• 0

drie postplaatsen in mijn administratie?!?

Als ik iets aanschaf dan heb ik daarvoor een debetrekening en een creditrekening als tegenpost.

 

Maar nu koop ik een stuk gereedschap, dat koop ik in, dus boek ik bij de debet de code van de leverancier, en bij de credit mijn code van de bank. Maar hoe kan ik dat nu als afschrijfbare post inboeken?

 

voor de goede orde; ik gebruik als startende ondernemer speedbalance, dubbel boekhouden met btw.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eigenlijk zijn er bij elke aanschaf 2 zaken die je in je boekhouding wilt vastleggen:

 

1. De inkoop. Dat doe je met de gegevens op de bon of factuur.

Deze gegevens worden ook gebruikt bij de BTW-aangifte.

 

2. De betaling. Dat doe je m.b.v. bankafschrift of kasblad.

De betaaldatum op je bankafschrift kan verschillen van de aankoopdatum (ook bij gebruik van een PIN-pas).

 

Ik heb geen ervaring met Speedbalance, maar bij veel boekhoudprogramma's werkt dit als volgt. Soms worden zaken iets anders genoemd en gebeurt dit deels "achter de schermen".

 

Vaak kun je ook boekingen combineren. Dan boek je bijvoorbeeld een inkoop vanaf je bankafschrift. Ik boek deze zaken liever zo veel mogelijk apart.

 


Stel je koopt voor je bedrijf 10 ordners, totaal voor € 24,20 inclusief BTW.

 

1. Van de inkoop(factuur) boek je:

Debet: Kantoorartikelen € 20 (exclusief BTW)

Debet: Te vorderen BTW € 2,42

Credit: Crediteuren (jouw leverancier) € 24,20

 

2. Van de betaling per bank (meteen met PIN of later met een overschrijving) boek je:

Debet: Crediteuren € 24,20

Credit: Bank € 24,20

 


Nu doe je een investering, bijvoorbeeld een (duurder) stuk gereedschap.

De boekingen zijn dan bijna hetzelfde als hiervóór, alleen gebruik je i.p.v. de rekening Kantoorartikelen (een kostenrekening) de rekening Gereedschappen of Inventaris (een balansrekening).

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik lees deze vraag als zijnde een investeringsfactuur:

 

hierbij is de journaalpost: (# grootboekrekeningen zijn fictief)

 

de inkoopfactuur wordt via het inkoopboek als volgt geboekt:

Debet: # 0101 investering gereedschap € 500,- (balansrekening debet)

Debet: # 1510 te vorderen btw € 105,- (balansrekening debet)

Credit: # 1800 crediteuren € 605,- (balansrekening credit)

 

de betaling via de bank:

Debet: # 1800 crediteuren € 605,- (balansrekening debet)

Credit: # 1000 bank € 605,- (balansrekening credit)

 

De afschrijving boek je via het memoriaal:

Debet: #4600 Afschrijving gereedschap € 100,- (V&W rekening debet)

Credit: # 0103 Afschrijving gereedschap dit boekjaar € 100,- (balansrekening credit)

dit is je jaarlijkse afschrijvingsboeking. Dit kan je ook als maandelijks boeken doen, maar dan wel even door 12 maanden delen ( € 8,33)

 

Succes

 

 

 

 

 

 

Administratiekantoor DMQ Administratie & Advies - gespecialiseerd in startersbegeleiding.

kijk ook eens op: www.dmq-aa.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor wat de boekingen betreft sluit ik me aan bij de vorige reacties. Nog wel een tip: Speedbalance is een prima maar beetje eigenzinnig programma. De btw functie en rapportage werkt prima als je alle boekingen middels de codetabel laat lopen. Het rapport voor de betreffende periode kan je dan 1 op 1 overnemen in je elektronische aangifte. Als je btw handmatig boekt dan krijg je afwijkingen.

 

Speedbalance werkt niet met dagboeken of memoriaal, maar dat is geen probleem als je de boekingen volgens de regels van dubbel boekhouden in voert.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Maar nu koop ik een stuk gereedschap, dat koop ik in, dus boek ik bij de debet de code van de leverancier, en bij de credit mijn code van de bank. Maar hoe kan ik dat nu als afschrijfbare post inboeken?
Daarvoor heb je minimaal vier grootboekrekeningen nodig, die waarschijnlijk niet allemaal in het standaard rekeningschema aanwezig zijn. Zo niet, deze toevoegen.

 

Grootboekrekeningen:

0230 - Materiële vaste activa >> Balans >> Activa

1100 - Bankrekening >> Balans >> Activa

1400 - Crediteuren >> Balans >> Passiva

4800 - Afschrijvingskosten Materiële vaste activa >> W/V-rekening >> Kosten/Lasten

(de nummering van de grootboekrekeningen kunnen afwijken)

 

Voorbeeld: Aankoop gereedschap op 01-12-2015 voor € 605,00 inclusief 21% BTW (€500,00 ex. BTW)

De afschrijving start op datum van aankoop. De afschrijving is minimaal voor 5 jaar (60 maanden). De afschrijvingskosten voor 2015 zijn dus voor 1 maand >> €500:60x1=€8,33.

 

[Datum][beschrijving][debet.rek.][credit.rek.][bedrag incl. btw][btw-code]

01-12-2015 - gereedschap - 0230 - 1400 - €605,00 - IG21

01-12-2015 - gereedschap - 1400 - 1100 - €605,00

31-12-2015 - afschrijvingskosten gereedschap - 4800 - 0230 - €8,33

 

Aan het einde van het jaar is de boekwaarde €500,00 - €8,33 = € 491,67

 

Ik hoop dat een en ander zo duidelijk is.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Daarvoor heb je minimaal vier grootboekrekeningen nodig, die waarschijnlijk niet allemaal in het standaard rekeningschema aanwezig zijn.

 

De meeste bijgeleverde rekeningschema's bij Speedbalance zijn eerder te uitgebreid dan dat er iets in ontbreekt, soms best wel een puzzel om het aan je eigen situatie aan te passen.

 

Persoonlijk vind ik het voordeel van SB dat je erg veel mogelijkheden hebt om een rapport naar eigen smaak uit te draaien. iets wat in sommige "betaalde"pakketten geen eens mogelijk is.

 

Nogmaals: SB is best wel een eigenzinnig programma maar heb je eenmaal door hoe het werkt dan kan je er prima mee uit de voeten. en het is nog steeds gratis te gebruiken. ;)

 

De handleiding is best wel uitgebreid maar soms niet logisch. Er is een goede betaalde handleiding te krijgen. zoek maar eens op "speedbalance handleiding" dan kom je deze wel tegen. heb er geen aandelen in, vind hem eigenlijk te duur voor een gratis programma maar toch aangeschaft en nooit spijt van gehad.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.