• 0

Importeren uit China en afspraken met de fabrikant

Hallo allemaal,

 

Allereerst bedankt voor alle content die jullie samen gegenereerd hebben. Het lezen van de vele topics hier heeft al een hoop duidelijk gemaakt voor me.

 

Ik ben momenteel bezig om naast mijn opleiding een bedrijf op te zetten. Er zullen producten geïmporteerd worden vanuit China en hier verkocht worden. Na het lezen van vele verhalen hoe het mis is gegaan bij andere wil ik natuurlijk de risico's goed proberen in te perken. Dit is namelijk het enige geld dat ik heb om te investeren. Ik doe echter geen business/handels gericht opleiding en ik ben nog vrij 'groen' op dit gebied, vandaar de vraag om hulp hier.

 

De producten zullen met een LCL shipment onder Ex Works met behulp van een Expediteur naar Nederland gebracht worden. Als ik het goed heb begrepen dan kan ik de meeste risico's tussen de fabriek en de opslag in Nederland met een verzekering via de expediteur indekken. Met risico's bedoel ik zaken zoals schade of diefstal voordat de goederen het schip op gaat of iets dergelijks. Mis ik hier iets belangrijks?

 

Verder zou ik graag wat tips ontvangen over afspraken die ik met de fabrikant zou moeten of kunnen maken. Ik heb een vertegenwoordiger van de Chinese fabrikant op een beurs gesproken en vanuit daar een aantal samples mee genomen, verder is het contact enkel via de mail geweest.

 

Zijn er bepaalde afspraken die goed zijn om met de fabrikant te maken?

Het bedrijf zegt ieder product te testen voordat het ingepakt wordt en heeft daarom geen specifieke voorwaarden voor als er defecten worden geleverd. Het betreft namelijk producten met een motortje erin. Ik wil voorkomen dat ik straks een aantal defecten geleverd krijg of een aantal beschadigde verpakkingen, die ik natuurlijk niet kan verkopen waardoor ik vervolgens een deel van mijn investering kwijt ben.

Daarnaast leek het me ook verstandig om me in te dekken op zaken als incomplete of foutieve orders. Hoe kan ik dit het beste doen?

 

Excuus voor het lange verhaal.

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Gilles, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Als ik het goed heb begrepen dan kan ik de meeste risico's tussen de fabriek en de opslag in Nederland met een verzekering via de expediteur indekken. Met risico's bedoel ik zaken zoals schade of diefstal voordat de goederen het schip op gaat of iets dergelijks. Mis ik hier iets belangrijks?

Zorg wel voor een goede dekking. Er zit een flink verschil tussen All Risks (G13), evenementen (G14) en beperkte diefstaldekkingen (G15). Regel het in het begin via je expediteur. Maar zodra je frequent gaat transporteren, regel dan zelf een doorlopende transportverzekering.

 

Zijn er bepaalde afspraken die goed zijn om met de fabrikant te maken?
Ja, hoe gaat de fabrikant aantonen dat de goederen veilig zijn conform Europese normen? Zijn er keuringsrapporten van onafhankelijke internationaal erkende instituten (TÜV Rheinland in Hong Kong bijvoorbeeld?)

 

Het betreft namelijk producten met een motortje erin. Ik wil voorkomen dat ik straks een aantal defecten geleverd krijg of een aantal beschadigde verpakkingen, die ik natuurlijk niet kan verkopen waardoor ik vervolgens een deel van mijn investering kwijt ben.Daarnaast leek het me ook verstandig om me in te dekken op zaken als incomplete of foutieve orders. Hoe kan ik dit het beste doen?
Dit lijkt me vervelend, maar bij lange na niet jouw voornaamste risico: dat is productveiligheid en productaansprakelijkheid (schade door een ondeugdelijk product): jij bent voor de EU namelijk de feitelijke fabrikant: jij bent verantwoordelijk en aansprakelijk bij schade.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Ja, hoe gaat de fabrikant aantonen dat de goederen veilig zijn conform Europese normen? Zijn er keuringsrapporten van onafhankelijke internationaal erkende instituten (TÜV Rheinland in Hong Kong bijvoorbeeld?)

 

TUV zegt inderdaad iets over veiligheid maar voornaamlijk indien apparaten met een stekker zijn uitgevoerd of op 220VAC werken. TUV zegt heel erg weinig over kwaliteit en levensduur verwachting van het product. Hongkong is hier overigens geen toegevoegde waarde.

 

Wat verweist is zijn EMC, LvD en RoHS, maar ook REACH en ERP voor bepaalde produkten, CE, waar LvD en EMC onder vallen zijn verplicht. altijd. TUV, Kema VDE etc zijn dat niet.

 

Elke handel die je importeerd en de support die je van een leverancier buiten Europa verwacht maar geen wettelijke aanspraak op mag maken indien er problemen zijn valt of staat met de afspraken die je met een producent maakt en hoe goed je de relatie in stand houdt.

