Jump to content
Jeanineh93
Verberg

Zakelijke aankoop gedaan, levering blijft uit

vraag

Voor mijn eigen webshop heb ik een samenwerking met een bedrijf dat product X levert. Het gaat om een gepersonaliseerd product, dat in mijn shop goed verkoopt. Voorheen kreeg ik snel mijn bestelling en was er niks aan de hand.

Nadat een contactpersoon van het bedrijf stopte, verliep de samenwerking steeds stroever. Ik wacht momenteel al drie weken op mijn bestelling, het bedrijf communiceert niet en ondertussen zitten mijn klanten weer te wachten op hun product. De bestelling hiervoor, heb ik maar halve producten ontvangen.

 

Het gaat om een product uit twee delen: een beker en een deksel. Bij mijn vorige bestelling heb ik alleen de bekers ontvangen, zonder deksels. De deksels zouden z.s.m. nagestuurd worden. Drie weken later nog steeds geen deksels ontvangen.

 

Ondertussen een nieuwe bestelling gedaan. Ben nu 2,5 week aan het wachten totdat de bestelling bij mij aankomt. Ik krijg vervolgens een Track&trace code voor mijn bestelling, welke twee dagen later nog steeds de volgende melding aangeeft: zending is aangemeld, maar nog niet ontvangen door PostNL. Mijns inziens is het pakket dus nog niet verzonden.

 

Het liefst wil ik mijn klanten hun geld teruggeven omdat ze zo lang moeten wachten en de bestelling bij de leverancier annuleren. Ik heb reeds de factuur betaald (drie weken geleden). Kan ik dan aanspraak maken op een credit van mijn aankoopbedrag?

Ik heb overigens nooit algemene voorwaarden van het bedrijf ontvangen en lees overal steeds meer slechte recensies.

Link to post
Share on other sites

15 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Kun je vrij exact bepalen dat jij wel de prestatie van de overeengekomen transactie levert, maar dat de tegenprestatie uitblijft? Zo ja, stop dan vanaf dat moment met het leveren van jouw prestatie of draai deze terug en bevestig dit per brief.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Alle seinen op rood ducht mij.... wel PostNL aanmelding maar geen levering betekent dat het pakket nooit is afgeleverd op het postkantoor of opgehaald door PostNL.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@ Hans Ik kan aantonen dat ik hun heb betaald ja en dat de levering uitblijft. Maar de betaling is reeds gedaan dus die kan ik niet meer terugdraaien. Kan ik op een andere manier aanspraak maken dat ik mijn geld terug wil omdat hun levering uitblijft?

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Alle seinen op rood ducht mij.... wel PostNL aanmelding maar geen levering betekent dat het pakket nooit is afgeleverd op het postkantoor of opgehaald door PostNL.

 

 

Dat was mijn gedachte dus ook. Hoewel ik eerdere bestellingen gewoon altijd netjes ontvangen heb, totdat er van personeel oid gewisseld werd, en plots was het gedaan met de klantvriendelijkheid. Echt heel erg jammer deze zaak

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
@ Hans Ik kan aantonen dat ik hun heb betaald ja en dat de levering uitblijft. Maar de betaling is reeds gedaan dus die kan ik niet meer terugdraaien. Kan ik op een andere manier aanspraak maken dat ik mijn geld terug wil omdat hun levering uitblijft?
Begin met een simpele en bondige brief dat je alsnog binnen x dagen de tegenprestatie voor de betaling verlangt of anders creditering van betreffende betaling. Afhankelijk van de reactie moet je jouw vervolgstap afwegen en bepalen.

Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@ Hans Ik kan aantonen dat ik hun heb betaald ja en dat de levering uitblijft. Maar de betaling is reeds gedaan dus die kan ik niet meer terugdraaien. Kan ik op een andere manier aanspraak maken dat ik mijn geld terug wil omdat hun levering uitblijft?

 

ja, eerst komt de ingebrekstelling, en na een bepaalde tijd daarna mag je de goederen weigeren en je geld terugeisen.

 

Let wel: het bedrijf heeft nu ee leveringsplicht op jou (en ze doen dat niet)

daarna zullen ze een betalingsverplichting op jou hebben. Enig inzicht dat ze dat wel gaan doen?

Welhaast zeker dat ze zich liever alsnog bekeren en deksels snel leveren (pun intended)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

...het bedrijf communiceert niet...

Ook niet als je belt? Dit ljikt me typisch iets dat met een goed gesprek op te lossen moet zijn.

