Ga naar inhoud

Mobiele telefoon voor werknemer.

Geplaatst:

brood

Ik ga een mobiele telefoon kopen voor een werknemer. Wordt verstrekt/gegeven. Deels bestemd voor zakelijke bereikbaarheid.

De telefoon is €500 (excl). Fiscaal loon werknemer is € 20000

Verder wordt er niets anders aan de werknemer verstrekt (voor de eenvoud) gedurende dit jaar in de WKR.

De vrije ruimte in de WKR is 1,2% = € 240,- Dus over €260 moet dan 80% eindheffing = €208 afgedragen worden.

Als kosten wordt dan samen € 500 + €208 = € 708 in de boekhouding genoteerd. Klopt dat?

En wat doe ik in zo'n geval met de abonnementskosten? Bijvoorbeeld € 25/mnd = €300/jaar

Moeten deze geheel per jaar in de WKR ? Weer verrekend met de vrije ruimte.

Kan/moet er een rato naar zakelijke gesprekken verrekend worden?

Mag ik €25 /mnd van het normale loon afhouden en het zakelijk deel weer vergoeden?

Mogen deze bedragen in het loon zonder de BTW zijn?

Alvast bedankt voor reacties.

Featured Replies

Geplaatst:

Ward van der Put

• Moderator

20.1.8 Noodzakelijkheidscriterium: gereedschappen, computers, mobiele communicatiemiddelen en dergelijke apparatuur

Vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen van gereedschappen, computers, mobiele communicatiemiddelen en dergelijke apparatuur zijn gericht vrijgesteld als deze voldoen aan het zogenoemde noodzakelijkheidscriterium. Dit is het geval als:

[*] de voorziening naar uw redelijke oordeel noodzakelijk is voor een behoorlijke vervulling van de dienstbetrekking

[*] u de voorziening betaalt en de kosten niet doorberekent aan de werknemer

[*] uw werknemer de voorziening moet teruggeven of de restwaarde van deze voorziening aan u moet betalen als hij deze niet meer nodig heeft voor de dienstbetrekking

Als uw werknemer de voorziening niet teruggeeft of de restwaarde van de voorziening niet aan u betaalt, moet u vanaf het moment dat hij de voorziening niet meer nodig heeft, de restwaarde van de voorziening tot zijn loon rekenen. U mag dit loonbestanddeel ook als eindheffingsloon aanwijzen (zie paragraaf 8.1.3).

Als uw werknemer privévoordeel heeft van de voorziening, hoeft u dit voordeel niet tot het loon te rekenen. U mag wel een eigen bijdrage vragen als u uw werknemer laat kiezen voor een duurdere uitvoering van de noodzakelijke voorziening. De eigen bijdrage trekt u dan van het nettoloon af.

Bron

Geplaatst:

brood

• Auteur

@Ward. Ik had alleen maar Stap 8 bekeken in het handboek. Niet verder gezocht in de gerichte vrijstelling. De noodzakelijkheid zit er niet zo overtuigend in. Dit ook omdat de Smartphone (wat ik wil geven) met internet daar bovenop niet bepaald noodzakelijk is. Ik zie dat ik dan eerder moet denken aan een bijdrage voor een 'duurdere' uitvoering en die dan van het nettoloon laten afhouden. Ik wilde het ook buiten de teruggeefvoorziening houden.

Dan zullen we overeen moeten komen dat er €300 + BTW prive betaald wordt.

De €200 'noodzakelijk' beschouw ik als gerichte vrijstelling. Hetzelfde moeten we dan doen met het abonnement: € 10/mnd gerichte vrijstelling en €15/mnd + BTW aan inhouden nettoloon.

Dan moet er wel officieel aan de teruggeefvoorziening gehouden worden. Dus 3/5 van de restwaarde. en het abonnement moet overgezet of opgezegd worden.

Internet is toch wel handig realiseer ik me nu, wanneer er een link voor een uitleg of verwijzing gegeven kan worden. Ik ben er nog niet helemaal uit.

Geplaatst:

prinsrachid

De telefoon is €500 (excl). Fiscaal loon werknemer is € 20000

Verder wordt er niets anders aan de werknemer verstrekt (voor de eenvoud) gedurende dit jaar in de WKR. De vrije ruimte in de WKR is 1,2% = € 240,- Dus over €260 moet dan 80% eindheffing = €208 afgedragen worden. Als kosten wordt dan samen € 500 + €208 = € 708 in de boekhouding genoteerd. Klopt dat?

Volgens mij niet helemaal. Allereerst wees Ward al op het noodzakelijkheidscriterium om gebruik te kunnen maken van de gerichte vrijstelling.

Maar als je geen gebruik maakt van de gerichte vrijstellen, kun je de verstrekking volgens mij nog steeds opnemen als eindheffingsloon (en dus onder de WKR laten vallen). In dat geval geldt trouwens het gebruikelijkheidscriterium.

Vervolgens moet je volgens mij die verstrekking inclusief btw bekijken. Die 605 euro inclusief gaat dan af van je vrije ruimte. Deze bedraagt overigens niet 1,2% van het loon van de medewerker, maar 1,2% van de gehele loonsom. Als je dus 60.000 euro loonkosten hebt, dan is je vrije ruimte 720 euro. Als het min of meer gebruikelijk is om personeel een telefoon aan te bieden ("gebruikelijk"), en alleen die ene medewerker maakt daar gebruik van, dan valt die telefoon (605 euro) dus volledig in de vrije ruimte (720 euro).

Hoewel die WKR het makkelijk zou hebben moeten maken, betrap ik mezelf erop dat ik het nog steeds een draak van een regeling vind.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Geplaatst:

Anouk V

Het gebruikelijkheidscriterium hoeft pas getoetst te worden bij verstrekkingen boven de €2400 per werknemer.

Als jij de telefoon noodzakelijk vind voor de werknemer en het ook nodig is dat hij gebruik kan maken van internet dan valt zowel de aanschaf als het abonnement onder de vrijstelling. Je mag uiteraard wel om een eigen bijdrage vragen maar dit is niet verplicht. Zie ook deze link.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.