• 0

Productbescherming Europa

Beste Experts,

 

Graag ontvang ik advies over productbescherming. Wij zijn importeur van dierverzorgingsproducten. Hierover betalen wij licentierechten. Nu merken wij dat onze producten parallel worden geïmporteerd en dit belemmert onze handel. Tevens gebruikt de overtreder de bekendheid van het product om zijn eigen producten mee te verkopen aan onze klanten.

 

De fabriek gaat vanaf volgend jaar licentie gerelateerde batch-nummers op de producten vermelden om nog meer herkenbaarheid op de markt te brengen.

 

Na het mailen en 1 op 1 gesprek met de overtreder heb ik niet het idee dat hij de parallelhandel stop gaat zetten.

 

Alvast bedankt en fijn weekend!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik bedoelde te vragen uit welk land de goederen komen. Neem aan dat dit van buiten de zogenaamde EER is.

 

Als jullie als enige licentiehouder zijn voor het betreffende merk kan je optreden tegen parallelimport. Het is volgens vaste rechtspraak aan de vermeende inbreukmaker om te bewijzen dat hij de goedere met toestemming van de merkhouder op de markt brengt.

 

Ik zou eerst stopzetting eisen in een aantekende brief met daarin de mogelijke consequenties als hij doorgaat. Voor zover ik weet kan je naast een schadevergoeding ook jouw juridische kosten vorderen. Of gewoon meteen naar een advocaat en via hem/haar schadevergoeding en kosten eisen. Je stelt namelijk dat je nu al schade hebt geleden.

Link naar reactie
  • 0

Hans trekt het een beetje richting het juridische, misschien terecht, misschien onterecht.

 

Aan wie betaal je de licentierechten? Aan de fabrikant of aan een ander? Is de fabrikant ook de houder van de intellectuele eigendomsrechten waarvoor je licentierechten betaalt?

 

En wat wil dat in dit geval zeggen, licentierechten: Op een octrooi, op een merk (Europees, of Benelux?), op de (geheime, interne) knowhow van de fabrikant?

 

Is het trouwens wel een exclusieve licentie? (Dat wil niet zeggen dat je de enige bent, maar dat je het recht bedongen hebt de enige te zijn)

 

Of betaal je gewoon aan de fabrikant voor exclusiviteit van zijn product in NL, en noem je dat licentierechten?

 

Afhankelijk van hoe de situatie precies zit, kan de optimale strategie anders zijn.

 

Het lijkt mij zeker niet onmogelijk dat in dit geval de fabrikant niet zuiver bezig is. Wat staat er in je licentieovereenkomst?

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Eens dat het niet helemaal duidelijk is om welke rechten het precies gaat. Als het om parallelimport gaat, zo was mijn conclusie op basis van de gegeven informatie, is de kans het grootst dat het om merkrechten gaat, waarvoor TS een exclusieve merklicentie zegt te hebben. Ik ging er dus vanuit dat de merkhouder op zijn minst eigenaar is van een Benelux merk en TS daar vanuit de licentie de merkrechten overgedragen heeft gekregen.

 

Wij zijn de enige licentiehoudende importeur.

 

Ik zie nergens aanwijzingen dat het om patentrechten of andere rechten gaat.

 

Het is niet vreemd dat de fabrikant, eventueel via de tussenhandel, ook aan andere importeurs verkoopt. De licentiehouder moet dan optreden. Hiervoor moet natuurlijk wel duidelijk zijn welke producten juist, en welke producten parallel zijn geimorteerd. Als TS de enige is zou hij simpel de juiste producten kunnen coderen (zichtbaar en onzichtbaar). Het is aan de tegenpartij om te bewijzen dat hij de goederen met toestemming heeft geimporteerd.

 

Maar, inderdaad, wat meer details maken de kans op een juist antwoord een stuk groter. :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hans,

 

als het om merkenrechten gaat met parallelimport, is het waarschijnlijk dat dit door/met toestemming van de merkhouder gebeurt. En dan mag dat (gezien vanuit het standpunt van de paralelimporteurs), dus kan de vraagsteller maar een ding doen: bij de merkhouder klagen, dat is de enige die deze situatie kan stopzetten.

 

De vraagsteller zegt dat hij de enige is met een licentie. Dat is geen exclusieve licentie: Het is pas een exclusieve licentie als de merkhouder contractueel geen tweede licentie MAG uitgeven. Ik weet niet of dat zo is hier. Als het wel zo, des te meer reden om bij de merkhouder te gaan klagen (contractbreuk): Wel een exclusieve licentie overeenkomen en daarvoor geld vangen, en dan aan de andere kant lekker helpen om de exclusiviteit te ondergraven, dat kan niet.

 

Bij een exclusieve licentie is dit vaak in de overeenkomst opgenomen: dat de licentienemer zelfstandig kan optreden tegen namakers. Overigens kan hij ook nu dit nog vragen aan de licentiegever.

 

Ik krijg het gevoel, daarom vroeg ik er ook naar, dat de 'licentie' die de vraagsteller zegt te hebben niet zoveel voorstelt, of in elk geval de medewerking van de merkhouder ver onder de maat is, anders zou dit probleem niet mogen voorkomen.

 

De vraagsteller kan, uitzonderingen daargelaten, eigenlijk niet heel veel doen. De merkhouder moet dit doen. En als die het niet voortvarend doet... waarom dan nog betalen voor een (unieke/exclusieve) licentie?

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

meer als aanvulling:

 

Binnen de EU / EER geldt de fictie van één markt (vrij verkeer van goederen).

Producten die in het ene EU land rechtmatig op de markt zijn gebracht (dus met toestemming van bijvoorbeeld de merkenrecht- of octrooihouder) kunnen binnen de gehele EU vrij verhandeld worden. Daarop bestaat slechts een beperkt aantal uitzonderingen, in de sfeer van openbare orde of volksgezondheid.

 

Ik kan een exclusieve overeenkomst hebben met een Amerikaanse fabrikant van zonnebanken om hun producten in Nederland te importeren, Juan uit Madrid kan een exclusieve overeenkomst hebben met diezelfde fabrikant om hun producten in Spanje te importeren.

Maar niets staat mijn buurman in de weg om de door Juan in Spanje geïmporteerde zonnebanken naar Nederland te halen en in de winkel naast mij te gaan verkopen. Vermoedelijk moet hij dan wel zelf zorgen voor een Nederlandstalige handleiding, als hij aan consumenten verkoopt.

 

Als ik dat wil voorkomen zal ik in de overeenkomst met de fabrikant moeten bedingen dat ik de enige importeur voor de EU/EER ben.

Link naar reactie
  • 0

Product bescherming is heel moeilijk, wat ik heb gedaan is een contract gemaakt met mijn leverancier.

landen waar ik aan wil verkopen, daar heb jij dan alleen recht op van de leverancier en alle leads worden dan doorgegeven aan jouw.

Dit wil niet zeggen dat een ander geen producten in dit land mag of kan verkopen. (Crosborder selling) maar het maakt het wel duurder voor je concurrent.

daarnaast zal je leverancier wel van je verwachten dat je aantallen zal afnemen en verkopen immers jij meerdere landen wil voorzien en concurrenten belemmert. en jouw leverancier geen producten meer mag verkopen aan derden omdat deze een verplichting aangaat met jouw.

Het werkt wel 2 kanten op. Let wel: meerdere landen is extreem moeilijk immers je je target moet halen.

 

Succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.