Ik heb voor m'n werkzaamheden een telefoon nodig, om *altijd* bereikbaar te zijn, om *altijd* bij de server systemen te kunnen inloggen (echt op de command line en FTP en dergelijken), om constant m'n mail te checken (zakelijke noodtickets stuurt kopietje door naar privémail, zodat ik maar 1 mailbox hoef te hebben en altijd notificaties krijg), maar ook belangrijk: om te kunnen WhatsApp'en met klanten en af en toe om ze te bellen... Dit gebeurt tegenwoordig zelden, iedereen grijpt naar WhatsApp; maar ook WhatsApp Call ivm internationale belkosten.
Nu wil het dus zo zijn dat ik het abonnement wat in het toestel zit voornamelijk privé gebruik, zakelijk pakt voornamelijk dataverkeer en af en toe torenhoge internationale belkosten. Dat laatste zoek ik wel uit (want dat gaat soms om hoge bedragen), maar dat dataverkeer... Meh. Daar neem ik lang niet altijd de moeite voor om het uit te zoeken, en ik heb veel meer data dan nodig (20GB).
Zakelijke dingen die ik moet doen (WhatsApp, SSH, FTP, Mail) verspillen nauwelijks dataverkeer, en ik mag binnen Nederland onbeperkt bellen. Ik zou denk ik realistisch gezien kunnen stellen zo'n 20 tot 25% van het abonnement zakelijk te gebruiken... Maar of dat nou echt heel erg de moeite waard is? Ehhh... Privégebruik jaag ik er heel veel dataverkeer doorheen.
Maaarrrr... Nu is daar het toestel zelf!
In tegenstelling tot mijn abonnement, gebruik ik *het toestel* wel echt zo'n 60 tot 75% zakelijk.
Ik bel privé misschien een uurtje of twee in totaal per week, en ik hou dagelijk wat contact met m'n familie en vrienden via WhatsApp en Facebook; en kijk af en toe eens een youtube/dumpert filmpje en lees het nieuws.
Het merendeel van de tijd dat ik de telefoon gebruik zit ik echter met klanten en collega's te communiceren via WhatsApp, via e-mail, via ons support ticket systeem (waar ik een app voor heb.) en via online fora zoals deze.
Laten we zeggen dat ik de telefoon 1.5 tot 2u per dag privé gebruik, en 3 tot 4 uur zakelijk. (En de rest van de tijd standby natuurlijk) Nog veel langer zakelijk als ik meereken dat ik WhatsApp veel op m'n laptop gebruik via WhatsApp Web, waar die telefoon voor nodig is; zonder actief internet op je toestel werkt WhatsApp Web niet. In dat geval schiet het zakelijke gebruik van het toestel nog veel verder omhoog...
Het enige onderdeel van m'n telefoon dat echt voor het grootste gedeelte privé gebruikt wordt is m'n opslagruimte; omdat ik er al m'n foto's en muziek op bewaar. Door de hoeveelheid ruimte die ik gekozen heb, werd het toestel echter wel zo'n €200 duurder in aanschaf. (Doch: 1 stap hoger (€100) dan het instapmodel was sowieso al noodzakelijk omdat een aantal zakelijke apps achterlijk veel ruimte innemen... Oa Office.) Voor de eerlijkheid zou ik 1 zo'n stap, de stap van 64GB naar 128GB, van ~€100 van het totaalbedrag af kunnen trekken als privé kosten. Al zal ik dan waarschijnlijk de enige ondernemer in NL zijn die dat doet; maar afijn... Liever eerlijk dan met een geweten rondlopen. :)
Voor de duidelijkheid: het toestel en het abonnement zijn niet aan elkaar verbonden qua uitgaven.
Het toestel heb ik los gekocht, en het abonnement is een sim-only!
Nu de situatie hopelijk helder gemaakt te hebben, kom ik voor een tweetal vragen te staan:
1.) Als je je abonnement niet tot nauwelijks zakelijk gebruikt, hoe kan je dan in deze dagen hard maken dat je werkelijk je telefoon zo'n groot gedeelte zakelijk gebruikt?? Zeker een jonge IT professional zoals ik, daar staat een soort cliché beeld van dat ze de hele dag op facebook zitten; want ik ben "jeugd(ig)". Niet dus. Ik kan wel aantonen dat het aantal WhatsApp gesprekken met de meeste berichten voornamelijk klanten zijn, maar daar houdt het wel op met wat je wel en niet kan laten zien... Dat is dus heel erg lastig! Hoe zouden jullie dat oplossen? Hoe kan je dat ooit hard maken?
