• 0

auto verzekering voor bestelauto

Goedemorgen,

 

Heb sinds een paar dagen een transporter (uit 2000, een spartaanse youngtimer).

Bij het verzekeren daarvan heb ik voor een zakelijke autoverzekering gekozen, omdat de bus ook op mijn (eenmans)zaak is aangekocht. Bij Interpolis, had daar al m'n privé verzekeringen en daarna ook m'n zakelijke. Maar de autoverzekering is duurder, want Bonus Malus trede 7 (40%) i.p.v. 14 (75%)...

1. Kunnen mijn prive schadevrije jaren gehanteerd worden? (niet volgens de RABO-behandelaar)

2. Bovendien is er geen mogelijkheid je BM-verlaging af te verzekeren in het geval van een eventuele schade. Waarom niet?

 

3. Voorts vraag ik me af of een rechtsbijstand voor een bestelauto aan te raden is of niet. Kost ± €50 per jaar, maar ik ben er altijd goed uitgekomen bij de enkele keren dat ik een probleem had met iemand in het verkeer. Dus ik vraag me af of het noodzakelijk is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Kunnen mijn prive schadevrije jaren gehanteerd worden? (niet volgens de RABO-behandelaar)

Als je bedoelt "kunnen ze - naast mijn privé auto - óók gebruikt worden voor": dat heeft nooit gekund.

Wat - afhankelijk van de verzekeraar - wel kan/kon is dat je de schadevrije jaren op de bestelauto zet, en je vervolgens met je privé auto bij dezelfde verzekeraar de premie krijgt alsof je die schadevrije jaren ook op de privé auto hebt..dat is gewoon een commercieel verhaal.

 

2. Bovendien is er geen mogelijkheid je BM-verlaging af te verzekeren in het geval van een eventuele schade. Waarom niet?
omdat een no claimbeschermer sowieso een zwaar verlieslijdend onzinproduct is. In de zakelijke markt is het vrijwel afgeschaft, de particuliere markt zal spoedig volgen.

Los daarvan: de meeste mensen snappen niet dat het niet je korting, maar wél je schadevrije jaren aantast. Door het claimen van een paar honderd euro aan schade kun je vervolgens geen kant meer op als de verzekeraar het tarief verhoogt (iets dat de komende jaren ook vaker zal gebeuren)

 

3. Voorts vraag ik me af of een rechtsbijstand voor een bestelauto aan te raden is of niet. Kost ± €50 per jaar, maar ik ben er altijd goed uitgekomen bij de enkele keren dat ik een probleem had met iemand in het verkeer. Dus ik vraag me af of het noodzakelijk is.

(Verhaals)rechtsbijstand is aan te raden als je je bestelauto niet volledig casco verzekert. (bijvoorbeeld alleen WA of beperkt casco). Heb je je auto wel z..n. "all risks" verzekerd, dan is de meerwaarde heel erg beperkt: hooguit verhaal schades beneden het eigen risico (de tientjes-schades dus die je sowieso al meer tijd en geld kosten dan de reparatiekosten zelf) en - hoogst theoretisch - onterechte inbeslagname.

 

Bij Interpolis, had daar al m'n privé verzekeringen en daarna ook m'n zakelijke. Maar de autoverzekering is duurder, want Bonus Malus trede 7 (40%) i.p.v. 14 (75%)...
Wat let je om een concurrent te bellen? Centraal Beheer bijvoorbeeld vangt graag vliegen van Interpolis af (ondanks dat beide bedrijven deel uitmaken van het zelfde Achmea-concern)

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

1.

Wat - afhankelijk van de verzekeraar - wel kan/kon is dat je de schadevrije jaren op de bestelauto zet, en je vervolgens met je privé auto bij dezelfde verzekeraar de premie krijgt alsof je die schadevrije jaren ook op de privé auto hebt..dat is gewoon een commercieel verhaal.

 

Dankje, als ik het goed begrijp heeft Interpolis dat maar voor de helft gedaan: van BM trede 16 naar 7.

 

Ik had nl. 11 schadevrije jaren - en daarmee BM trede 16 - opgebouwd met (goedkope) bestelauto('s) die ik privé aanschafte en zakelijk en privé gebruikte.

Daarnaast heeft mijn vriendin sinds 2 jaar een boodschappenwagentje van ±€500 op haar zaak staan, welke privé verzekerd is op mijn naam (2 jaren schadevrij, ook BM 16 = 75% korting) en zakelijk en privé wordt gebruikt.

De oude bestelauto die ik binnenkort verkoop en vervangen is een nieuwer groter exemplaar met dubbele cabine (gekocht voor amper €2000, extra kosten ± €500-1500) gebruiken we ok zowel privé als zakelijk.

 

Zou ik hierover bij interpolis (of een andere verzekeraar) scherper kunnen onderhandelen? De polis is (helaas?) al afgesloten.

 

2. Helder.

 

3.

(Verhaals)rechtsbijstand is aan te raden als je je bestelauto niet volledig casco verzekert. (bijvoorbeeld alleen WA of beperkt casco). Heb je je auto wel z..n. "all risks" verzekerd, dan is de meerwaarde heel erg beperkt: hooguit verhaal schades beneden het eigen risico (de tientjes-schades dus die je sowieso al meer tijd en geld kosten dan de reparatiekosten zelf) en - hoogst theoretisch - onterechte inbeslagname.

 

Ik verzeker mij over het algemeen pas voor schade die ik zelf niet kan dragen - en bij grote pech heb ik thans voldoende reserves om vervanging aan te schaffen.

Toch heb ik mijn bus beperkt casco verzekert, omdat ik in het verleden derden mijn ramen kapot hebben gemaakt, en ik daar na 2 x zo van baalde dat ik me daar voor verzekerde.

Feitelijke vraag: voor welke hoge kosten zou ik kunnen opdraaien waarvoor 'rechtsbijstand bestelauto' mij kan indekken?

 

4.

Wat let je om een concurrent te bellen? Centraal Beheer bijvoorbeeld vangt graag vliegen van Interpolis af (ondanks dat beide bedrijven deel uitmaken van het zelfde Achmea-concern)

 

Bruikbaar, die zal ik hierna 'ns bellen. Welke (zakelijke) verzekeraars (die niet te moeilijk/duur zijn) dragen duurzaamheid in het algemeen een warm hart toe?

Link naar reactie
  • 0
Toch heb ik mijn bus beperkt casco verzekert, omdat ik in het verleden derden mijn ramen kapot hebben gemaakt, en ik daar na 2 x zo van baalde dat ik me daar voor verzekerde.

Feitelijke vraag: voor welke hoge kosten zou ik kunnen opdraaien waarvoor 'rechtsbijstand bestelauto' mij kan indekken?

Expertise en juridische kosten (oa verhaal schade) bij een door tegenpartij veroorzaakte schade zullen niet snel boven de € 1.000,- per schade uitkomen. Noodzakelijk uit oogpunt van niet zelf kunnen dragen is de rechtsbijstandsdekking dus zeker niet; het is vooral gemak.

 

Welke (zakelijke) verzekeraars (die niet te moeilijk/duur zijn) dragen duurzaamheid in het algemeen een warm hart toe?
wat bedoel je met "duurzaamheid"? De ouderdom van de auto wellicht? Sowieso zullen niet veel verzekeraars een beperkt cascodekking aanbieden voor auto's die ouder zijn dan 8-12 jaar.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Expertise en juridische kosten (oa verhaal schade) bij een door tegenpartij veroorzaakte schade zullen niet snel boven de € 1.000,- per schade uitkomen.

Als het alleen bij materiële schade blijft...

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Als het alleen bij materiële schade blijft...

Ik had mijn aanvankelijke opmerkingen over letsel vlak voor plaatsen toch maar verwijderd om het niet nodeloos complex te maken :).

 

Letselschade advocaten mogen immers bij hoge uitzondering bij wijze van experiment op no cure no pay basis werken, en de kosten van die advocaat zijn onderdeel van de claim zelf.

Word je claim dus gehonoreerd dan is het kosten tegenpartij, en wordt ie niet gehonoreerd dan betekent no cure in dit geval ook echt no pay. Kortom: geen reden om daarvoor rechtsbijstand af te sluiten, toch?

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Letselschade advocaten mogen immers bij hoge uitzondering bij wijze van experiment op no cure no pay basis werken, en de kosten van die advocaat zijn onderdeel van de claim zelf.

Word je claim dus gehonoreerd dan is het kosten tegenpartij, en wordt ie niet gehonoreerd dan betekent no cure in dit geval ook echt no pay. Kortom: geen reden om daarvoor rechtsbijstand af te sluiten, toch?

Tja, en als je pech hebt mag je 25% weer inleveren. Betaal je uiteindelijk dus alsnog de rekening. En vergeet die kosten die je, onvermijdelijk, moet maken voor medische adviezen en experts.

 

Zelfs als het bij materiële schade blijft is de premie verwaarloosbaar, naar mijn bescheiden mening uiteraard :)

Overigens hoef je van de kwaliteit van rechtsbijstandverzekeraars geen al te hoge pet op te hebben, of zoals A.G. J. Spier het ooit verwoorde:

 

Volgens het Verbond zouden rechtsbijstandsverzekeraars in Nederland voldoende kennis en ervaring hebben om geschillen zelf te behandelen. Ik kan dat niet beoordelen, maar plaats er slechts de kanttekening bij dat dit niet steeds de indruk is die men uit dossiers krijgt.

 

Maar een fijne portemonnee is het in sommige gevallen in ieder geval wel ;)

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al het meedenken!

Aangaande punt 1: Weten jullie of ik hier scherper over kan onderhandelen, of worden hier standaarden gebruikt.

Met punt 4 bedoel ik verzekeraars die het milieu en sociaal verantwoord ondernemen hoog in het vaandel hebben staan. (en natuurlijk zou ik wat dat betreft elektrisch moeten rijden, maar dat is me qua aanschaf nog te duur en ook is de actieradius nog te klein)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.