• 0

Starten vanuit WW - startersregeling of urenkorting

Hallo,

 

Deze vraag is al eerder langs gekomen op het forum. Hoewel ik duidelijk de verschillen weet tussen de startersregeling en de urenkorting, vind ik het erg lastig om een keuze te maken. Ik heb een onderzoeksperiode van 6 weken aangevraagd bij het UWV en die gebruik ik nu om alles uit te zoeken en op te zetten. Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken.

 

Ik ga starten als zelfstandig therapeut. Ik verwacht dat de opstart lastig zal zijn en dat het lang zal duren voor het echt loopt (misschien wel 1 tot 1,5 jaar), omdat je toch eerst naamsbekendheid moet genereren. Dit maakt de keuze voor mij zo lastig. Als ik kies voor de startersregeling, krijg ik 40% uitkering, een half jaar lang. Met de nodige poespas, want je moet een officieel ondernemingsplan schrijven en dat moet het UWV goedkeuren. Voordeel: half jaar lang geen sollicitatieplicht.

 

Met de urenkorting kun je langer naast je uitkering als starter proberen, maar worden de gewerkte uren blijvend gekort. Ik vind het lastig in te schatten hoe strikt dat straks gecontroleerd wordt. Ik begreep dat alle uren meegerekend worden, ook reistijd, marketing, voorbereidingstijd e.d. Stel dat ik 10 declarabele uren heb de eerste maanden, dan moet ik er misschien wel 20 opgeven (of meer). In dat geval zit ik denk ik op minder dan 40% van mijn uitkering. Nadeel: je moet voor de andere uren wel solliciteren. Voordeel: geen ondernemingsplan, geen goedkeuring nodig.

 

De reden dat ik toch twijfel over de urenkorting, is omdat je het dan langer kunt proberen en dat ik dan misschien meer kans van slagen heb. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen. Alvast bedankt!

 

[mod edit: typefout in de titel hersteld: uren ipv uien]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

@ZZPidee, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Met de nodige poespas, want je moet een officieel ondernemingsplan schrijven en dat moet het UWV goedkeuren.

Met de poespas valt het in de praktijk reuze mee. Een goed plan dat past op een paar A4-tjes met een begroting van inkomsten en uitgaven is echt genoeg. Dat plan is sowieso ook een goed idee voor jezelf.

 

Laat die "poespas" dus geen rol van betekenis spelen in je keuze tussen startersregeling en urenkortingsregeling.

 

Succes met de keuze en met de start! :)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als je serieus overweegt om voor jezelf te beginnen, lijkt mij de keuze erg eenvoudig: ga voor de startersregeling. Maar als je een maximale uitkering belangrijker vindt dan serieus tijd spenderen aan een goede start als ondernemer (of aan een gedegen vooronderzoek of voor jezelf beginnen voor jou überhaupt een haalbare kaart is), kies dan voor de urenregeling, of beter nog: begin dan niet voor jezelf, maar concentreer je op solliciteren, bij-/omscholing en uitzendwerk van welke aard dan ook.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

je moet ook kijken naar je business, en als therapeut is dt iets meer van de lange adem.

Je moet bekendheid opbouwen, een cliëntele-kring, dat duurt allemaal wat langer, zes maanden zijn dan zo weg. Dat lijkt mij een belangrijke overweging: het opbouwen van die bekendheid vergt geen 40 uur per week, daarnaast kun je nog best paar sollicitatiebrieven schrijven.

 

Verder heb ik te weinig inzicht in je precieze cijfers qua uren en mogelijkheden. je schrijft zelf ook al dat het wat langer kan duren.

 

Ben het wel met Norbert eens: een 'goed ondernemingsplan' voor het UWV is heel iets anders dan 'een goed ondernemingsplan' waarmee jij twee ton bij de bank lospeutert. Voor het eerste volstaan 2 kantjes.

Wat ga je doen, met wie, voor wie. Dan het verdienmodel (waar haal jij je omzet, wat zijn je kosten) en een 'balans' -welke investeringen zijn nodig, een praktijkruimte, behandelstoelen/tafels, inrichting. Reclame, juridisch advies (alg. voorwaarden opstellen?).

Doel van dit plan is, om ook voor jezelf, eens goed op een rijtje te zetten wat het allemaal kost en of dat op lange en korte termijn iets op zou kunnen leveren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.