• 0

De balans, debiteuren en kleine ondernemersregeling

Dag Allemaal,

 

Ik doe dit jaar voor het eerst inkomstenbelasting voor mijn bedrijf en ik verdien nog niet zoveel, waardoor ik het graag zelf wil proberen.

 

Mijn balans komt niet helemaal uit. Ik heb aan de activakant een Debiteur (factuur gestuurd in december, ze betaalden in januari). Nu las ik dat je dan normaal gesproken aan de passiva kant een kortlopende btw-schuld moet invullen, maar nu heb ik gebruik gemaakt van de kleine ondernemersregeling, wat ook betrekking heeft op die factuur. Dus heb ik die BTW niet hoeven te betalen en zit het al opgeteld bij mijn winst (bij het eigen vermogen), wat in principe al aan de passiva-kant staat. Of zie ik dat verkeerd?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hoeft de BTW over je verkoopfactuur dankzij de kleine ondernemersregeling (KOR) niet te betalen, en hebt dan dus ook geen BTW-schuld meer. Dus je hoeft dan geen BTW-schuld meer in te vullen onder de kortlopende schulden.

 

Je boekte eerst voor de verkoopfactuur:

Debiteur (stel 121)

Aan Omzet (stel 100)

Aan BTW (stel 21)

 

Op dat moment staat er dus een BTW-schuld van 21 op de balans.

 

Maar omdat jij vervolgens de KOR mag toepassen boek je:

BTW 21

Aan Bate wegens de KOR 21

 

En dan is je BTW-schuld weer weg, en zit de bate wegens de KOR in het resultaat en daarmee het vermogen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Enorm bedankt voor de snelle reactie! En de duidelijke uitleg.

 

Dan zit ik hopelijk wel op de goede weg, ik heb alleen een verschil van 6 euro.

 

Opbrengsten uit leveringen en diensten: € 2.646

Inkoopkosten: € 90

Transportkosten: € 84

Overige kosten: € 58

Buitengewone baten: € 549 (Kleine ondernemersregeling)

 

Winst: € 2963

 

Activa:

vorderingen (debiteur): € 2027

liquide middelen: €294 (bedrag einde van het jaar op mijn zakelijke rekening was €264 en op mijn paypal was €30)

 

Bij elkaar: € 2321

 

Bij passiva had ik:

eigen vermogen: €2315;

namelijk: € 2963 winst

- € 850 priveopnamen

+ €202 privestortingen (de 60 vd 90 euro inkoopkosten, de transportkosten en de overige kosten zijn daarmee betaald)

 

Dus € 2315

 

Enig idee wat er fout gaat?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Lol, die vraag heb ik 10 minuten geleden ergens anders ook al beantwoord. :)

 

''De informatie die je geeft is onvoldoende om er met zekerheid iets van te kunnen zeggen, maar mij valt op dat 21% van de omzet (€ 2.646 x 21% = € 555,66) ongeveer je verschil hoger uitkomt dan jouw bate wegens de kleine ondernemersregeling. Dit zou het verschil misschien kunnen wezen, maar het hoeft niet zo te zijn.''

 

Hmmm, behalve sneller tikken moet ik ook nog sneller leren copy-pasten zie ik wel. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

ja excuus, ik had de vraag gisteren op een ander form gezet en jullie reageren net precies tegelijk!

 

maar ik heb dus mijn voorbelasting er af gehaald voordat ik de kleine ondernemersregeling had toegepast. Moeten de kosten dan inclusief btw? of moet de voorbelasting bij de buitengewone baten?

 

Heel veel dank allebei!

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat ik het antwoord zo goed geef.

In het derde kwartaal had ik € 203 KOR toegepast (want ik moest 203 omzetbelasting betalen) en in het vierde kwartaal moest ik € 370 omzetbelasting betalen, daar kon ik toen eerst € 24 voorbelasting van afhalen en vervolgens heb ik nog € 346 KOR toegepast. Dat zijn de enige 2 kwartalen waarin ik iets aan te geven had. 346 + 203 = 549

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met je specificatie van de privé-stortingen in deze discussie begrijp ik: € 60 + € 84 + € 58 = € 202. Maar als de voorheffing, die je met de KOR hebt verrekend, betrekking heeft op facturen die je privé had betaald *, dan moet je ook die voorheffing als privé-storting meenemen. Alleen zijn we dan nog niet rond, vrees ik.