 

 

Ik heb inderdaad geprobeerd te bellen. Kreeg ik niemand te pakken. Daarna kreeg ik een appje van de 'eigenaar/manager' met de reactie dat ze het allemaal super vervelend vond en er snel achteraan ging. Vervolgens probeert ze me wel nog nieuwe producten te verkopen, maar een antwoord op hoe het met mijn eerste bestelling zit, blijft uit.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@ Hans Ik kan aantonen dat ik hun heb betaald ja en dat de levering uitblijft. Maar de betaling is reeds gedaan dus die kan ik niet meer terugdraaien. Kan ik op een andere manier aanspraak maken dat ik mijn geld terug wil omdat hun levering uitblijft?
Begin met een simpele en bondige brief dat je alsnog binnen x dagen de tegenprestatie voor de betaling verlangt of anders creditering van betreffende betaling. Afhankelijk van de reactie moet je jouw vervolgstap afwegen en bepalen.

 

Moet dit met een aangetekende brief zijn? Of is een normale brief of e-mail ook goed?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als de afstand niet te groot is en je de moeite van papieren tijgers wilt besparen: gewoon even langsgaan. Wellicht is het mogelijk de zaken op een constructieve wijze op te lossen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Langsgaan, bellen, mailen, schrijven (al dan niet aangetekend) is allemaal afhankelijk van hoe ontvankelijk en bereikbaar de wederpartij is. Hoe beleefder en minnelijker je begint, hoe beter, maar wees en blijf duidelijk en verlang dat ook terug.

 

Denk hierbij aan het blijven bij het onderwerp, het vasthouden aan termijnen, toezeggingen e.d. en bewaar alles in het kader van dossier opbouw, voor het geval dat...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb de ingebrekestelling per mail verzonden, aangetekend gaat vandaag de deur uit.

Geen reactie op de mail gekregen, wel een reactie nadat ik hun Instagram-pagina overspoelde met berichtjes om te antwoorden op mijn reactie. (Alle 'negatieve' reacties van mij, maar ook van anderen, worden direct verwijderd van Instagram en hun Facebook pagina, ik heb contact met meerdere gedupeerden, maar allen eindconsument)

 

Vervolgens in een prive berichtje:

 

Ik: Jullie moeten netjes communiceren. Ik heb jullie een mail gestuurd waar ik weer geen antwoord op krijg. Er komt een aanmaning jullie kant op.

 

Hun reactie: Prima dan sturen we de deksels ook niet! Dat is dan niet meer nodig denk ik!

 

 

Ronduit schandalig.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

kinderachtige reactie van hun kant.

 

Eigenlijk is het met een levering van spullen niet anders dan een levering van geld:

zij hebben een leveringsplicht, van deksels.

leveren ze niet, dan moet je ze aanmanen. Dat je dus zegt een aanmaning te versturen, is niet meer dan logisch.

Sturen ze na zo'n aanmaning (of een telefonische maning, dat werkt vaak sneller inderdaad) de deksels nog steeds niet, dan kun je de koop gaan ontbinden. Over termijnen e.d waarover we praten moet je niet bij mij zijn, maar bij een jurist, of jurididisch onderlegd. Maar redelijk en billijk is, dat as het te laat is, jij die koop mag ontbinden. Zouden het bij wijze van spreken bekers zijn (trofeeën) voor een sportwedstrijd, en die wedstrijd is geweest, dan mag jij die koop ontbinden.

 

Je hebt al betaald, dus in dat geval gaat de leveringsplicht van bekers over in een leveringsplicht van het overgemaakte bedrag.

 

Heel kinderachtig en ook onwetend dat ze zo reageren op niets meer dan een aanmaning.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als je in eerste instantie maar naleving van de overkomst blijft eisen, wordt dat geweigerd, kun je de transactie ontbinden en je betaling terug eisen.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Vervolgens probeert ze me wel nog nieuwe producten te verkopen, maar een antwoord op hoe het met mijn eerste bestelling zit, blijft uit.

Ik heb iets dergelijks twee keer eerder meegemaakt. In beide gevallen bleek achteraf dat die leveranciers alleen maar tijd aan het rekken waren. Een aantal weken later waren ze failliet.

 

Gokje (vanuit die ervaring): ze krijgen niets meer geleverd van hun toeleveranciers omdat ze die niet (kunnen) betalen. Ze hebben dus cash nodig. Jou terugbetalen helpt dan niet, maar jou iets extra's verkopen (en weer vooraf laten betalen?) wel.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 231 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept