• 0

Terugvorderen BTW auto, verplicht of niet?

BTW terugvorderen is natuurlijk heel gewoon voor BTW auto's. Echter, het blijkt dat een marge auto ook interessant kan zijn vanwege de lagere BTW correctie van (2016) 1,5% van de cataloguswaarde i.p.v. 2,7%.

 

Nu vraag ik me af of het mogelijk is om de BTW *niet* terug te vorderen als je te maken hebt met een BTW auto. En, zo ja/als dat kan, of het dan mogelijk is de 1,5% op te voeren?

 

Graag geen antwoorden als "waarom zou je dat willen", dat is namelijk juist wat ik uit de antwoorden zou willen opmaken. ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel hypothetisch en arbitrair dit allemaal, vind ik:

 

Op zich kan niemand je dwingen om BTW terug te vragen.

(ben je bijvoorbeeld de factuur kwijt, dan heb je zelfs geen recht op teruggaaf)

 

Maar de goedkeuring om 1,5% bij de forfaitaire correctie te gebruiken is "In geval de auto is aangeschaft zonder dat ter zake recht op aftrek heeft bestaan (...)".

 

Dus niet wanneer er bijvoorbeeld vrijwillig voor is gekozen om niets terug te vragen of dergelijke.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Beste Rafael,

 

Je kunt ervoor kiezen om de auto voor de omzetbelasting (BTW) als privé te beschouwen.

Die keuze staat los van de keuze voor de inkomstenbelasting.

Zie ook Keuzemogelijkheden auto.

 

In dat geval vraag je de BTW over de aanschafprijs niet terug (als particulier mag dat ook niet).

De gebruikskosten (brandstof, onderhoud, parkeren, wasstraat, enz.) betaal je met een pin- of tankpas.

De bonnen bewaar je in je administratie.

 

Met een kilometeradministratie mag je het zakelijke deel van de BTW op de gebruikskosten verrekenen.

Vanuit de kilometeradministratie bereken je dan welk percentage van je kilometers zakelijk is.

Zonder kilometeradministratie mag je alle BTW verrekenen met een bijtelling van 1,5%.

 

Zie ook Zakelijk gebruik van de privé-auto.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 1

BTW terug vorderen is niet verplicht. Ik noem het maar BTW 'behouden'. Wel kan men meningen hebben wat er wel mee gedaan moet/mag worden.

 

1) Zet men de auto inclusief op de balans en schrijft men af , dus ook op het BTW aandeel.

2) Zet men de auto exclusief op de balans en het BTW deel als kosten (directe afschrijving)

3) Zet men de auto exclusief op de balans en het BTW deel als prive (opname)

 

Met 3) heet het dat de auto voor de BTW prive geetiketteerd is. Dit betekend ook duidelijk dat bij verkoop men geen BTW zakelijk hoeft te verrekenen. Hierop richt Lex van Roode zich, zie ik.

 

Bij 1) en 2) weet ik niet zo zeker of bij verkoop BTW zakelijk verrekend dient te worden.

Optie 2 of 3 lijken mij in de boekhouding het meest formele, maar of optie 1 nu niet toegestaan is, weet ik niet. Wellicht uit te spreken door een fiscalist.

Voor alle opties is de 2,7% correctie zeker niet van toepassing. De aangehaalde zinnen van Peter_C geven toch twijfel.

 

Laat men de auto 'onderhouden' en voeden en daarbij forfatair de BTW terugvordert, dan geldt de 1,5% correctie. Let er op dat men het 'BTW behouden' moet volhouden op de vervangende en toegevoegde onderdelen op de auto

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je een auto voor de BTW als privé etiketteert, wordt die auto voor de BTW beschouwd als privébezit.

Privépersonen mogen bij aankoop geen BTW verrekenen en bij verkoop geen BTW in rekening brengen.

Bij verkoop aan (of inruil bij) een autohandelaar, wordt dit (voor de handelaar) dan een marge-auto.

 

Zie ook: BTW - Geheel privévermogen:

 

Verkoopt u de goederen later weer? Dan doet u dit privé en brengt u geen btw in rekening.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijns inziens is het niet zo dat alles dat je als ondernemer inkoopt zonder BTW weer zonder BTW kan verkopen. En dat impliceert de tekst in de link wel. Maar de tekst is ook heel 'vereenvoudigd'.

