• 0

Verkooprijs bepalen

Beste HL'lers,

ik wilde jullie ervaringen over bepalen van verkoopprijs. Wij verkopen op dit moment "klein schalig" als groothandel aardewerken en sieraden aan verschillende afnemers maar heel veel afnemers klagen over te hoge inkoopprijs!!!

Daarom wil ik jullie vragen hoe ik het beste mijn verkoopprijs aan de detailhandelaren kan bepalen? Wij hebben op dit moment weinig kosten maar ben bang dat we nu te laag zitten met ons prijs en als we in de toekomst gaan groeien onder de kostprijs gaan verkopen of verlies gaan draaien.

Tevens vraag ik mij af welk percentage detaillisten hanteren voor hun producten als consumentenprijs?

 

Kan iemand mij hierover adviseren?

 

Alvast bedankt..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Altijd een leuk onderwerp, prijsbepaling...

 

Standaardmethode is kost-plus, ofwel de kostprijs plus een marge. Heeft het voordeel van de eenvoud, echter soms zit je te laag (afnemer/klant blij, maar jij niet) of te hoog (klagende afnemers). Wat is wijsheid?

 

Mogelijkheden: kun je er achter komen wat de marges zijn voor vergelijkbare producten van concurrenten? Bijvoorbeeld vragen bij een concurrent door bijv een bevriende winkelier?

 

Vraag ook aan je afnemers waarom ze het te hoog vinden. Vermoedelijk denken ze dat als hun marge erbij komt, de prijs te hoog wordt voor hun klanten. En zij dus blijven zitten met niet verkopende spullen. Of die gedachte terecht is kun je deels ondervangen met marktonderzoek.

 

Een alternatief is een soort terugkoopgarantie bieden aan je afnemers (is wel riskant...), of jouw spullen in consignatie geven. De afnemer neemt dan genoegen met een lagere marge omdat ze minder risico lopen. Blijkt 't toch goed te lopen, willen ze misschien toch wel 't risico lopen.

 

Vinden alle afnemers het te hoog, of is het relatief een klein deel?

 

Als je bang bent verlies te draaien bij grotere verkoopvolumes, waar ligt dat dan aan? Grote investeringen in productiecapaciteit?

 

Uiteindelijk moet je toch zelf bepalen wat jij aan je producten wilt verdienen. De markt bepaalt dan wel of ze dat bij jou willen kopen...

 

Welkom in ondernemersland! ;D En succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als winkelier zijnde kan ik je het volgende over prijsbepaling mededelen.

Er zijn 2 mogelijkheden:

 

Ik heb geen idee wat een gangbare marge is voor aardewerk en sieraden maar ik ga maar uit van 50%. Serviesgoed varieert tussen de 35%- 50%.

 

1) De groothandel heeft een inkoopsprijs voor de winkelier en houdt geen rekening met de verkoopprijs voor de consument. De winkelier bepaald zelf zijn marge. Bijv: kopje kost inkoop (voor winkelier) 5.00 en winkelier is vrij te bepalen wat de verkoopprijs wordt. Meestal geldt hier wel dat hoe groter de afname hoe lager de inkoopprijs.

 

2) De NL-se groothandel importeert vanaf de fabriek. De fabriek bepaalt de consumentenprijs EN de inkoopprijs voor de winkelier. Dit zie je vaak bij gevestigde merken. Marge is vast en niet afhankelijk van de afgenomen hoeveelheid. Bijvoorbeeld: Consumentenprijs voor een kopje is euro 10.00.

vastgestelde marge 35%

Inkoopprijs voor winkelier is 6.50

groothandel krijgt 10% en betaalt dus aan fabriek 5.85

(fabricagekosten zijn gem. euro 1.50-2.00)

 

Sommige leveranciers verplichten je via de importeur/groothandel in te kopen. Andere daar mag je fabriek af bestellen (dus buiten de importeur om) mits je bestelling maar groot genoeg is. Zo kun je als winkelier je marge verhogen.

 

Het in consignatie leveren van goederen wordt steeds moeilijker. Het is arbeidsintensief. De leverancier moet geregeld langs komen om de handel na te gaan. Een groep winkeliers houdt zich niet aan de, met moeite gemaakte, afspraken. Zie als leverancier je geld maar te krijgen als de winkelier z'n spulletjes heeft verkocht en de omzet als opbrengst ziet en dus op z'n gemak het geld ergens anders voor gebruikt dan waar het voor bedoeld is. Leveranciers zijn op het hele consignatie verhaal niet echt happig meer. Zeker in economisch mindere tijden.

Ik heb wel eens gehad dat een leverancier zijn spullen uit consignatie haalde. Dat betekent dus in 1 keer 2 rekeningen. 1 om de goederen in consignatie af te rekenen en 1 voor de nieuwe voorraad, die je toevallig net bestelt had. Als je op goed voet staat met de leverancier kan je dan nog wel en betalingsregeling treffen.

Consignatie heeft geen invloed op de inkoopprijs of marge.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij het bepalen van de hoogte van je prijs moet je een aantal dingen in je achterhoofd houden : de hoogte van je prijs, de omzet om een winstgevende activiteit te hebben en hoe je product zich verhoudt tot de concurrentie.

 

Als je al die gegevens hebt, heb je verschillende mogelijkheden voor het vaststellen van je prijs :

Een bekende methode is de markup-methode : je kijkt naar wat de prijzen zijn van concurrerende producten zijn, je zet daarboven een 5, 10 of 20% verhoging en je hebt je prijs.

 

Ook een bekende, maar vaak wat lastig precies te berekenen: uitgaan van je eigen kostprijs en de ontwikkeling van je kosten in de toekomst. Daarbovenop zet je een marge om je product winstgevend te maken, om tot een juiste prijs te komen.

 

Een andere methode is te kijken wat het de consument waard is. Deze methode kan erg gunstig zijn, als er niet gemakkelijk vergelijkingsmateriaal is. Nadeel kan zijn dat een hoge prijs snel concurrenten kan trekken naar je markt.

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

Leuk om weer eens wat over kostprijzen te roepen ;)

 

Je zou ook eens kunnen kijken naar de vaste kosten die je hebt (huur, personeel) en naar de variabele kosten per product (transport, handling).

 

Je kunt dan je vaste kosten delen door je "normale" afzet in stuks, en je variabele kosten door je werkelijke afzet. Oftewel: c/n + v/w = kostprijs. Is weer eens iets anders dan kostprijs+. Het gevaar bij dit laatste systeem is namelijk dat je je opslagpercentage niet goed onderbouwd, waardoor je inderdaad te duur of te goedkoop wordt.

 

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.