• 0

Virtuele winkelstraat

Dit is een vervolg op een thread in het O&L forum, omdat de virtuele winkelstraat daar te veel offtopic ging.

 

Aanleiding:

Internet is een heel uitgebreid medium, vaak hoor ik de klacht; ik weet niet waar ik zoeken moet, er is teveel aan informatie en ik kan het niet vinden als ik wat zoek. Ook de meest onherkenbare namen kom je tegen in de www adressen.

Deze mensen zijn vaak niet eens geintereseerd of er in verwegistan een winkel bestaat die online goederen verkoopt. Vaak zijn ze wel geitereseerd in de 'bekende winkels' ....is er een leuke aanbieding of hoe is die renovatie afgelopen, heeft jan-boek de nieuwste titels al liggen. etc.

Voor deze mensen en voor de mensen met weinig tijd, is het een idee om op deze manier 'virtuele winkelstraten in te richten'.

 

Ik kom hierop doordat een klant van mij ideeén had in die richting, een gezamelijke website voor de hele winkelstraat, gelinkt naar de eigen site`s. (dit zou evt een volgend project kunnen worden...vandaar)

o.a om als 'bekende' winkelstraat zich beter te profileren... Deze straat bevind zich niet in het direkte centrum maar is wel degelijk een straat met veel leuke winkels die je niet overal ziet. overigens hoeft het niet zo te zijn dat alle winkels ook via de website dingen willen verkopen

 

Ik wil ook voordat ik ondernemers met deze plannen ga begeleiden, goed weten waar ik over praat...(ik moet mijn ideeën ook toetsen en evt bijschaven, dus als jullie daar een bijdrage aan kunnen en willen leveren ...graag!)
Dit is wel een interessant onderwerp. Ik zal binnenkort mijn bijdrage leveren.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Heb me er even niet mee bemoeid omdat ik bang was dat ik het met mijn lompheid weer off topic zou maken.

 

Maareh ... ik geloof er echt wél in.

 

Jullie hebben het over passen en winkeliers lastig valen en dan on line bestellen.

Maar ik doe het nu al anders.

Eerst informatie op het web zoeken en dan in de winkel passen!

Maar niet elk product hoef ik te passen. Dus boeken, CD's enzo is toch wel handy met e-shopping !

Bydewee heb ik sneller de low price informatie dan dat ik stad en land af moet lopen naar diverse winkels?

Zie op dit moment erg veel brood in "bouwmarktprodukten" hoef ik nooit meer een aanhangertje te huren !

Echt ... ik zie alleen maar voordelen, maar denk dat Ollanders nog even de kat uit de boom kijken? Die willen voelen, knijpen en dan pas kopen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Informatie is nog steeds het voornaamste goed online. Dus als je als winkelier je klanten kan informeren (en misschien zelfs korting kan geven met een webbon ofzo) dan kan het voor je werken.

 

Een winkelstraat is echter sterk afhankelijk van geografische eigenschappen dus in theorie zou concurrentie van sites uit timboektoe minder spannend zijn.

 

Ik denk dat de grootste bottleneck de relatie tussen de site en de bezoeker zou zijn. Volgens mij maak je een lokale site alleen succesvol als veel lokale mensen daar ook daadwerkelijk gebruik van willen maken.

 

Niet lullig bedoeld, maar een winkelstraat in hartje Breda zegt mij als Hagenees weinig (tenzij ik een daggie Breda ga doen natuurlijk)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik kwam daar op omdat ik van mening ben dat in de further future we allemaal af zijn van de folder op de mat en dus on line alles bekijken.

En welke folders stromen er het meest binnen: bouwmarkten en supermarkten.

Nou ... supermarkten hebben als diverse James om rond te toeren om de on line shopping thuis te bezorgen.

Maar bouwmarkten doen (voor zover ik weet) nog nix op dit gebied.

Mmmmm ... miskien inderdaad een idee om die markten allemaal af te struinen met de medeling "luistert meneer ... ik maak voor u een online site" of "huur een virtueel pandje in de winkelstraat" .... enzo on. Hebbie ineens real business !?!

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Even om deze discussie kracht bij te zetten:

E-handel blijft gewoon groeien !

 

De elektronische handel in Europa blijft groeien, ondanks de

matige economische stemming. Dat meldt het Duitse

marktonderzoeksbureau GfK. Het aantal 'E-consumenten' en vooral

het elektronisch gerealiseerde handelsvolume nemen toe. Gfk

deed metingen in Duitsland, Nederland, Groot-Brittannië,

Spanje, België en Frankrijk.

 

Bij de recente meting in het voorjaar blijkt 31,4 procent van

de consumenten in het afgelopen halfjaar iets via het internet

te hebben aangeschaft. Een half jaar eerder was dat nog 27,7

procent. Veel groter echter is de stijging van het

handelsvolume. Kocht de populatie 'E-consumenten' in de herfst

van 2001 nog voor 4,2 miljard euro in via het internet, in het

voorjaar was dat al 11,5 miljard euro. Dat is een toename van

170 procent. In Nederland was er sprake van een verdubbeling.

In Frankrijk was echter sprake van een teruggang.

 

De verwachtingen die de ondervraagde consumenten uitspreken

over het toekomstige koopgedrag via het internet, zijn niet in

lijn met deze groei. Het aantal mensen dat een positieve

ontwikkeling ziet in zijn eigen financiële positie daalt zelfs

in sommige landen. [bron: Automatisering Gids]

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Als winkelier heb je dus gedwongen met nog een communicatie/verkoop kanaal te maken waar je waarschijnlijk wel op in moet springen.

 

Wat zou nou een simpele oplossing zijn om winkeliers van bv een winkelstraat of een shoppingmall gezamenlijk sterk op het net te krijgen?

 

Ze hebben hun folders digitaal bij een printer aangeleverd, daar zou je in princiepe iets mee moeten kunnen toch?

 

Hoe ziet de levenscyclus van winkels er momenteel uit?

 

-> bekijken nieuwe goederen -> bereken de kans op winst met deze -> maak de marketing uitingen -> inkoop goederen -> etaleren/roll out marketing -> verkopen? Zoiets?

 

Wie speeld daar bij een rol? En hoe connected zijn zij? In hoeverre is een winkelier gedwongen om samen te werken met buurman/vrouw? Is er een VVE o.i.d.?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ook voor kleine ondernemingen is er hoop?

 

; georganiseerd (meerdere ondernemingen die gezamelijk de kosten dragen +/- 200 Euro p jr per ondernemer? )

; lage opstart kosten ( beginnen met een snel te realiseren en niet te ingewikkelde website die makkelijk uittebouwen is.)

; door goede coordinatie van de ondernemers kunnen deze zelf leuke acties en community achtige ideeen zelf regelen.

; evt bestellingen door de plaatselijke courier laten brengen.

 

; meer?

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

lage opstart kosten ( beginnen met een snel te realiseren en niet te ingewikkelde website die makkelijk uittebouwen is.)

Ik hoop niet dat je hiermee een site bedoeld á la www.bilderdijkstraat.nl of www.breda.ws

 

Ik heb vorig jaar bij Philips een demonstratie van een virtuele winkelstraat gezien, ik kan me helaas de naam van de software niet meer herinneren, die zowel op de PC als via TV te bereiken was. Als je beschikte over een webcam dan kon je het figuurtje wat voor jouw door de winkelstraat liep voorzien van een gezicht. Zo kon je bekenden ontmoeten en een praatje maken en werd winkelen "gezellig". Dit in combinatie met de eerder geopperde ideeën van straatartiesten-mp3tjes, prijsvragen en misschien een tweedehands weekmarkt of standwerkers brengt leven in zo'n straat en trekt bezoekers.

Link naar reactie
  • 0

Beiden zijn (tot nu toe) weinig aansprekend.

 

prijsvragen en misschien een tweedehands weekmarkt of standwerkers brengt leven in zo'n straat en trekt bezoekers.

 

bedoel je ook virtueel?

Wat zou dat wel niet kosten...

Maar het is wel iets om mee te nemen in een afweging, wat je belangrijk vind en denkt dat haalbaar en betaalbaar is: bezoekers trekken/verkopen online en offline.

 

Met lage opstartkosten bedoel ik idd snel te realiseren, er zijn voldoende leuke scripts die in eerste instantie gebruikt kunnen worden voor het 'opleuken'. Ook de ondernemers kunnen zo in de bussiness groeien, en ik denk dat dat ook erg belangrijk is.

 

Meestal is het zo dat als je goed (met een 'klapper') begint, dit ook aanslaat, het probleem is dan vaak, eenmaal een 'klapper' dan verwacht de bezoeker de volgende keer ook weer verrast te worden met een nog betere 'klapper'.