De belastingdienst kon enkel zeggen "het moet een realistische schatting zijn", ja... Realistisch voor wie? En aan wiens genade ben ik dan overgeleverd om te bepalen of het wel of niet realistisch is? ;)
2.) Hoe zit dat nou met willekeurig afschrijven? (Dat mag ik nog.)
Het toestel was €800,83 exclusief BTW. Nu weet ik dat bij bedrijven die hun werknemers een telefoon geven, het geheel afgeschreven mag worden ongeacht privégebruik (sinds 1 Jan 2015); en dat mag zelfs willekeurig indien het een start-up is. Ik gok dat dit niet voor ZZPers geld. Dan moet je dus, net als met alle andere zaken, gewoon die 60 a 75% (67,50% dus :P) afschrijven neem ik aan?
Of mag je als ZZPer ook een toestel van de zaak nemen en het privégebruik negeren?
Ik ben benieuwd hoe dit nou zit, op internet kan ik enkel resultaten vinden die het uitleggen hoe de regels werken voor bedrijven; maar *niets* over hoe het zit voor ZZPers.
Ook een zoekopdracht op dit forum was wat lastig, gezien "telefoon", "telefoon afschrijven" en dergelijken nogal wat irrelevante resultaten genereerde.
Ik ben benieuwd hoe jullie dit (zouden) aanpakken.
Nogmaals: privé en zakelijk gebruik van het toestel scheiden is nagenoeg onmogelijk. Ik heb een snel werkend top-segment toestel nodig om al m'n zaken aan te sturen, privé kan ik met minder uit de voeten: maar ik wil dus niet met twee toestellen rondlopen...
Als bedrijf zijnde zou dit heel makkelijk op te lossen zijn (want privégebruik boeit daar kennelijk niet), maar als ZZPer...? Dat is me onduidelijk. :)
Hartelijk dank voor enig inzicht wat jullie kunnen verschaffen wat wijsheid is in dezen en wat nou precies die regels zijn mbt zakelijke toestellen voor ZZPers.
P.S.
Dit gaat zowel om inkomstenbelasting als BTW aangifte.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
CLabs
CLabs
Hoi!
Situatie: ZZP
Ik heb voor m'n werkzaamheden een telefoon nodig, om *altijd* bereikbaar te zijn, om *altijd* bij de server systemen te kunnen inloggen (echt op de command line en FTP en dergelijken), om constant m'n mail te checken (zakelijke noodtickets stuurt kopietje door naar privémail, zodat ik maar 1 mailbox hoef te hebben en altijd notificaties krijg), maar ook belangrijk: om te kunnen WhatsApp'en met klanten en af en toe om ze te bellen... Dit gebeurt tegenwoordig zelden, iedereen grijpt naar WhatsApp; maar ook WhatsApp Call ivm internationale belkosten.
Nu wil het dus zo zijn dat ik het abonnement wat in het toestel zit voornamelijk privé gebruik, zakelijk pakt voornamelijk dataverkeer en af en toe torenhoge internationale belkosten. Dat laatste zoek ik wel uit (want dat gaat soms om hoge bedragen), maar dat dataverkeer... Meh. Daar neem ik lang niet altijd de moeite voor om het uit te zoeken, en ik heb veel meer data dan nodig (20GB).
Zakelijke dingen die ik moet doen (WhatsApp, SSH, FTP, Mail) verspillen nauwelijks dataverkeer, en ik mag binnen Nederland onbeperkt bellen. Ik zou denk ik realistisch gezien kunnen stellen zo'n 20 tot 25% van het abonnement zakelijk te gebruiken... Maar of dat nou echt heel erg de moeite waard is? Ehhh... Privégebruik jaag ik er heel veel dataverkeer doorheen.
Maaarrrr... Nu is daar het toestel zelf!
In tegenstelling tot mijn abonnement, gebruik ik *het toestel* wel echt zo'n 60 tot 75% zakelijk.
Ik bel privé misschien een uurtje of twee in totaal per week, en ik hou dagelijk wat contact met m'n familie en vrienden via WhatsApp en Facebook; en kijk af en toe eens een youtube/dumpert filmpje en lees het nieuws.
Het merendeel van de tijd dat ik de telefoon gebruik zit ik echter met klanten en collega's te communiceren via WhatsApp, via e-mail, via ons support ticket systeem (waar ik een app voor heb.) en via online fora zoals deze.