 

Jouw bedragen van € 203 + € 370 matchen niet met 21% van de omzet. Misschien moet je eens kijken waar dat verschil in zit.

 

* En dat moet haast wel lijkt me, als je € 24 voorheffing hebt en € 30 kosten via de zaak had betaald.

Link naar reactie
  • 0

Omzetbelasting Q3 en Q4 over je omzet (dus ex de voorbelasting) samen is bij jou 203+370 = 573

 

Maar je geeft over heel 2015 een omzet van 2646 en dus door mij berekend 555 aan omzetbelasting.

 

Daar zit al een verschil in van 18 euro.

 

De KOR had dus 555 - 24 = 531 moeten zijn en niet de 549 die je zelf berekend had.

 

Klopt die 24 euro voorbelasting wel?

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Even kijken.

 

Het bedrag wat ik had verdient in kwartaal 4 was 1675, daar had ik 21% btw -naar mijn voordeel- 351 btw over gerekend. Ik had bij rubriek 4 b leveringen en diensten uit landen binnen de EU van 90 (die kosten) omdat dat naar Nederland komt moet ik daar zelf 21% btw over rekenen en dat was € 19. € 19 + € 351 = € 370.

 

24 euro voorbelasting:

21% van die 90 euro: 19 euro

6% van 84 ov kosten: 5 euro

 

de overige kosten zijn inschrijving kvk en uittreksel van het handelsregister aan het begin van het jaar, waarover als het goed is geen belasting wordt gerekend.

 

Is het misschien die btw van rubriek 4 waar het fout gaat?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou ik las bij Aangifte doen van goederen en diensten uit andere EU-landen : "U geeft het totaal aan geleverde goederen en diensten aan in uw btw-aangifte. U berekent zelf de btw die u hierover in Nederland moet betalen. Controleer welk tarief van toepassing is. De btw kunt u in uw btw-aangifte weer aftrekken als voorbelasting, voor zover u de goederen of diensten gebruikt voor belaste omzet. Dan betaalt u dus per saldo niets. Meer informatie over btw aftrekken leest u bij Welke btw is aftrekbaar?."

 

Dan hoef ik die btw niet te betalen, toch? Het zijn kosten die ik elk kwartaal ga maken, dus ik hoop wel dat ik dat goed doe.

 

En als ik er niet uit komt kan ik het inderdaad wel van mijn prive-opnamen halen, het gaat niet om grote bedragen, maar ik wilde graag begrijpen wat ik verkeerd deed.

 

Heel veel dank voor de reacties!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij jouw link staat helaas niet de regeling van de KOR. Zie daarvoor mijn link of typ op Google even kor en aankopen eu in.

 

Je hebt de aangifte verder goed gedaan volgens jouw link maar bij de berekening van de kor geldt dat je alleen de voorbelasting meeneemt in de berekening.

 

Btw op verkopen 555

Min Voorbelasting 24 (19+5)

= KOR 531

 

Bij de aangifte geef je dan dus aan

Btw op verkopen 555

+ Af te dragen uit EU 19

- voorbelasting 24

= af te dragen 550

- kor 531

= te betalen 19

 

Ging ook hier niet om een groot bedrag maar dat zou in de toekomst natuurlijk anders kunnen zijn

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ah oke! Dan snap ik het! Die 19 euro had ik nog moeten betalen, dan had er aan beide kanten van de balans 19 euro af gegaan, als ik dat had betaald. En die 6 euro btw van kosten die ik van mijn eigen rekening had betaald, moet als privé inbreng aan de passiva kant. Dan klopt het:)

 

Maar kan ik die 19 euro nog wijzigen/storten? of moet ik dat een volgende keer corrigeren? En moet ik die dan nog aan beide kanten van de balans afhalen, of er op laten staan voor nu?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt dit het beste corrigeren door een zogenaamde suppletie-aangifte in te dienen.

Die vindt je op de website waar je ook de BTW-aangifte doet, onder "overige formulieren".

 

Er wijzigt dan ook wat in je boekhouding:

• Er komt bij de passiva op je balans een omzetbelasting-schuld van € 19

• Het ondernemingsvermogen per 31-12-2015 wordt € 19 lager

• Je winst (KOR) wordt € 19 lager

 

Dit zijn natuurlijk geen wereldbedragen, maar eigenlijk zou het zo moeten.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.