Zou het zo kunnen zijn dat wanneer je rustig, maar leuk begint maar steeds nieuwe leuke dingen bedenkt, de bezoeker langer vasthoud en ook vaker?

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0
Zou het zo kunnen zijn dat wanneer je rustig, maar leuk begint maar steeds nieuwe leuke dingen bedenkt, de bezoeker langer vasthoud en ook vaker?

 

Daar ben ik van overtuigd. De grote klap strategie komt vaak neer op te grote startup kosten die niet meer terug betaald kunnen worden.

 

Ik krijg vaak het advies: "begin met een betalende klant" Voor een dergelijke winkelstraat lijkt me dat niet anders.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Wat betaald een gemiddelde ondernemer voor advertentie kosten?

Daarbij zitten er andere voordelen aan.

 

als je 15 winkeliers kunt benaderen die elk jaar 200Euro daaraan willen spenderen. dan zit je voor de eerste opstartkosten op zo`n 3000 Euro.

Daar zul je de hele site niet van kunnen maken. maar volgend jaar heb je dit bedrag weer. etc.

Er moet zo toch een leuke constructie kunnen uitrollen?

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Zijn we weer landelijk aan het opereren !

 

Prima idee ... want vele winkels zijn er in vele steden ! Dat is één ingang.

En de tweede ingang voor de kleine ondernemer (met one shop) is om meer landelijk (world wide) bekendheid te krijgen en omzet ?

 

Vooral in de laatste optie zie ik brood want soms moet ik helemaal naar Antwerpen omdat daar wel een winkel zit. Zou toch velly handy zijn als ik on line kon bestellen !

En ook ... vele kleine winkels kunnen nooit de hele collectie van een merk inkopen. Die mogelijkheid is er wel als ze het virtueel aanbieden. Niet direct inkopen, maar zodra men besteld bestellen bij de hoofdleverancier !

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Beiden zijn (tot nu toe) weinig aansprekend.

inderdaad de uitstraling van deze straten lokt nou niet bepaald klanten, en die heb je wel nodig om het "succesvol" te maken

 

prijsvragen en misschien een tweedehands weekmarkt of standwerkers brengt leven in zo'n straat en trekt bezoekers.

ik bedoel dit niet virtueel, dat zou inderdaad te veel kosten maar er is vast wel een script waarmee je zo'n idee binnen een winkelstraat kunt brengen. Het gaat mij om het opleuken van de straat om zo bezoekers te trekken.

 

Zou het zo kunnen zijn dat wanneer je rustig, maar leuk begint maar steeds nieuwe leuke dingen bedenkt, de bezoeker langer vasthoud en ook vaker?
mijn idee inderdaad. Alleen moet je een mix kunnen verzinnen tussen rustig beginnen en toch aantrekkelijk, want mkbers zijn op dit moment erg afhoudend op weer een "goed" internet initiatief. Mij kun je in ieder geval inschrijven om dit projekt van de grond te krijgen. Ik heb wel al veel over het concept winkelstraat nagedacht maar nog steeds niet de succesformule kunnen vinden. Misschien dat dat "samen" wel lukt.
Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Jowwwwwwww ... landelijk opereren is geboren !

 

Steken jullie de koppen samen ! Ik zal jullie daar waar ik kan ondersteunen. Heb Bern ook gevraagd of hij zich even wil mengen, want zie nog steeds opportunities in "Nederland gaat digitaal" !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Leuke gedachtengang over de virtuele winkelstraat.

 

In het kader van de campagne Nederland gaat digitaal is het mogelijk om als individuele ondernemer, maar ook als collectief, advies te krijgen over het opzetten van iets dergelijks.

Elke Syntens vestiging kent een aantal ICT adviseurs met wie je kunt brainstormen over een concept of waar je via een e-room voorbeelden kunt bekijkjen van al bestaande initiatieven.

 

Loop eens langs

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

TOP Bernd !

 

Tirza, BestlinQ en Lunatix zitten (waarschijnlijk) niet in dezelfde regio.

Kunnen ze wel gezamenlijk naar één Syntens-vestiging (als ik je goed begrijp wel, maar heb beetje weinig geslapen ... kan het mis hebben) ?

 

En dan .... dan kunnen ze een afspraak maken !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.