Laten we zeggen dat ik de telefoon 1.5 tot 2u per dag privé gebruik, en 3 tot 4 uur zakelijk. (En de rest van de tijd standby natuurlijk) Nog veel langer zakelijk als ik meereken dat ik WhatsApp veel op m'n laptop gebruik via WhatsApp Web, waar die telefoon voor nodig is; zonder actief internet op je toestel werkt WhatsApp Web niet. In dat geval schiet het zakelijke gebruik van het toestel nog veel verder omhoog...
Het enige onderdeel van m'n telefoon dat echt voor het grootste gedeelte privé gebruikt wordt is m'n opslagruimte; omdat ik er al m'n foto's en muziek op bewaar. Door de hoeveelheid ruimte die ik gekozen heb, werd het toestel echter wel zo'n €200 duurder in aanschaf. (Doch: 1 stap hoger (€100) dan het instapmodel was sowieso al noodzakelijk omdat een aantal zakelijke apps achterlijk veel ruimte innemen... Oa Office.) Voor de eerlijkheid zou ik 1 zo'n stap, de stap van 64GB naar 128GB, van ~€100 van het totaalbedrag af kunnen trekken als privé kosten. Al zal ik dan waarschijnlijk de enige ondernemer in NL zijn die dat doet; maar afijn... Liever eerlijk dan met een geweten rondlopen. :)
Voor de duidelijkheid: het toestel en het abonnement zijn niet aan elkaar verbonden qua uitgaven.
Het toestel heb ik los gekocht, en het abonnement is een sim-only!
Nu de situatie hopelijk helder gemaakt te hebben, kom ik voor een tweetal vragen te staan:
1.) Als je je abonnement niet tot nauwelijks zakelijk gebruikt, hoe kan je dan in deze dagen hard maken dat je werkelijk je telefoon zo'n groot gedeelte zakelijk gebruikt?? Zeker een jonge IT professional zoals ik, daar staat een soort cliché beeld van dat ze de hele dag op facebook zitten; want ik ben "jeugd(ig)". Niet dus. Ik kan wel aantonen dat het aantal WhatsApp gesprekken met de meeste berichten voornamelijk klanten zijn, maar daar houdt het wel op met wat je wel en niet kan laten zien... Dat is dus heel erg lastig! Hoe zouden jullie dat oplossen? Hoe kan je dat ooit hard maken?
De belastingdienst kon enkel zeggen "het moet een realistische schatting zijn", ja... Realistisch voor wie? En aan wiens genade ben ik dan overgeleverd om te bepalen of het wel of niet realistisch is? ;)
2.) Hoe zit dat nou met willekeurig afschrijven? (Dat mag ik nog.)
Het toestel was €800,83 exclusief BTW. Nu weet ik dat bij bedrijven die hun werknemers een telefoon geven, het geheel afgeschreven mag worden ongeacht privégebruik (sinds 1 Jan 2015); en dat mag zelfs willekeurig indien het een start-up is. Ik gok dat dit niet voor ZZPers geld. Dan moet je dus, net als met alle andere zaken, gewoon die 60 a 75% (67,50% dus :P) afschrijven neem ik aan?
Of mag je als ZZPer ook een toestel van de zaak nemen en het privégebruik negeren?
Ik ben benieuwd hoe dit nou zit, op internet kan ik enkel resultaten vinden die het uitleggen hoe de regels werken voor bedrijven; maar *niets* over hoe het zit voor ZZPers.
Ook een zoekopdracht op dit forum was wat lastig, gezien "telefoon", "telefoon afschrijven" en dergelijken nogal wat irrelevante resultaten genereerde.
Ik ben benieuwd hoe jullie dit (zouden) aanpakken.
Nogmaals: privé en zakelijk gebruik van het toestel scheiden is nagenoeg onmogelijk. Ik heb een snel werkend top-segment toestel nodig om al m'n zaken aan te sturen, privé kan ik met minder uit de voeten: maar ik wil dus niet met twee toestellen rondlopen...
Als bedrijf zijnde zou dit heel makkelijk op te lossen zijn (want privégebruik boeit daar kennelijk niet), maar als ZZPer...? Dat is me onduidelijk. :)
Hartelijk dank voor enig inzicht wat jullie kunnen verschaffen wat wijsheid is in dezen en wat nou precies die regels zijn mbt zakelijke toestellen voor ZZPers.
P.S.
Dit gaat zowel om inkomstenbelasting als BTW aangifte.
[verandering: titel]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51971-fiscale-afschrijving-zakelijk-en-prive-gebruik-mobiele-telefoon/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag