane goedgekeurde staffel van 200EUR bij 23kg.

 

De verzendkosten worden als volgt opgesplitst:

70% van 200EUR tot aan de EU grens = 140 EUR

30% van 200EUR tot aan afleveradres = 60EUR

 

Volgens TNT wordt 140 niet meegenomen bij de BTW berekening, maar de 60 wel.

 

Douanewaarde:

814 + 140 = 954 EUR

 

I.R.:

12% * 954 = 114,48 EUR

 

BTW:

21% * (954 + 114,48 + 60) = 236,98 EUR.

 

Dit zijn de gegevens die ik van TNT heb gekregen. Ze konden verder niets loslaten over de 200EUR. staffel die gebruikt wordt. "Dat zit in de software".

 

Nu is mijn vraag. Als ik in de aangifte OB de volgende gegevens opgeef onder vraag 4a, dan komt aankoopprijs (linkerkolom) en de opgegeven BTW (rechterkolom) niet overeen met 21%. Gaat de Belastingdienst hiermee akkoord?

 

Mijn tweede vraag. Wat als er wel een verzendfactuur bij het pakket zit van zegge 250 EUR. Moet ik dan ook in mijn BTW berekening rekening mee houden dat 30% van die 250 euro meetelt voor de BTW? Dit is voor mij van belang, omdat ik over een art. 23 vergunning beschik en de BTW zelf in de aangifte OB moet meenemen. Per saldo maakt het natuurlijk niet zoveel uit (BTW Invoer = BTW VB), maar het bedrag moet wel kloppen volgens mij?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

 

groet,

Aklesh

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat TNT zegt klopt. Luchtvracht kosten hoeven niet volledig in de douane waarde mee worden genomen. Afhankelijk van de luchthaven van vertrek is er een staffel welk aangeeft welk percentage van de luchtvracht kosten bijgeteld moet worden.

 

Samen met de transactie waarde resulteer dit in de douane waarde. Hierover moet je evt invoerrechten betalen. De som van douane waarde + invoerrechten bepaald wat je BTW maatstaf is welke je in de aangifte moet gebruiken.

 

Verder wordt er in het pakket vervoer enorm ge ...... als het gaat om de douane waarde. Want volgens mij geef je aan dat je euro 814 betaald hebt voor de goederen maar TNT maar euro 250,- heeft aangegeven omdat dit op het pakket stond? correct?

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Verder wordt er in het pakket vervoer enorm ge ...... als het gaat om de douane waarde. Want volgens mij geef je aan dat je euro 814 betaald hebt voor de goederen maar TNT maar euro 250,- heeft aangegeven omdat dit op het pakket stond? correct?

Vwb betreft de aangifte OV

Ik denk dat TS bedoeld dat hij een aparte factuur krijgt voor de transportkosten.

 

Vwb de aangifte OB, ook als er een verzendfactuur bijzit of TS de BTW via artikel 23 aangeeft moet hij nog steeds van de douane-aangever (TNT c.s.) een rekening krijgen waaruit de douanewaarde, bedrag invoerrechten e.d. blijkt. Het BTW bedrag in de aangifte van TS moet overeenkomen met het door TNT berekende (maar niet afgedragen) bedrag

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt, TNT factureert de invoerrechten. Btw moet ik zelf betekenen vanwege art. 23. Door ervaring uit het verleden heb ik geleerd er strak op te zitten, want vervoerders brengen veel te veel kosten in rekening. Mede om die reden en artikel 23 aangevraagd.

 

Ik zit echter nog wel met de vraag hoe de onderverdeling gedaan wordt als er wel een factuur van de vervoerder bij het pakket zit. Geldt hier standaard er 70% van de verzendkosten tot aan de eu grens berekend wordt? Dit is belangrijk, aangezien dit aardig wat scheelt in de berekening van de IR en BTW. Hierbij even vanuit gaande dat land van herkomst hetzelfde is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.