• 0

BTW aftrekken van benzine voor geleende auto die privé is betaald

Ik ben een ZZP'er die voor zijn werk af en toe een auto leent van iemand anders. Voor het lenen van de auto hoef ik niks te betalen. De tank van de auto zit altijd vol voordat ik de reis begin. Zo weet ik precies hoeveel benzine het zakelijke ritje heeft gekost.

 

De kosten voor het tanken betaal ik met mijn privé rekening omdat ik daar alleen een pinpas van heb. Kan ik de BTW van deze kosten terug vorderen? En zo ja, hoe verwerk ik dit dan in mijn boekhouding (e-boekhouden)?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

 

bron

Gebruik privévervoermiddel

 

Gebruikt u in uw onderneming een vervoermiddel dat uw eigendom is of dat u privé huurt, bijvoorbeeld een auto, motor of een fiets? Dan mag u voor de zakelijke ritten € 0,19 per kilometer van uw winst aftrekken.

 

U mag geen kosten (zoals brandstof, verzekering, tol, parkeren) afzonderlijk van uw winst aftrekken. Alle bedragen zitten verwerkt in de € 0,19 per kilometer.

 

Betekend dit ook niet: Geen 19 cent , dan ook geen brandstof van de winst?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

bron

Gebruik privévervoermiddel

 

Gebruikt u in uw onderneming een vervoermiddel dat uw eigendom is of dat u privé huurt, bijvoorbeeld een auto, motor of een fiets? Dan mag u voor de zakelijke ritten € 0,19 per kilometer van uw winst aftrekken.

 

U mag geen kosten (zoals brandstof, verzekering, tol, parkeren) afzonderlijk van uw winst aftrekken. Alle bedragen zitten verwerkt in de € 0,19 per kilometer.

 

Betekend dit ook niet: Geen 19 cent , dan ook geen brandstof van de winst?

 

 

 

Nee dat betekent het niet. Zoals aangegeven, in de wet staat niets over een geleende auto. Dan gaan we terug naar de hoofdregel: zakelijke kosten zijn aftrekbaar, tenzij uitgesloten of beperkt. Van enige beperking of uitsluiting is geen sprake, dus de werkelijke brandstofkosten bij een geleende auto zijn gewoon aftrekbaar.

 

 

Waar die reus aan jouw adres vandaan komt (hoewel die je van harte gegund is)?? Maar dus nee, het klopt niet.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet men aannemelijk maken dat men de afnemer is van de brandstof van de zakelijke rit.

Het bonnetje dat men betaald heeft maakt dat niet 100% aannemelijk.

 

 

Wel als die betaald is via pin. Bovendien neem ik aan dat de rit bijvoorbeeld ook kan blijken uit de agenda van TS of een e-mail waarin de afspraak op locatie X bevestigd is

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • -1

Dus ja, je hebt gelijk dat die 19 cent per KM niet per se correct is.

Ik interpreteer het - misschien tegen beter weten in - toch iets anders. Het hangt namelijk op hoe letterlijk er van je wordt verwacht dat je het woord "gehuurd" moet interpreteren. Er wordt namelijk weldegelijk een auto gehuurd, maar het lijkt hier te gaan om een 'huurauto om niet' (gratis) of om huur in natura (Barter trade). Ik kan me namelijk voorstellen dat er wel degelijk in privé huur voor die auto wordt betaald, maar niet in eerste instantie in geld! De ene hand wast immers de ander.

 

Verder is die hele regeling van (een forfait van) 19 cent per kilometer juist ingevoerd om het administratief wat makkelijker te maken (ook voor de fiscus!), opdat er juist niet naar de werkelijke kosten hoeft te worden gekeken.

 

Het meeste lijkt me sowieso verre van controleerbaar voor de fiscus. Er wordt namelijk gesproken over een (al dan niet gehuurd) vervoermiddel in privé, waarbij waarschijnlijk alleen de benenwagen is uitgesloten. Als trouwens de eigen fiets wordt genomen, dan lijkt het me behoorlijk lastig om aan te tonen dat het om die van jou gaat in plaats van die van de buurman. Heel theoretisch zou je dan dus in het eerste geval wél 19 ct/km kunnen aftrekken, maar in het tweede geval niet? Ik kan me dat niet voorstellen, hoewel je heel strikt genomen wellicht gelijk hebt.

 

Maar dan kom je ook meteen op het punt van de daadwerkelijk gemaakte kosten. Als je een voor je verjaardag gekregen tweedehands step gebruikt, is er ook geen sprake van enige kosten, maar mag je toch echt dat forfait van 19 cent per kilometer hanteren. Het gaat immers om een vervoermiddel. En zelfs een privé vervoermiddel.