 

Nu is de regeling een paar jaar geleden bijgesteld. Sindsdien ben ik persoonlijk deze - fictieve! - situatie (auto voor de IB zakelijk, voor de BTW privé) niet echt tegengekomen. Dus ook niet "uitgespit" eigenlijk.

 

Ik houd het toch op dat, wanneer je een bedrijfsmiddel verkoopt, je BTW verschuldigd bent.

(Alléén in uitzonderlijke gevallen niet, maar dat is een heel ander verhaal)

 

En door het op de balans plaatsen van de auto wordt deze een bedrijfsmiddel.

Het zou inderdaad anders zijn als dat niet gebeurt: dan is het privébezit, geen bedrijfsmiddel. En dan inderdaad ook geen BTW verschuldigd bij verkoop.

 

Als het mij betrof, dan zou ik het kortsluiten met de (echte) standpunt van de belastingdienst. Dus bellen en het doorspreken met een BTW expert van de BD. Zodoende vermijd je verassingen achteraf.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aanvulling op vorige post:

-----------------------------

Gezien de keuzevrijheid die je hebt voor roerende investeringsgoederen die zowel bedrijfsmatig als privé gebruikt worden, lijkt het er inderdaad op dat je door bijvoorbeeld een auto voor de BTW tot het privévermogen te rekenen geen BTW verschuldigd zou zijn bij latere verkoop van de auto.

 

Dan moet je natuurlijk ook geen BTW terugvragen voor verbeteringen van de auto, alleen het zakelijke gedeelte van gebruik en onderhoud.

Link naar reactie
  • 0

Nog een ander insteek is , als de auto prive wordt geetiketteerd voor de BTW, dan krijgt de EMZ in feite de BTW terug van prive (i.p.v. Belastingdienst). Dan bij verkoop zou de BTW (terug)betaald moeten worden aan prive, maar dan ook vanzelfsprekend wel verrekend moeten worden in de verkoop.

 

Lijkt vreemd maar zeer logisch.

 

Maar de goedkeuring om 1,5% bij de forfaitaire correctie te gebruiken is "In geval de auto is aangeschaft zonder dat ter zake recht op aftrek heeft bestaan (...)".

Inderdaad heel vervelend als de overheid suggestieve teksten gebruikt. Wat moeten we ermee.

Link naar reactie
  • 0

Zijn we even op het verkeerde been gezet?

 

Volgens de notitie van Van Driel en Fruijtier (attached: notitie_auto_en_BTW_vanaf_1_juli_2011) geldt voor een margeauto, geplaatst op de zaak (bij 4), dat bij verkoop deze belast is. Bij een niet BTW vrijgestelde bedrijfsvoering .

 

Volgens mij is dit dan ook zo voor een BTW auto, waarvan de BTW niet wordt teruggevorderd.

notitie_auto_btw.pdf

Link naar reactie
  • 0

Het onderwerp "auto" is een redelijk ingewikkeld iets (fiscaal gezien), met vele verschillende mogelijke scenario's.

 

De oorspronkelijke - nogal fictieve - vraag was eigenlijk zoiets als "kan ik 1.5% gebruiken voor de BTW correctie als ik de aanschaf BTW niet terugvraag?".

 

Dat is (vind ik) arbitrair en hypothetisch (want: waarom zou je dat doen...?).

 

Maar stel nou dat je toch de auto voor de BTW als privébezit beschouwt. Dan is het toch zo, gezien de keuzevrijheid die je voor roerende investeringsgoederen hebt, dat je:

- Alleen het zakelijke gedeelte van BTW op gebruik en onderhoud kan terugvragen (dus niet op aanschaf en verbeteringen). Hoe je het zakelijke gedeelte moet bepalen, dat heeft Lex al uitgelegd.

- Geen BTW verschuldigd bent bij latere verkoop van de auto.

 

Als je wel alle BTW terugvraagt, of je vraagt ook BTW voor aanschaf/verbeteringen aan, dan werkt dit dus niet: Dan heb je kennelijk de auto niet tot het privévermogen gerekend voor de BTW (en ben je wél BTW bij verkoop verschuldigd).

 

Zo "simpel" is het eigenlijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.