 

Melk je een producent helemaal uit dat hij bijna tegen kostprijs moet produceren dan zijn garantiegevallen kosten eigen rekening vaak en het "recht" proberen te halen in een land 10.000km verderop hebben al velen een bult bezorgd. Soms terecht en soms niet.

 

De verantwoording begint en eindigd officieel bij jou als importeur. De rest is relevant maar ga er altijd vanuit dat het daar ophoud. Krijg je service, komt leverancier de afspraken na dan houd dat de kosten in de perken. Geld kosten problemen altijd en een leverancier dekt niet en nooit alle schade.

Wil je veilig zitten kun je zelf nogmaals de certificeringen laten doorlopen en keuren op eigen naam. Hiernaast kun je aansprakelijkheids verzekering ook afsluiten. Zijn vast nog vele andere opties voor geode nachtrust maar allemaal hakt het in jouw winstpercentage.

 

Jouw product kennen, technisch weten wat de kwaliteit is, dat is al een goed begin.

Link naar reactie
  • 0
TUV zegt inderdaad iets over veiligheid maar voornaamlijk indien apparaten met een stekker zijn uitgevoerd of op 220VAC werken.

Een van mijn klanten laat alle elektronica (elektronica op batterijen, geen stekker en geen 220VAC dus) in China zelf testen bij SGS, Intertek en TÜV voor alles dat vereist is (w.o. CE, RoHS etc) en is daar erg tevreden over

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

De producten zullen met een LCL shipment onder Ex Works met behulp van een Expediteur naar Nederland gebracht worden. Als ik het goed heb begrepen dan kan ik de meeste risico's tussen de fabriek en de opslag in Nederland met een verzekering via de expediteur indekken. Met risico's bedoel ik zaken zoals schade of diefstal voordat de goederen het schip op gaat of iets dergelijks. Mis ik hier iets belangrijks?

EX-works houdt in dat jij verantwoordelijk bent voor het doen van een uitvoeraangifte in China, het zal dus waarschijnlijk geen EXW maar FCA zijn waarbij de Chinees exporteert. Je bent iig wel verantwoordelijk voor het doen van de invoeraangifte, afdracht van invoerrechten en BTW bij invoer. BTW is te verrekenen, invoerrechten zijn kostprijsverhogend.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor de reacties!

 

Bij het navragen of de producten op Europese standaard waren en of zij hier documentatie van hebben kreeg ik als antwoord dat de order gebaseerd wordt op Europese standaard zoals RoHs en dat de fabrikant alleen interne rapporten heeft in het chinees.

Hiermee ben ik zelf niet voldoende ingedekt lijkt mij, tenminste voor de productveiligheid?

Zou ik de producten dan zelf moeten laten testen bij een extern bedrijf?

Aangezien ik met mijn bedrijf privé aansprakelijk zal zijn wil ik me goed indekken tegen allerlei zaken die onverwacht veel geld kunnen gaan kosten.

 

Wat betreft de productaansprakelijkheid, dit zal aankomende week met de ING besproken worden en dan verwacht ik me daar, met het afsluiten van een verzekering, goed voor in te kunnen dekken.

 

De fabrikant levert alleen de factuur en de paklijst bij de order zonder enige douane documentatie. Het zal dan denk ik dus wel om Ex-works gaan? Mocht iemand nog tips hebben omtrent met welke expediteur in zee te gaan dan verneem ik dat graag ;)

 

Bedankt voor de tips omtrent het verzekeren!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij het navragen of de producten op Europese standaard waren en of zij hier documentatie van hebben kreeg ik als antwoord dat de order gebaseerd wordt op Europese standaard zoals RoHs en dat de fabrikant alleen interne rapporten heeft in het chinees. Hiermee ben ik zelf niet voldoende ingedekt lijkt mij, tenminste voor de productveiligheid?

Kan ik niet beoordelen, maar interne rapporten lijkt me niets iets om blind op te varen

 

Zou ik de producten dan zelf moeten laten testen bij een extern bedrijf?
Je moet niets, maar verstandig is het meestal wel. En wellicht wordt het ook door je verzekeraar verplicht gesteld: ook die zal interne rapporten in het Chinees mogelijk niet afdoende vinden,

 

Wat betreft de productaansprakelijkheid, dit zal aankomende week met de ING besproken worden en dan verwacht ik me daar, met het afsluiten van een verzekering, goed voor in te kunnen dekken.
ING is een bank, geen verzekeraar (voorheen wel gelieerd aan verzekeraar Nationale Nederlanden, maar sinds enige tijd zijn dat zelfstandige bedrijven), ben dus erg benieuwd waar ING mee komt. Wil je het hier laten weten? Daarmee help je ook andere HL-leden die importeren uit China

 

Bedankt voor de tips omtrent het verzekeren!
Graag gedaan

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.