• 0

Belasting: waar aanschafwaarde bedrijfwagen invullen?

Hallo Higherlevel,

 

Ik ben nieuw hier en wil graag wat vragen.

 

Voor het eerst doe ik de aangifte mijn bedrijfje zelf.

Het is een klein bouwbedrijfje welk ik voer als zzp'er.

 

Ik loop vast bij de invulvraag waar de ik aanschafwaarde van de activa moet

invullen.

Ik heb namelijk in 2015 mijn bus verkocht waardoor de waarde op 31-12-2015 0 is

van deze bus.

In 2015 heb ik wel weer een nieuwe bus gekocht.

 

Ik gebruik voor het gemak even fictieve cijfers;

Aanschaf bus x in 2014: 6000 euro.

Afgeschreven om 2014 bus x: 1000 euro.

Balanswaarde bus x 01-01-2015: 5000 euro.

Verkoop bus x in 2015: 4000 euro.

Boekverlies bus x in 2015: 1000 euro

Boekwaarde bus x 31-12-2015; 0 euro.

 

Aanschaf bus y in 2015: 4000 euro.

Afgeschreven bus y in 2015: 800 euro.

Boekwaarde bus y 31-12-2015: 3200 euro.

 

Nu de vraag, moet er bij aanschafwaarde in de aangifte nu 9000 euro of 4000 euro

staan.

Ik vraag me dit nu af omdat bus x in 2015 nog wel een tijdje aanwezig was in

mijn bedrijf.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Gr Harry

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

omdat je de auto in 2015 in bezit had en er over hebt afgeschreven moet in die kolom Kosten aanschaf of voortbrenging inderdaad de waarde 10.000 euro staan (gewoon optellen wat je als aanschaf hebt betaald voor al je activa in die categorie en in 2015 in je bezit was) daarnaast is de boekwaarde begin boekjaar 5000 euro( die van de eerste auto minus afschrijving)

 

De boekwaarde einde jaar is de waarde van je nieuwe auto MAAR daar kan nooit 3200 euro zijn met 800 euro op afgeschreven omdat je die auto pas in de loop van het jaar hevt aangeschaft. 800 euro is 20% van 4000 euro en dat is de maximale afschrijving voor een heel jaar. en dat maximum wordt tijdsgelang bepaald dus als jij de auto op 1 juli hebt gekocht mag je maar maximaal 400 euro afschrijven in 2015 p die auto.

 

bij afschrijving in de winst en verliesrekening vul je dus het bedrag van afschrijving van de eerste auto tot het moment van verkoop en de afschrijving op de 2e auto vanaf het moment van aanschaf/ ingebruikname.

 

het boekverlies geef je aan onder buitengwone lasten. dat is dus niet 1000 euro maar verminded met de afschrijving tot het moment van verkoop

 

je moet dus voor de oude auto een splitsing maken in de afschrijving en het daadwerkelijk boekverlies

 

 

In de bijlage zie je hoe het er uit ziet volgens mij.. die 3500 euro bij boekwaarde einde boekjaar is even geschat omdat ik niet weet wanneer de auto is gekocht. (en ik snap ook niet waarom in mijn overzicht de boekwaarde begin boekjaar niet ingevuld kan worden want het programma is voor mij ook nieuw :) )

MatActiva_Belaangifte_2015_vrgHarwil.thumb.jpg.4cf4b50aa52285d5963cbdb97ec68855.jpg

Link naar reactie
  • 1
(en ik snap ook niet waarom in mijn overzicht de boekwaarde begin boekjaar niet ingevuld kan worden want het programma is voor mij ook nieuw :) )

Beste Roel,

 

Eén van de eerste vragen van de winstaangifte is "Is het fiscale ondernemingsvermogen op 01-01-2015 gelijk aan het fiscale ondernemingsvermogen op 31-12-2014?".

 

Als je die vraag met "Ja" beantwoordt, wordt voor elk bedrag op de beginbalans van 2015, het bedrag op de eindbalans van 2014 aangenomen. Je kunt de balansbedragen aan het begin van het boekjaar dan niet meer zelf invullen.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Thx Roel

Wat betreft de afschrijving van auto y heb je gelijk.

Was ook maar een vb.

 

In werkelijkheid heb ik auto x in 2014 willekeurig afgeschreven tot de restwaarde. Dit mocht ivm startersregeling.

Dit betekent dat ik in 2015 op deze auto niet meer kon afschrijven.

Jij geeft aan dat de aanschafwaarde wel van auto x meegenomen moet worden in de ib aangifte 2015 omdat de auto begin 2015 nog in bezit was en erop wordt afgeschreven.

Ik schrijf er dus in 2015 niet meer op af.

Heeft dit gevolgen voor het wel of niet invullen van de aanschafwaarde van auto x?

 

Aanvullende vraag over desinvesteringsbijtelling:

In 2014 heb ik kleine investeringsaftrek gehad van 28%.

In het vb dus 28% van 6000 €.

In 2015 verkoop ik de auto dus.

In vb voor 4000 €. Betekent dit dan dat ik 28% van 4000 moet aangeven bij de desinvesteringsbijtelling?

Of mag ik een ander percentage invullen.

 

Daarnaast, mag ik wel weer kleine investeringsaftrek gebruiken voor de nieuwe bus welke is gekocht in 2015, in vb dus 28% van 4000?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Betekent dit dan dat ik 28% van 4000 moet aangeven bij de desinvesteringsbijtelling?

Ja

 

 

Daarnaast, mag ik wel weer kleine investeringsaftrek gebruiken voor de nieuwe bus welke is gekocht in 2015, in vb dus 28% van 4000?

Ja (aannemende dat het ding voor investeringsaftrek in aanmerking komt).

 

Wellicht kan je gebruik maken van de herinvesteringsreserve, dan kan je de boekwinst op de verkochte bus ''uitstellen'' door die in mindering te brengen op de aanschafwaarde van de nieuwe bus.

 

(Edit, n.b. ik heb weleens gehoord dat er bepaalde bijzonderheden zouden zijn bij de combinatie van investeringsaftrek en herinvesteringsreserve. Dat je een speciaal verzoek moest doen om investeringsaftrek toe te passen over het bedrag vóór aftrek van de herinvesteringsreserve o.i.d. Het fijne weet ik daar niet van, maar naar ik indertijd begrepen heb kon je uiteindelijk van beide regelingen profiteren zonder dat ze elkaar in de weg zouden zitten.)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Weet je dat zeker?

Had namelijk ook de belastingtelefoon gebeld.

Deze zeiden in bovenstaand voorbeeld 10000 euro.....

 

Vreemd, datgene dat erbij komt gedurende het jaar wordt bijgeteld, waarom wordt dan datgene dat verdwijderd is in het jaar er niet afgehaald? ::)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.