Ga naar inhoud

Moet de administratie digitaal gevoerd worden

Geplaatst:

zpper

Hoi,

 

Ik ben afgelopen jaar als zelfstandige begonnen. Mijn administratie is heel simpel, inkomende facturen, uitgaande facturen en de bonnetjes. Dit geheel heb ik allemaal in een map zitten. Als ik een aangifte moet invullen doe ik t dus allemaal handmatig en met een rekenmachine. Is dit acceptabel voor de belastingdienst. Daarnaast vroeg ik mij af of je een auto het ene jaar op de zaak kan zetten en het opvolgende jaar privé.

 

Mvg,

 

Zpper

Featured Replies

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator

@zzper, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Is dit acceptabel voor de belastingdienst.
ja

 

Daarnaast vroeg ik mij af of je een auto het ene jaar op de zaak kan zetten en het opvolgende jaar privé.
Nee. Die keuze heb je per auto, niet per jaar

 

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

zpper

  • Auteur

Bedankt voor de snelle reactie.

 

Nog een klein vraagje, als ik bij de omzetbelasting de btw van een aantal kosten ben vergeten op te schrijven. Kan ik dan alsnog het hele bedrag inclusief btw invullen als zakelijke kosten op de inkomstenbelasting.

 

Ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk heb geformuleerd

 

Mvg

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Als het om klein bedragen gaat, kun je de BTW corrigeren. zie de site van de belastingdienst.nl

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Anouk V

De administratie hoeft niet digitaal gevoerd te worden maar alleen de facturen in een map stoppen is niet voldoende.

 

Per aangifte OB zal wel duidelijk moeten zijn uit welke facturen dit bestond. De belastingdienst zal bij een controle om een aansluiting vragen. Maak dus per kwartaal even een blaadje waar je de btw van de facturen onder elkaar zet.

 

Bij de aangifte ib moet ook per kostensoort wel duidelijk zijn welke facturen het betreft. Dit moet uit de administratie blijken. De belastingdienst zal dit bij een controle dan ook opvragen.

Ook moet in de aangifte IB een balans opgenomen worden en geef je de privé mutaties op. Dit moet uit de administratie blijken.

Ook moet uit de administratie blijken wanneer de facturen betaald ontvangen zjjn. Schrijf dit dus desnoods op de facturen erbij.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.