• 0

uitstaande facturen en de balans-post

Hi,

 

ik begrijp dat op de ACTIVA kant van de balans de post Debiteuren voor kan komen, dat zijn nog onbetaalde facturen. Maar wat ik niet begrijp is welke post daartegenover staat aan de PASSIVA kant.

 

Mijn vraag is:

Stel dat alle posten ACTIVA EN PASSIVA op de balans gewoon 0 (nul) zijn, en dat de post Debiteuren op de ACTIVA kant 1000 euro bedraagt. Welke post op de PASSIVA kant zorgt er dan voor dat de PASSIVA kant ook 1000 euro bedraagt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er staat niets tegenover aan de passiva zijde van de balans

 

de standaard journaalpost waar debiteuren in voorkomt is

 

Debiteuren

aan omzet

 

de tegenhanger aan de creditzijde van de boekhouding is de omzetrekening in de winst en verliesrekening

 

Gedurende het lopende boekjaar is de balans nooit in evenwicht, de onbalans word echter wel altijd geheel verklaard door het saldo van de winst en verliesrekening.

 

De balans is maar op 2 momenten in evenwicht dat zijn de eindbalans nadat de winst is overgeboekt naar het eigen vermogen en de begin balans voordat er transacties zijn geweest in het nieuwe boekhaar.

Link naar reactie
  • 0

Hoi, bedankt voor je uitleg.

 

ja, ik bedoel ook de eindbalans. Die moet dus in evenwicht zijn. Als ik nu daarop debiteuren heb in de ACTIVA, dan moet *ergens* dat bedrag ook aan de rechterkant verwerkt zijn. Ik weet wel dat dat niet als apart bedrag is, met een eigen post, maar het bedrag moet wel ergens in verwerkt zijn, anders kan het evenwicht niet ontstaan.

 

Als er zoals je zegt, niets tegenover staat aan de PASSIVA kant, dan kan ik alleen nog maar concluderen dat het als deel van het Eigen Vermogen terug komt op de balans.

Bij de mij bekende definitie van het Eigen vermogen (EV = EVbeginjaar + winst - opnamen + stortingen) zie ik dat echter niet gebeuren, want de bedragen van de openstaande facturen komen daarin niet voor.

 

Wat je zegt over dat de onbalans altijd wordt verklaard door het saldo van de winst en verliesrekening begrijp ik niet . Mijn W&V rekening begint met de Omzet, en daar deze facturen nog niet betaald zijn, komen de bedragen ook (nog) niet terecht op de W&V rekening. Of zit ik hier ernaast?

 

groetjes

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Francois,

 

De uitleg van Roel klopt, alleen heeft hij gemakshalve in de journaalpost de BTW weggelaten.

 

Omzet wordt doorgaans geboekt wanneer de bijbehorende factuur wordt verstuurd, ongeacht wanneer deze wordt betaald. Feitelijk moet je zelfs verkochte goederen en geleverde diensten, die nog niet zijn gefactureerd, bij de omzet tellen. Voor de BTW geldt (bij gebruikmaking van het factuurstelsel) de factuurdatum. Alleen bij vooruitbetalingen geldt voor omzet en BTW-afdracht de betaaldatum.

 

Jouw formule van eindvermogen klopt ook. Het debiteurensaldo minus de verschuldigde BTW zit als omzet (exclusief BTW) in je winst. Wanneer de klant betaalt, neemt je debiteurenbedrag af en neemt je banksaldo met hetzelfde bedrag toe.

 

Wanneer je het resultaat van het lopende jaar bij het eigen vermogen telt, is de balans op elk moment in evenwicht.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Francois,

 

De uitleg van Roel klopt, alleen heeft hij gemakshalve in de journaalpost de BTW weggelaten.

 

Omzet wordt doorgaans geboekt wanneer de bijbehorende factuur wordt verstuurd, ongeacht wanneer deze wordt betaald. Feitelijk moet je zelfs verkochte goederen en geleverde diensten, die nog niet zijn gefactureerd, bij de omzet tellen. Voor de BTW geldt (bij gebruikmaking van het factuurstelsel) de factuurdatum. Alleen bij vooruitbetalingen geldt voor omzet en BTW-afdracht de betaaldatum.

 

Jouw formule van eindvermogen klopt ook. Het debiteurensaldo minus de verschuldigde BTW zit als omzet (exclusief BTW) in je winst. Wanneer de klant betaalt, neemt je debiteurenbedrag af en neemt je banksaldo met hetzelfde bedrag toe.

 

Wanneer je het resultaat van het lopende jaar bij het eigen vermogen telt, is de balans op elk moment in evenwicht.

 

Ik denk dat de verwarring hier ontstaat doordat Lex boekhouder is en de journaalpost wel kan dromen. Maar dat Francois niet boekhoudkundig is onder legt. Hier door zie je vaak dat mensen die zelf een boekhouding proberen te doen, denken dat als de factuur nog iet is betaald/ontvangen, dit nog niet als omzet of als kosten gezien wordt. (omzet is toch wanneer ik mijn geld ontvang, is de vaak gehoorde opmerking)

 

Dat is dus niet juist. zodra je de factuur maakt ontstaat de volgende journaalpost:

 

debiteuren € 121,- (debet op de balans)

A/ af te dragen omzetbelasting € 21,- (credit op de balans)

A/omzet € 100,- (credit in de v&w)

 

dit is dus het moment van het opmaken van de factuur (factuurdatum) Hierdoor ontstaat gelijk een omzet van € 100,- op dat moment en een vordering van € 121 op de balans.

 

op de dag dat de klant (debiteur) betaald boek je (als je de bankafschriften boekt) ontstaat de journaalpost:

 

bank € 121,- (debet op de balans)

A/ debiteuren € 121,- (credit op de balans)

 

de btw wordt na het doen van de btw aangifte afgedragen en vervolgens bij de betaling tegen geboekt.

 

Bij het opmaken van de jaarrekening kan het dus heel goed zijn er een debiteuren post bestaat. Tevens zal je altijd een balans post omzetbelasting op de balans hebben in de jaarrekening, dit omdat de btw pas in januari wordt betaald.

 

Laat je boekhouder de jaarrekening voor je opstellen, (ook als je zelf de administratie wil doen) dan kun je er van op aan dat de jaarrekening juist is, en is er een controle op jouw eigen gevoerde administratie. Met paar honderd euro ben je daarvoor bij de meeste administratiekantoren al klaar.

 

Succes.

 

 

Administratiekantoor DMQ Administratie & Advies - gespecialiseerd in startersbegeleiding.

kijk ook eens op: www.dmq-aa.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal,

 

ik ging altijd uit van het kasstelsel, want ik had altijd alleen particulieren. Nu is dat wat veranderd en heb ik voornamelijk bedrijven als klant. In het kasstelsel ging ik uit van wat daadwerkelijk betaald was.

Ik moet dus omschakelen naar het factuurstelsel.

 

Nu heb ik ook voor het eerst facturen die pas volgend jaar zullen worden betaald, en al zoekend zag ik ergens die post Debiteuren op de Activa. Zo ontstond mijn vraag, want ik ben niet gewoon onbetaalde facturen al op de omzet bij te boeken. Ik moet dus omschakelen.

 

groetjes

Link naar reactie
  • 0

ik ging altijd uit van het kasstelsel, want ik had altijd alleen particulieren.

 

Het zgn. kasstelsel is een begrip uit de omzetbelastingwetgeving.

De verschuldigde BTW wordt dus in sommige situaties bepaald op basis van 'het kasstelsel'.

 

Voor de inkomstenbelasting (bij het bepalen van de winst van een onderneming/werkzaamheid) werkt het formeel iets anders:

Daar zou je óók niet betaalde consumentenverkopen (tenminste facturen/declaraties/nota's e.d.) in de winstberekening moeten meenemen eigenlijk. Althans als het redelijk zeker is dat het geld daadwerkelijk straks ontvangen wordt, ook is het in een ander boekjaar.

 

(maar vaak wordt het inderdaad in de praktijk zoals jij het gedaan hebt in het verleden verwerkt allemaal)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.