• 0

Opstellen beginbalans BV

Goedemiddag,

 

Ben inmiddels twee maanden bezig met de oprichting van een BV.

Alles begint nu redelijk te vlotten, heb een 'fiscaal-nummer' van de belastingdienst gekregen, aanvraag voor BV loopt, vergunningen zijn aangevraagd, bankrekening is geopend en een bankgarantie is afgegeven.

 

Nu de vraag:

 

- Ik heb voor de bankgarantie een deel van de 18.000 euro geleend.

 

- De bankgarantie is afgegeven, en ik heb begrepen dat ik de 18.000 euro dan niet meer nodig heb.

 

- Heb inmiddels ook al wat verkopen + winst (als BVio), waardoor ik nu totaal zon 30.000 euro op de bank heb.

 

- Het geleende geld wil ik terugstorten.

 

- Op de bank staat straks iets minder dan 18.000 euro.

 

- Hoe moet ik nu mijn beginbalans van de BV maken???

 

18.000 euro eigen vermogen, 15.000 in kas, maar waar laat ik de overige 3.000????

 

Wie o wie kan mij helpen??

 

Alvast zeer bedankt!!!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee nee, dat bedoel ik niet helemaal :-)

 

Sorry voor de verwarring ik bedoelde de bank ipv kas.

 

- Ik heb dus nu 30.000 op de bank.

- Ga 15.000 teruggeven aan de uitlener

- Blijft er 15.000 over op de bank.

 

Maar nu moet ik een beginbalans maken voor de BV, maar heb geen 18.000 aan bezittingen??

 

Of zie ik t verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Ja klopt. Officieel moet een bv 18.151 euro eigen vermogen hebben. Maar je e.v. gaat toch al redelijk die kant op? Je bent met € 3.000 begonnen en staat nu al op € 15.000. De bv heeft nu nog een vordering op de aandeelhouders van € 3.151.

 

Link naar reactie
  • 0

Eigen vermogen groeit door behaalde winsten na belasting niet uit te keren aan aandeelhouders maar binnen het bedrijf te houden.

 

Zoals ik kan overzien is jouw situatie als volgt:

- Je hebt een beginsaldo van € 3.000

- Je hebt € 27.000 winst (denk wel aan de bel.dienst)

- Hiervan gebruik je 15.000 voor het aflossen van je schulden en 12.000 om het eigen te verhogen.

- Je hebt nu inderdaad nog € 3.151 winst na belasting nodig om je eigen vermogen naar de 18.151 euro te tillen.

 

Het is overigens pas een probleem dat je geen 18.151 euro eigen vermogen hebt in het geval dat je failliet gaat.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eerlijk gezegd een goeie accountant nemen en je even laten adviseren, scheelt veel ellende/gedoe voor later.

Newviews automatiseert de boekhouding (o.a. scannen/herkennen, UBL2 en directe bankkoppelingen), ook voor accountants- en administratiekantoren: www.newviews.nl

--

Wonen in Bussum, 3 garages, grote tuin en aparte bedrijfsruimte?

http://www.funda.nl/koop/bussum/huis-74981118-lammert-majoorlaan-58

Link naar reactie
  • 0

Hier zitten toch heel veel goede accountants??? ;)

 

Moet heel eerlijk zeggen dat ik op deze site al veel meer te weten ben gekomen dan bij welke adviseur dan ook.

Veel mensen schijnen me niet te willen begrijpen, en als je ze wel begrijpen gaat de kostenteller hard lopen :-\

 

Maar uiteraard zoek ik nog wel een goede accountant regio amsterdam, ik heb zoals je weet een accountant nodig voor de jaarstukken.

 

Link naar reactie
  • 0

Bij de oprichting van de BV dient er minimaal 18.000 euro te worden ingebracht; afhankelijk van het maatschappelijk en het geplaatst kapitaal.

De BV wordt middels een oprichtingsakte "geopend".

Uitgaande van de volstorting van 18.000,- wil dit zeggen dat er op de credit zijde van de balans 18.000 als "Aandelenkapitaal" staat en aan de debetzijde "vordering op aandeelhouder".

Zodra de aandeelhouder het geld inbrengt, wordt het banksaldo verhoogt (debet geboekt) en neemt de vordering op de aandeelhouder af. (de Credit boeking)

 

Succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 64 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.