• 0

Startersinitiatieven Overheid

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Jullie zullen wellicht al gelezen hebben dat de 'Tante Agaath' regeling op de tocht staat en dat het kabinet met meerdere bezuinigingsplannen rond de tafel zit.

 

Er zijn nog geen beslissingen genomen, maar mijn nieuwsgierigheid triggert mij tot het stellen van de volgende vragen:

 

1) Van welke startersinitiatieven maak jij gebruik? Wat is je ervaring hiermee

 

2) Zijn er startersinititieven waarvan je vind dat ze geen zin hebben. En waarom niet?

 

3) Zijn er ondersteuningsinititatieven vanuit de overheid nodig die er nu nog niet zijn? En zo ja ... op welk facet van het startend ondernemerschap ?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hi Nils,

 

Inderdaad, daar ging dat onderzoek over. Maar net zoals je aangeeft kunnen ze zeker wel goed ingeschakeld worden in het vervolgtraject op het moment dat er snel gegroeid gaat worden door een onderneming (Kan binnen 1 jaar, maar ook pas over 10 jaar zijn....:)). Ik denk ook zeker dat je een goede keuze maakt om daar op aan te haken.

 

Wat waren de conclusies/aanbevelingen van dat onderzoek eigenlijk?

 

Dat Business Angels Netwerk in Belgie, biedt dat ook op de één of andere manier ondersteuning aan aan starters? Of is dat slechts gericht op business angels in de vorm van investeerders? Dit richt zich zeker ook op bedrijven in seed fase of verder? En niet op bedrijven in de pre-seed fase terwijl ze nog aan het opstarten zijn?

 

Groeten,

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een samenvatting van het rapport hier liggen. Er zijn nogal veel conclusies. Ik zal de aanbevelingen uit het rapport aanhalen:

 

Ze noemen het mentoring.

 

QUOTE

 

1: Om mentoring op een professionele wijze van de grond te krijgen, adviseren wij te beginnen met een pilotproject met de volgende voorwaarden:

- beginnen met netwerkbijeenkomst voor snelle groeiers met rolmodellen en het benaderen van z.g.n. "Bigshots".

-het aanleggen van pools met mentoren voor inhoudelijke, mentale, strategische en netwerkkwesties, bijvoorbeeld op regionaal niveau teneinde de juiste match tussen mentor en ondernemersvraag te realiseren. Door de pool naar onderwerpen te organiseren, zou de mentorarganisatie gerichter kunnen zoeken en monitoren. Deze pools kunnen tezamen onder het beheer van een loket (organisatie zoals SCORE) worden ondergebracht die de ontake matching en administratie verzorgt. Daarnaast is een onafhankelijke instantie of groep deskundigen verantwoordelijk voor de kwaliteitsbewaking, monitoring van effecten en disseminatie van bevindingen via conferenties en rapportages.

- Mogelijke mentoringkandidaten per brief benaderen met een korte modelopzet, de procedure en aanmeldingskaart. Na aanmelding volgt intakegesprek waarin zal worden ingegaan op capaciteiten, afbakening doelgroep. onderwerpen, expertise, voorwaarden.

- De mentoren zijn professionals, ervaren (ex-) ondernemers en succesvolle directeuren van bedrijven en in een bestand gegroepeerd naar deskundigheid en interesse.

-Voor deze initiatieven dient samenwerking gezocht te worden met bestaande erkende netwerken voor snelle groeiers zoals Growth+, de raad van commissarissen register en Syntens.

-Omdat snelle groeiers vaak internationaliseren, moet reeds bij het uitzetten van het pilotproject het internationale kader worden betrokken. Activiteiten van Europe's 500 kunnen mogelijk aanknopingspunten hiervoor bieden.

 

2: Het ministerie van Economische Zaken zou een basistraining 'mentoring' kunnen laten ontwikkelen door universiteiten. Er blijkt een vraag te naar mentoring te zijn die mede gezien het reeds bestaan van diverse initiatieven. Daarnaast geven ondernemers aan dat er behoefte is aan het professionaliseren van diverse initiatieven (bij voorbeeld de raad van commissarissen) en voor bepaalde onderwerpen aan aanvullende faciliteiten.

 

3: Daarnaast zou het ministerie de toegankelijkheid van mentorimg initiatieven via het promoten ervan kunnen stimuleren. Diverse betrokken partijen geven immers aan dat de ondernemer niet makkelijk een mentor in de arm neemt.

 

4: De behoeftevraag is beantwoord vanuit een kwalitatief onderzoek, waarbij twaalf ondernemers zijn bevraagd. Deze twaal zijn niet representatief voor alle snelle groeiers van Nederland. Om een representatief beeld te krijgen ....... (allemaal argumenten voor een vervolgonderzoek)

 

UNQUOTE

 

 

 

 

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Eerste reacties van mij hierop:

 

a) Wel erg strikt omschreven de (rand) voorwaarden waar iemand aan moet voldoen om te MOGEN helpen. Schrikt dit de coaches niet af?

 

b) Niet echt een gedegen onderzoek als er maar 12 personen voor geinterviewd zijn (die zeker niet representatief zijn voor de gehele groep)

 

c) De vervolgonderzoeken die beschreven staan. Heb je enig idee of daar al wat van uitgevoerd is? En zijn ze nuttig(er)? Of zijn ze vooral beschreven om Nyenrode zelf weer meer onderzoek uit te laten voeren?

 

Maar inderdaad. Het bijtrekken van GrowthPlus en Europe500 zou natuurlijk ook een waardevolle uitbreiding op het netwerk vormen. Heb je daarbij nog contacten nodig? Of ken je genoeg mensen binnen GrowthPlus? (Lambert Pater was toch de Nederlandse voorzitter, dahct ik?)

 

Hoe staat het verder met de voorbereiding voor het opstarten van het coachingsnetwerk? Zijn we al iets verder?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ha Kanban,

 

a) Valt wel mee. De kwaliteit van coaches moet heel hoog zijn en de coaches vinden het niet erg.

 

b) Inderdaad, maar het originele onderzoeksvoorstel was helemaal gestript. Van het budget bleef niet veel over. Verder ben ik zelf van mening dat snel groeiende bedrijven geen moeite hebben bij het vinden van coaches. Het coachen van een snelgroeiend bedrijf is een eer. Het is heel leuk en ik denk dat iedereen het wel zou willen.

 

c) Er heeft nog geen vervolgonderzoek plaatsgevonden. Het is aan EZ om daar gevolg aan te geven.

 

En wat betreft onze eigen coachings initiatieven, ik ben met Kermie in onderhandeling (harde tante zeg! onderhandeld als een tijger!) over een HL/Nebib peer group. Zij zal de annonce doen.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik trek mij terug uit de dagelijkse leiding van de NeBIB

 

Beste forumgenoten,

 

Na 5 sleuren aan samenwerking tussen de verschillende startersinitiatieven is ook mijn laatste poging tot samenwerking gestrand. Ik heb gefaald. Mijn hart bloed.

 

Dit bericht is niet dedoeld als klaagzang, maar meer als een constatering. Nu intensieve samenwerking met andere startersinitiatieven niet in het verschiet ligt, heb ik bij de NeBIB niet veel meer te doen. Ik ben een netwerkbouwer en geen onderhouder. De NeBIB blijft de NeBIB en gaat gewoon door. Ik ga zelf wat anders doen. Ik weet nog niet wat, maar voorlopig wordt ik weer zelfstandige. Mijn betrokkenheid bij HL zet ik voort op persoonlijke titel.

 

Vriendelijke groeten,

Nils de Witte

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.