• 0

Parallel import vanuit USA [EU trademark]

Hallo allemaal!

 

We zitten met het volgende.

Wij hebben een product in ons assortiment wat inmiddels door hevige concurrentie, ( letterlijk centen marges) en idioot hoge prijzen van distributeur niet meer rendabel zijn.

Voorbeeldje: inkoopprijs distributeur inmiddels 18.30 ex. 6%, concurrentie zit hier met verkoop van 19.90 nog net tussen. ( product wat voorheen over de toonbank ging voor rond de 28 euro). Geen idee hoe ze het doen.

 

Echter de prijs van dit product ligt in USA bij retailers (online shops) op 8.00 dollar verkoop. Heb ze al een keer over laten komen als test, 30 stuks, en kwam op een totaal prijs met invoer en btw rond de 9,50/10 euro per product. Hier valt voor mij nog behoorlijk marge uit te halen. Heb hierna ook getracht om herhaaldelijk contact op te nemen met producent, echter hier nooit meer iets op vernomen. Niet eens een mail van helaas.

 

Nu heb op middels andere topics vernomen dat dit parallelimport zou betreffen mochten we dit toch doorzetten. Nu las dat enkel de rechthebbende partij hier tegen in kan gaan. Echter kom ik na wat zoeken erachter dat er helemaal geen patent op rust in de EU. Zou het mogelijk zijn een EU trademark aan te vragen onder deze naam, en op deze manier het product legaal te kunnen importeren middels de wegen van parallelimport, behoudens de trademark niet aangevochten word door producent?

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste PPeeters,

 

Heeft u het online merkenregister hiervoor ook geraadpleegd?

 

Mocht er geen merknaam zijn gedeponeerd dan zou u eens contact kunnen opnemen met het Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendom.

Mogelijk dat zij kunnen aangeven wat voor eventuele haken en ogen er aan kunen zitten indien u besluit betreffende merknaam vast te leggen.

 

Marcel Hoebink

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wilt u producten van buiten de EER importeren en verkopen? Dat mag alleen als u daarvoor toestemming hebt van de producent. Import zonder toestemming heet parallelimport. Is een bepaald type product van een producent in de EER via een officieel distributiekanaal in de handel gebracht? Dan mag u het daarna binnen de EER vrij verhandelen.

Is USA retailer ook product owner? Een idee kan nog zijn dat je met de fabrikant/eigenaar van het product afstemt dat je voor Europa de retail / alleenrecht EU als distributiekanaal krijgt en EU-landen daardoor alleen bij jou in laat kopen. Zal mede afhankelijk zijn van eigenaar product hoe breed de EU-markt al bedient wordt. Maar op zich wel het uitzoeken waard.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Je zou het Benelux merk kunnen deponeren maar daarmee breng je jezelf wellicht nog meer in de problemen omdat dat als een depot te kwader trouw kan worden gezien.

 

Goed nieuws is dat er geen sprake kan zijn van zogenaamde parallelimport als er geen merkhouder is in de Benelux of EU. Dus als je dat zeker weet zou ik een flinke voorraad inkopen. Tenminste als je zeker weet dat het allemaal goed is. Als importeur wordt je namelijk wel aansprakelijk voor eventuele problemen die kunnen optreden met het product.

 

Je spreekt over een distributeur, is dat een groothandel of een collega webshophouder?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Heb hierna ook getracht om herhaaldelijk contact op te nemen met producent, echter hier nooit meer iets op vernomen. Niet eens een mail van helaas.

 

Dan Bell je toch voor het plaatsen van een bestelling of voor het bespreken van het huidige distributeurschap en marktsituatie? Europese beurzen waar je deze partij kan spreken? LinkedIn gebruiken?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Zelf wat verlaat, het is momenteel nogal druk maar om mijn post aan te vullen;

 

@ KvK:

 

Ik heb inderdaad het merkregister nagetrokken zowel boip als ohim. En kwam hier geen trademarks tegen zodoende kwam ik op dit idee, misschien wat kort door de bocht aangegeven in de begin post.

 

@ Hans:

 

Betreffende het deponeren van een eigen merk, leek me dit inderdaad misschien nogal risicovol.

 

@ Highio:

 

We hebben herhaaldelijk contact gezocht met de firma, middels telefonisch contact, mail, contact formulieren. Telefonisch worden we constant verwezen naar de contact/reseller formulieren. Echter deze zijn eigenlijk alleen bestemd voor de amerikaanse markt en ontvangen hier na toesturen ook geen reactie meer op.

