Ik heb een vraag over het inboeken en verwerken de inkoopfacturen, verkoopfacturen, voorraad en wetgeving omtrent de administratie van mijn eenmanszaak.
In 2015 ben ik begonnen met een webwinkel in producten om af te vallen.
Deze producten vallen onder 6% BTW. Daarnaast verkoop ik een shakebeker welke valt onder 21% BTW.
In 2015 heb ik de verkoop- en inkoopfacturen zo geboekt;
Verkoop
Debiteuren
AAN
Verkoop producten 6% op de omzetrekening 8002 Omzet 6%
Verkoop producten 21% op de omzetrekening 8003 Omzet 21%
Inkoop
Inkoop 21% op de inkooprekening 7002 inkoop 21%
Inkoop 6% op de inkooprekening 7003 inkoop 6%
AAN
Crediteuren
Ik twijfel nu of dit wel goed is omdat er helemaal geen voorraad bij is gehouden. Ik heb alleen de waarde op 31-12-2015 geteld en dit tegen geboekt;
Voorraad
AAN
Mutatie inkopen op grootboekrekening 7020
Hoe bekijkt de belastingdienst deze manier van een administratie bijhouden? Mag dit überhaupt wel en wordt de administratie niet verworpen bij een controle?
Ik bewaar wel netjes alle facturen en gebruik een boekhoudprogramma, maar kan zoals ik al aangaf niet precies aangeven of er bijvoorbeeld wel eens een blik is gestolen of een blik is weggegooid. Ik tel puur de waarde op 31-12 en klaar is kees.
Ik hoop dat boekhouder/ adviseur mij aan kan geven hoe de belastingdienst hier tegenaan kijkt.
Ik wil namelijk niet de kans lopen dat ik bij een controle een boete krijg.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Peterdegroot
Peterdegroot
Hallo
Ik heb een vraag over het inboeken en verwerken de inkoopfacturen, verkoopfacturen, voorraad en wetgeving omtrent de administratie van mijn eenmanszaak.
In 2015 ben ik begonnen met een webwinkel in producten om af te vallen.
Deze producten vallen onder 6% BTW. Daarnaast verkoop ik een shakebeker welke valt onder 21% BTW.
In 2015 heb ik de verkoop- en inkoopfacturen zo geboekt;
Verkoop
Debiteuren
AAN
Verkoop producten 6% op de omzetrekening 8002 Omzet 6%
Verkoop producten 21% op de omzetrekening 8003 Omzet 21%
Inkoop
Inkoop 21% op de inkooprekening 7002 inkoop 21%
Inkoop 6% op de inkooprekening 7003 inkoop 6%
AAN
Crediteuren
Ik twijfel nu of dit wel goed is omdat er helemaal geen voorraad bij is gehouden. Ik heb alleen de waarde op 31-12-2015 geteld en dit tegen geboekt;
Voorraad
AAN
Mutatie inkopen op grootboekrekening 7020
Hoe bekijkt de belastingdienst deze manier van een administratie bijhouden? Mag dit überhaupt wel en wordt de administratie niet verworpen bij een controle?
Ik bewaar wel netjes alle facturen en gebruik een boekhoudprogramma, maar kan zoals ik al aangaf niet precies aangeven of er bijvoorbeeld wel eens een blik is gestolen of een blik is weggegooid. Ik tel puur de waarde op 31-12 en klaar is kees.
Ik hoop dat boekhouder/ adviseur mij aan kan geven hoe de belastingdienst hier tegenaan kijkt.
Ik wil namelijk niet de kans lopen dat ik bij een controle een boete krijg.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten Peter
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52579-inboeken-inkoop-en-verkoop-artikelen-webwinkel/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag