Ga naar inhoud

Gemaakte kosten voor de oprichting opnemen in de jaarrekening

Geplaatst:

Duke61

Geachte forumleden,

 

Voor ik mijn onderneming begon heb ik kosten gemaakt die aan de onderneming gerelateerd kunnen worden. Het gaat om zo'n 1700 euro. Kan ik die in 1 keer als kosten nemen in het huidige belastingjaar. Moet dat of kan ik ze ook doorschuiven? Het is wellicht beter om mijn verlies te beperken dit jaar zodat de mkb winstvrijstelling niet negatief wordt. ... maar als ik dat doe, kan ik ze in latere jaren dan alsnog opvoeren of is die kans dan verkeken.... Oftewel hoe lang kan ik wachten met dergelijk kosten ten laste van de winst te brengen...

 

Als ik plank helemaal mis sla, dan hoor ik het ook graag.

 

Mvg, Dick

Featured Replies

Geplaatst:

prinsrachid

Voor ik mijn onderneming begon heb ik kosten gemaakt die aan de onderneming gerelateerd kunnen worden. Het gaat om zo'n 1700 euro. Kan ik die in 1 keer als kosten nemen in het huidige belastingjaar. Moet dat of kan ik ze ook doorschuiven?

Je moet kosten toerekenen aan de periode (bijvoorbeeld maand of jaar) waarop ze betrekking hebben. Het is dan inderdaad mogelijk dat je verlies draait en een negatieve mkb-winstvrijstelling hebt. Het is niet anders. Daar staat tegenover dat je winst het jaar erop hoger is - en je mkb-winstvrijstelling dus ook.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Geplaatst:

Duke61

  • Auteur

Toerekenen kosten aan maand en jaar... deze kosten zijn gemaakt voor het aangifte jaar.

Uit het antwoord maak ik op dat ik die kosten in het eerste jaar van het bestaan van de onderneming MOET nemen... graag nog even bevestigen.

Geplaatst:

prinsrachid

Toerekenen kosten aan maand en jaar... deze kosten zijn gemaakt voor het aangifte jaar.

Uit het antwoord maak ik op dat ik die kosten in het eerste jaar van het bestaan van de onderneming MOET nemen... graag nog even bevestigen.

Inderdaad, je mag aanloopkosten gewoon aftrekken - maar dan wel in het goeie jaar. :)

 

Tip: Handboek Ondernemen

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Geplaatst:

Ward van der Put

  • Moderator

Kleine toevoeging: het voorzichtigheidsbeginsel wordt niet genoemd in het Handboek Ondernemen.

 

Om wat voor kosten gaat het precies? Bijvoorbeeld de aanschafkosten van bedrijfsmiddelen, zoals een nieuwe pc, kun je namelijk wel uitsmeren over meerdere jaren door ze te activeren (op de balans te zetten als vaste activa) en er vervolgens jaarlijks maximaal 20% op af te schrijven.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.