 

@ Mikky + om de situatieschets wat aan te vullen:

 

De USA retailer, waar wij de ''grijze'' import van zouden afnemen is een webshop, deze verkoopt de producten wereldwijd als vele amerikaanse webshops inmiddels doen. Echter deze partij is niet de fabrikant/eigenaar. De fabrikant/eigenaar is een groot amerikaans concern met inmiddels +- 40 merken onder haar hoede, waarvan er een aantal op de nederlandse markt aanwezig zijn, hoe krijg ik niet precies gevonden.

 

Normaliter nemen wij deze producten/dit merk af middels een groothandel in NL waarvan wij ook meerdere producten afnemen, maar na wat onderzoek kwamen we achter dit enorme marge verschil. En dit maakt de zaak dus stukken interessanter voor ons, ook gezien dit product zowel middels de fysieke als de online markt ( minder bekende als zeer bekende retailers) verkocht word.

 

De groothandel waar wij het product momenteel van afnemen, plakt een label met inhoudsstoffenlijst in de nederlandse taal over de verpakking en zet onder op dit label -distributeur.

 

Zojuist nogmaals de merkregisters nagekeken er zijn wel trademarks te vinden onder de naam, vrij gangbare naam, echter deze zijn niet terug te leiden naar het bedrijf/merk/product of dezelfde sector omschrijving. Daarnaast ben ik erachter gekomen dat de USA product owner wel een 3 tal europese trademarks houdt echter zit deze daar niet bij.

 

Zijn er zaken die ik nog kan natrekken? of betekent dit omdat er geen trademark in eu/benelux gevestigd is op het merk dat ik het gewoon moet importeren? Mogelijk dat ze een internationaal trademark hebben, iemand hier een goede search engine voor?

 

Zit al langer met dit idee, en heb een half jaar geleden tijdens een gesprek met de groothandel eens gemeld. De markt voor dat middel gaat kapot door de concurrentie, en heel nonchalant vermeld dat ik ze vele malen goedkoper uit amerika kon krijgen, toen kreeg ik een lacherige reactie van: ''dat denk ik niet.'' Dus kom er niet helemaal uit.

 

Zover mijn kennis strekt, zou ik dus omdat er geen EU of Benelux trademark is het product gewoon kunnen importeren, echter vermelding van het woord distributeur op het label van de groothandel schrikken me iets af. Daarnaast zie ik het niet zitten om een voorraad van rond de 10k naar NL te laten komen, en vervolgens te moeten vernietigen en eventuele boete op mijn dak te krijgen.

 

Hoop dat dit de zaak wat opheldert. Het is wat mij betreft echt een buitenkansje, vooral omdat wij dit product binnen onze huidige klanten kring B2C al 1000x per jaar slijten dit zouden alleen al kort door de bocht 10k extra marge zijn per jaar. En daarbij zouden we dit middel aan de B2B kunnen slijten d.m.v. concurrentie vs onze groothandel. ( zakelijke relatie buiten beschouwing gelaten).

 

Bij voorbaat dank alweer! :)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Heeft u het online merkenregisterhiervoor ook geraadpleegd? Mocht er geen merknaam zijn gedeponeerd dan zou u eens contact kunnen opnemen met het Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendom. Mogelijk dat zij kunnen aangeven wat voor eventuele haken en ogen er aan kunen zitten indien u besluit betreffende merknaam vast te leggen.
Is er vanuit de KvK wel eens contact met het BOiP (voorheen Benelux Merkenregister)? Misschien is het een idee dat jullie een algemene introductie vragen. Het lijkt me namelijk dat de beheerder van een register geen partij wil zijn in potentiële disputen tussen registergebruikers.

 

Het kan zijn dat de (Amerikaanse) merkeigenaar nog geen registratie heeft gedaan die tot in Europe doorwerkt en het is mogelijk dat ook de distributor niet in dat gat is gesprongen, maar dat betekent niet dat willekeurig wie in dat gat kan springen.

 

Het gebeurt regelmatig dat er ergens in de wereld een nieuw merk ontstaat (of bv Apple een nieuw product op de markt brengt onder een nieuwe naam) en dan wemelt het meteen van de merkkapers waar vervolgens korte metten mee gemaakt wordt. De merkenrechtexpert Bas Kist heeft het in vergelijkbare gevallen over prioritaire merkrechten, wat dat ook moge wezen.

 

Het lijkt me niet dat je er voetstoots van uit kan gaan dat je zomaar dat merk kan registreren om je parallelimport te beschermen. In theorie kun je dan namelijk zelfs de huidige distributeur het recht tot import ontzeggen. Lijkt me een link spel, dus zorg dat je juridisch beslagen ten ijs komt. Want de Amerikaanse merkeigenaar is schijnbaar een partij die in staat is juridisch tegengas te geven.

 

Neemt niet weg dat zo'n merkregistratie je onderhandelingspositie wel versterkt. Maar gebruik het met wijsheid en juridische backup. Als je je dat kan veroorloven.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.