• 0

BTW herziening

Hoewel ik wel een en ander op internet heb gevonden is het mij niet geheel duidelijk: Ik heb sinds 2012 een vakantiebestedingsbedrijf en wil één van mijn chalets verkopen. Het is roerend goed. Als ik btw belast verkoop, vervalt dan de btw herzieningstermijn zodat ik de bij aankoop ontvangen BTW niet terug hoef te betalen?

En als ik zonder btw verkoop (zonder btw belaste prestaties bij de koper, bijv. aan een particulier) moet ik dan alle bij aankoop ontvangen btw terugbetalen? Of wordt dat naar rato van de lopende herzieningstermijn gedaan? (nog 2 jaar te gaan)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Staat toch echt gewoon op de site van de Belastingdienst.

Plak het hier wel voor je in;

 

 

 

 

Gevolgen van verkoop tijdens de herzieningsperiode

 

Bij verkoop tijdens de herzieningsperiode zijn 4 situaties mogelijk:

1.U hebt de onroerende zaak gekocht als ondernemer en de btw bij aankoop afgetrokken als voorbelasting. U verkoopt de onroerende zaak met btw (verplicht, of als keuze voor belaste levering). Met de btw die u bij de aankoop hebt afgetrokken als voorbelasting, hoeft u verder niets te doen. Btw die u betaalt over de kosten van de verkoop, kunt u aftrekken.

2.U hebt de onroerende zaak gekocht als ondernemer en de btw bij aankoop afgetrokken als voorbelasting. U verkoopt de onroerende zaak zonder btw. Omdat u bij de aankoop de btw volledig hebt afgetrokken, moet u nu een gedeelte van deze btw terugbetalen.

3.U hebt de onroerende zaak gekocht als ondernemer en de btw bij aankoop niet afgetrokken als voorbelasting. U verkoopt de onroerende zaak met btw (verplicht, of als keuze voor belaste levering). De btw die u bij de aankoop niet hebt afgetrokken, kunt u nu alsnog gedeeltelijk aftrekken. Ook kunt u de btw die u betaalt over de kosten van de verkoop, aftrekken als voorbelasting.

4.U hebt de onroerende zaak gekocht als ondernemer en de btw bij aankoop niet afgetrokken als voorbelasting. U verkoopt de onroerende zaak zonder btw. U hoeft dan verder niets te doen.

 

bron

 

 

[Mod edit: link werkend gemaakt ]

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo;

 

Nog maar een stukje voordat ik weer wordt gecorrigeerd;).

 

 

 

Btw-bedrag berekenen

 

Hoeveel btw u terugbetaalt (situatie 2) of terugvraagt (situatie 3) hangt af van het moment in de herzieningsperiode waarop u de onroerende zaak verkoopt. Voor het deel van de herzieningsperiode dat nog niet verstreken is, moet u btw betalen of kunt u btw terugvragen. U rekent hierbij in maanden.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Het is roerend goed.

Dan heb je geen keuze. Je bent btw ondernemer en hebt het chalet altijd voor belaste prestaties gebruikt, neem ik aan. De verkoop vindt ook in dat kader plaats, zodat deze belast is met 21% btw, ongeacht wie de afnemer is. Herziening speelt dan niet, want het blijft in de belaste sfeer.

 

Maar het leuke met chalets is, dat het nog wel eens onduidelijk is of het nu roerend of onroerend is en er ook nog kwalificatieverschillen bestaan tussen overdrachtsbelasting en omzetbelasting (zeer recent is er nog zo een gecorrigeerd door de staatssecretaris, door die kwalificatieverschillen werkt de samenloopbepaling namelijk niet altijd even goed). De antwoorden van Easy does it zien in ieder geval op onroerende zaken, maar zijn op zich ook wel toepasbaar voor roerende zaken - met wat aanpassingen, zoals schrappen van alles wat met "keuze" te maken heeft.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ja roerend of onroerend is een dingetje. Juridisch is het door een uitspraak van de HR onroerend (omdat het geacht wordt te blijven staan door aansluiting op leidingen en aanleg tuin met terrassen) maar belastingtechnisch is het roerend (door inspecteur zo aangemerkt omdat het verplaatsbaar is).

Daarom ga ik er van uit dat het roerend is.

Link naar reactie
  • 0

In het besluit over de samenloopvrijstelling btw en overdrachtsbelasting wordt aardig uitgelegd wat het probleem is en wat (soms) oplossing kan bieden. De overdrachtsbelasting volgt namelijk de civielrechtelijke definitie, terwijl de omzetbelasting de btw-richtlijn (althans de interpretatie daarvan door het HvJ EU) volgt.

 

In het volgende voorbeeld wordt de toepassing van de goedkeuring geïllustreerd.

 

Een ondernemer levert een perceel grond samen met een (duurzaam) op dat perceel geplaatste stacaravan aan een particulier. De waarde in het economische verkeer van de grond bedraagt € 50.000 en van de stacaravan € 20.000. Voor de OVB is sprake van de verkrijging van één onroerende zaak. Voor de OVB is de maatstaf van heffing bij de verkrijging van de onroerende zaak in totaal € 70.000. Voor de OB is sprake van de levering van twee zaken: een onroerende zaak (het perceel grond) en een roerende zaak (de stacaravan). De levering van het perceel grond is vrijgesteld van OB12, terwijl de levering van de stacaravan belast is met OB. De particulier heeft geen recht op aftrek van OB en wordt bij de aankoop van de stacaravan geconfronteerd met de heffing van zowel OB als OVB.

 

De heffing van OVB blijft achterwege voor de waarde gelijk aan het deel van de vergoeding dat is toe te rekenen aan de levering van de stacaravan (€ 20.000). De betrokken particulier wordt hierdoor alleen geconfronteerd met de heffing van OB over de stacaravan. Over de grond is OVB verschuldigd.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bij nog twee jaar te gaan ben je uitgegaan van de kortere herzieningsperiode

voor roerende zaken( Jaar van aanschaf plus 4 jaar daarna) hoop ik?

 

Excuses voor de onjuiste informatie , je had vermeld dat het roerend was.

Blokkade in het koppie herzieningsperiode=onroerend.

 

Groet

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Als ik dit goed gelezen heb is volgende aanname dan juist ?

 

I Een chalet is roerend.

2 Herzieningsperiode voor roerend is jaar van aanschaf plus 4 aansluitende jaren

 

Conclusie;

 

Als ik na 5 jaar besluit chalet alleen privé te gebruiken geen herziening ?

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Het is en blijft een discussie over roerend of onroerend maar in een rapport van de belastinginspecteur is aangegeven dat het een roerende zaak betreft. Dan is er voor zover ik weet een herzieningsperiode van 5 jaar. Telt dan het jaar van aanschaf naar rato mee of meteen als jaar 1 ook al is het chalet pas in juni aangeschaft? Want dat zou betekenen dat ik eind van dit jaar al met enkele chalets uit de herzieningsperiode van 5 jaar ben.

Link naar reactie
  • 0

Het is en blijft een discussie over roerend of onroerend maar in een rapport van de belastinginspecteur is aangegeven dat het een roerende zaak betreft. Dan is er voor zover ik weet een herzieningsperiode van 5 jaar. Telt dan het jaar van aanschaf naar rato mee of meteen als jaar 1 ook al is het chalet pas in juni aangeschaft? Want dat zou betekenen dat ik eind van dit jaar al met enkele chalets uit de herzieningsperiode van 5 jaar ben.

Ik denk dat je daarmee gelijk hebt. De herzieningsperiode is 5 jaar, waarbij het jaar van aanschaf als een heel jaar mee telt (dus niet naar rato).

 

Maar ik vraag me alleen af of je eigenlijk wel iets moet doen met die herzieningsperiode. Zoals @ronaldinho al aangaf, lijkt het erop dat je destijds al 21% btw hebt teruggevraagd. Als je de chalets nu weer verkoopt, dan verkoop je ze dus weer met 21% btw. Het lijkt me dat de herzieningsperiode dus alleen maar relevant is als je het chalet privé gaat gebruiken (dus voor de btw-bijtelling) of als je achteraf meer of minder vrijgestelde omzet maakt dan vooraf verwacht.

 

Waar denk je dat de herzieningsperiode in jouw geval precies voor van toepassing is?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.