Ik wil een kleine reisorganisatie starten, waarbij ik reizen/dagtrips voor kleine groepen (initieel tot pakweg 8 personen) aan wil bieden via Internet. Het idee is om deze reizen/dagtrips niet alleen te organiseren, maar ook om als reisleider daarbij zelf mee te gaan.
En nou komt het: ik zou ook het vervoer van de groep reizigers als service aan willen bieden. Door bijvoorbeeld een busje te huren (zeg maar VW Transporter ofzo), en de rit als benoemd maar verplicht onderdeel van de reis/dagtrip aan te bieden. De klant betaalt gewoon één rekening voor de hele reis, van (voorgepubliceerd) vertrekpunt tot aan de reisbestemming en weer terug. Dus de rit staat vooraf vast, en betaald wordt voor all-in: de gehele reis inclusief rit maar ook voor alle entreegelden, eten etc.
Toen ik hierover sprak met een medewerker van ILenT (geen idee of het een inspecteur was of niet), blef die maar volhouden dat ik een taxibedrijf moest beginnen om dit te doen. Dus met taxi-(ondernemers)vergunning, auto in bezit of langdurige lease (dus huurauto zou niet kunnen), uitgerust met tachograaf, boordcomputer voor taxibedrijf en taxameter, bestuurderskaart en ondernemerskaart voor de tachograaf/boordcomputer etc. Dat lijkt mij zwaar over de top, véél te duur om ook maar een beetje winstgevend te kunnen zijn, en bovendien niet de juiste conclusie. Want ik zou denken dat het transport van de reizigers als onderdeel van de totale reis die ze geboekt hebben, op dezelfde manier gezien kan worden als het vervoeren van gasten van en naar een hotel zoals dat nu door veel hotelketens gebeurt zonder enige vergunning. Bovendien, wat moet ik met een taxameter en boordcomputer in de wagen als er geen centrale is en als er niet op kilometer of tijd afgerekend wordt?
Wie kan met enige zekerheid zeggen hoe dit aan te vliegen? Want ik ben ondanks het feit dat ILenT aan de kant van de regelgever staat niet overtuigd van de juistheid van het antwoord dat ik gekregen heb. Ik ben blij met elk advies over dit idee. Bij voorbaat dank.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ondernemeer
Ondernemeer
Ik wil een kleine reisorganisatie starten, waarbij ik reizen/dagtrips voor kleine groepen (initieel tot pakweg 8 personen) aan wil bieden via Internet. Het idee is om deze reizen/dagtrips niet alleen te organiseren, maar ook om als reisleider daarbij zelf mee te gaan.
En nou komt het: ik zou ook het vervoer van de groep reizigers als service aan willen bieden. Door bijvoorbeeld een busje te huren (zeg maar VW Transporter ofzo), en de rit als benoemd maar verplicht onderdeel van de reis/dagtrip aan te bieden. De klant betaalt gewoon één rekening voor de hele reis, van (voorgepubliceerd) vertrekpunt tot aan de reisbestemming en weer terug. Dus de rit staat vooraf vast, en betaald wordt voor all-in: de gehele reis inclusief rit maar ook voor alle entreegelden, eten etc.
Toen ik hierover sprak met een medewerker van ILenT (geen idee of het een inspecteur was of niet), blef die maar volhouden dat ik een taxibedrijf moest beginnen om dit te doen. Dus met taxi-(ondernemers)vergunning, auto in bezit of langdurige lease (dus huurauto zou niet kunnen), uitgerust met tachograaf, boordcomputer voor taxibedrijf en taxameter, bestuurderskaart en ondernemerskaart voor de tachograaf/boordcomputer etc. Dat lijkt mij zwaar over de top, véél te duur om ook maar een beetje winstgevend te kunnen zijn, en bovendien niet de juiste conclusie. Want ik zou denken dat het transport van de reizigers als onderdeel van de totale reis die ze geboekt hebben, op dezelfde manier gezien kan worden als het vervoeren van gasten van en naar een hotel zoals dat nu door veel hotelketens gebeurt zonder enige vergunning. Bovendien, wat moet ik met een taxameter en boordcomputer in de wagen als er geen centrale is en als er niet op kilometer of tijd afgerekend wordt?
Wie kan met enige zekerheid zeggen hoe dit aan te vliegen? Want ik ben ondanks het feit dat ILenT aan de kant van de regelgever staat niet overtuigd van de juistheid van het antwoord dat ik gekregen heb. Ik ben blij met elk advies over dit idee. Bij voorbaat dank.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52228-taxivergunning-voor-reisorganisatie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag