• 0

BTW constructie importeren NL door Hong Kong onderneming

Hallo, een vraag of iemand ervaring heeft met het volgende. Wij zijn woonachtig in China en starten hier een buitenlandse onderneming (HONG KONG LTD) van waaruit wij onder anderen in Nederland producten gaan verkopen (dus importeren naar NL). Producten worden in China geproduceerd en oa naar NL verzonden en daar verkocht aan bedrijven en particulieren. Op welke wijze moeten/kunnen wij omgaan met de BTW/belastingverplichtingen in NL. Omdat we ook aan particulieren gaan verkopen moeten we ons registreren bij belastingdienst en een BTW nr ontvangen. maar zijn wij dan net zo belastingplichtig als nederlandse bedrijven, of is er een andere regeling? Graag jullie advies hoe dit het beste op te tuigen. Alvast bedankt voor de informatie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
  • 0

De linkjes die worden gestuurd hebben vooral te maken met de invoer formaliteiten waarmee je te maken krijgt als je gaat importeren.

 

Als de TS heeft blijkbaar de behoefte om zelf verantwoordelijk te zijn voor de invoer de de producten DDP op B2B en B2C basis te gaan leveren. Dit is mogelijk maar hiervoor moet je in de regel

 

Een bedrijf openen ergens in de EU.

Je laten vertegenwoordigen door een fiscaal vertegenwoordiger

 

Vanuit HK gaan importeren zonder enige vorm van inrichting is niet mogelijk. Wel kan je de goederen versturen naar je klanten. Er wordt dan bij post/express zendingen automatisch aangifte gedaan vrv de ontvangende partij dit doet de PostNL of Express vervoerder(DHL/UPS/TNT/FEDEX). Hierbij heb je voor kleine zendingen ook nog bepaalde vrijstellingen waardoor er soms geen BTW en Invoerrechten betaald hoeft te worden. Voor grotere zendingen welke per zee of luchtvracht ligt dit anders.

 

 

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties! Het is inderdaad het idee dat de HK ltd verantwoordelijk is voor de import.

Reden van het gebruik van onze HK ltd is dat we zelf in china gevestigd zijn en via deze entiteit de inkoop en verkoop in deze regio doen.

 

Graag zouden we in NL een eigen webwinkel starten en op B2B en B2C basis te leveren. Opslag goederen en verkoop zal worden verricht vanuit NL.

 

Waar we nog niet helemaal uitkomen is het volgende:

Is het voor onze lokale inrichting dan voldoende als we

-De HK ltd inschrijven in kvk

-De HK ltd aanmelden bij belastingdienst voor btw aangifte

-Een NL bankrekening openen (op naam

Van HK ltd, wat nog wel een lastig punt kan zijn begrijp ik uit andere posts)

 

Of dienen we toch een NL BV te openen met onze HK entiteit....

 

We zijn startend dus willen dit zo goed maar ook graag zo eenvoudig mogelijk inrichten.

Link naar reactie
  • 0

Zomaar even in NL een bankrekening openenen zonder ingeschreven te staan in NL gaat niet lukken.

Als je in Nederland handel wil drijven en ook "importer of record/aangever" wil zijn zal je hier in Nederland of in een ander EU land een bedrijf moeten opzetten. Dit kan niet zomaar vanuit je HK LTD.

 

Wellicht dat andere leden een ander idee hebben maar volgens mij moet je een bedrijf in een EU land opzetten om dit gaat te kunnen doen. Nadat je een EU bedrijf hebt(maakt niet uit in welke lidstaat) kan je makkelijk bij de Nederlandse belastingdienst een NL BTW nummer aanvragen.

 

Zeker met de verkoop aan particulieren ga je er niet aan ontkomen dit te doen. Voor B2B leveringen zijn er nog wel iets meer mogelijkheden.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Veroniek,

Er zijn een aantal mogelijkheden, als je een bedrijf wilt inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK).

- Je schrijft een nevenvestiging van de HK ltd in.

- Je schrijft een Nederlandse BV in.

Voorwaarden zijn:

- Voor een BV moet je bij een notaris langs.

- Er moet een fysiek vestigingsadres zijn. Alleen een postadres is niet toegestaan.

- Als jullie importeren, is er een opslag nodig. Je moet dan ook een huur- of koopcontract kunnen overleggen.

Als jullie voornaamste markt Nederland is, dan zou ik voor een BV kiezen. Een BV heeft een betere reputatie dan een ltd.

Groetjes,

Antoine.

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0
Als je in Nederland handel wil drijven en ook "importer of record/aangever" wil zijn zal je hier in Nederland of in een ander EU land een bedrijf moeten opzetten. Dit kan niet zomaar vanuit je HK LTD.

 

Da's niet helemaal waar. Je noemt zelf al eerder de mogelijkheid van fiscale vertegenwoordiging, daarmee is het mogelijk om zonder vestiging of inrichting DDP B2C en B2B te leveren (meestal met een fiscaal vertegenwoordiger met een algemene vergunning, vanwege toepassing van de regeling voor afstandsverkopen).

 

E-commerce is op trouwens op het moment een behoorlijk "hot issue".Vanaf mei krijgen douane-expediteurs meer faciliteiten om "e-commerce" zendingen aan te geven (blauwdrukregeling, vereenvoudigde aangiftes e.d.). Geldt overigens wel voor rechtstreeks van buiten de EU verzonden pakketjes, met opslag en verkoop vanuit NL haalt TS zich weer andere problemen op de hals

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij:

 

-Een HK LTD met een webshop dat producten verkoopt aan Nederlandse bedrijven of consumenten hoeft in NL geen belasting te betalen. Als je op ebay USA iets koopt, dan zit daar de NL belasting ook niet tussen volgens mij.

EDIT " ik lees nu dat de goederen in NL worden opgeslagen en daarna doorverkocht. Er zijn werkzaamheden in NL, wie voert dat uit? Dat maakt het weer net iets anders..."

 

 

-Als je in China woonachtig bent, je doet werkzaamheden voor de HK LTD binnen China, je wordt door jouw HK LTD betaald voor jouw werkzaamheden, je verblijft meer dan 189dagen in China. Dan ben je persoonlijk belastingplichtig in China. Verblijf je in HK ipv China, dan ben je persoonlijk belasting plichtig in HK. (persoonlijke inkomsten belasting)

 

-De HK LTD is altijd belasting plichtig in HK. (omzet belasting)

 

Wat is de reden dat je in NL een BV of iets dergelijks wilt starten? Om een rekening te kunnen openen om micro betalingen te kunnen ontvangen in NL?

Volgens mij kan je betalingen op je persoonlijke rekening ontvangen. MAAR je moet de bedragen wel 100% overmaken op je HK LTD rekening in Hong Kong om het kloppend te maken. Anders zijn dat persoonlijke inkomsten in NL waarover je wel belasting moet betalen bij de belastingdienst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De optie fiscale vertegenwoordiging had ik ook al aangegeven in mijn eerste reactie. Echter leek het erop dat de TS daar geen intresse in had. Deze wilde zoals ik het begreep importeren op naam van de HK LTD. Echter kan de HK LTD dan nog steeds geen aangever worden maar dit zal dan toch moeten gebeuren op basis van de faciliteiten die de vertegenwoordiger dan aanbied.

 

Even importeren op naam van de HK LTD kan elk geval niet.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Even importeren op naam van de HK LTD kan elk geval niet.

Ah, zo bedoelde je het. Inderdaad, de HK Ltd heeft in ieder geval een douane-agent (al dan niet met indirecte vertegenwoordiging) nodig

 

Een HK LTD met een webshop dat producten verkoopt aan Nederlandse bedrijven of consumenten hoeft in NL geen belasting te betalen. Als je op ebay USA iets koopt, dan zit daar de NL belasting ook niet tussen volgens mij.

 

Als een Nederlands bedrijf, of HK LTd, of een entititeit uit Timboektoe voor mijn part levert aan een NL bedrijf of particulier dan zit daar altijd de Nederlandse belastingdienst tussen. Afhankelijk van del leveringsvoorwaarde wordt er belasting (IR en BTW) geheven bij de koper of de verkoper.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.