 

Tot slot dringt zich de vraag op (bij mij althans) of het niet de bedoeling is van de wetgever om de regeling uit Art. 3.17 IB op dezelfde manier te interpreteren als Art. 31a LB. In de loonbelasting is er namelijk een soortgelijke regeling opgenomen, waarbij die 19 ct/km belastingvrij vergoed mag worden aan werknemers, ongeacht welk vervoermiddel ze nemen (fiets, step, brommer, bus, auto van de buren) en zelfs als die persoon überhaupt geen kosten maakt (bijvoorbeeld bij carpooling).

 

Persoonlijk zou ik daarom in dit geval geen autokosten in de IB aftrekken, maar wel 19 ct/km opvoeren, en verder wél de btw terugvragen over de daadwerkelijke autokosten (de omzetbelasting over de benzine). Maar goed, heel legalistisch bekeken zou dat dus misschien niet juist kunnen zijn. Ik kan me alleen niet voorstellen dat de fiscus hier in werkelijkheid over zal vallen, als je die 19 ct/km binnen redelijke grenzen houdt. Misschien kan de Belastingdienst hier zelf nog uitsluitsel over geven? (Zit die op dit forum?)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als je deze redenatie zou volgen dan zou ik mijn wielrenfiets ook kunnen gebruiken voor zakelijke ritten, en vergelijkbaar met mijn auto zou ik dus de btw op gebruikskosten (bv onderhoud) naar rato kunnen aftrekken. Het wordt niet benoemd....maar ook niet uitgesloten... En hoe zit het dan met de brandstof, ik heb eten nodig om te kunnen fietsen. Ik zou dan op basis van kcal verbruik precies kunnen berekenen hoeveel energie ik verbruikt heb bij het zakelijke fietsritje. Dan zou ik bijvoorbeeld de btw over 3 gegeten bananen kunnen opgeven bij de voorbelasting. Ik zie voldoende mogelijkheden, ik had toch al een idee een nieuw fietscomputertje te kopen en wellicht ook een wattage-meter. De BTW hierover kan ik dan mooi naar rato aftrekken, tenminste als ik maar de administratie goed bijhoudt van de gereden kilometers, zowel prive als zakelijk.

Link naar reactie
  • 0

We fabriceren niets. We redeneren op basis van de wet.

Er wordt wel degelijk eea gefabriceerd. De wet benoemd de situaties expliciet. Daar is geen woord frans aan. De situaties die jij schetst, en ik hierboven ook, worden inderdaad niet uitgesloten maar ze worden ook niet ingesloten. Als het echt niets zou uitmaken dan was het niet expliciet benoemd en waren de toevoegingen wel weggelaten, of er zou een zinsnede toegevoegd zijn in de trant van: "het maakt niet uit met welke auto".

 

Er zijn nu al diverse bronnen aangehaald met allemaal dezelfde strekking. Ik zie geen enkele reden om er niet van uit te gaan dat het ook zo expliciet bedoeld is en dat alle andere situaties uitgesloten worden.

 

Maar goed, waarom zou mijn voorbeeld met de wielrenfiets anders behandeld moeten worden dan de situaties die jij schetst. Immers je stelt: Het wordt niet uitgesloten...dus het mag...

Link naar reactie
  • 0

Laatste opmerking en dan zoek je het maar uit.

 

Eerst excuus aan TS, de meningen zijn verdeeld en dus heb je op HL niet het antwoord gevonden dat eensluidend is.

 

De wet stelt dat zakelijke kosten altijd aftrekbaar zijn, tenzij...

 

Jij komt nu met een hoop onzin die de eerste toets niet haalt, zakelijk. Bananen eten (dat ik dit ooit zou schrijven) om te kunnen fietsen is onzin. Net zo goed als dat kosten voor een oppas niet zakelijk zijn indien ik een avond moet werken buitenshuis. Hoe verzin je het?!

 

Salut, ik ga mijn energie steken in leuke topics.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

KNEUS: We hebben het over ondernemers, niet over werknemers. 19ct belastingvrije vergoeding vanuit de werkgever is totaal iets anders dan 19ct aftrekken van je winst. In het eerste geval heb je echt 19ct en in het tweede geval heb je meestal maar 10ct.

Haha! Ik zat al met smart te wachten op een laffe, anonieme kneus! ::)

 

Ok bye

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.