op 31/5 HL ondernemers voor de klas!

Aanbevolen berichten

 

Hallo Viewfinder,

 

Ik heb in ieder geval al scholen in Eindhoven, Breda (2x), Prinsenbeek en Bergen op Zoom die dolgraag het project willen doen maar zelf geen ondernemer kunnen vinden (geen ouders met ervaring in het ondernemerschap of die het niet project niet willen/kunnen doen).

 

Voor scholen buiten brabant kan contact gelegd worden met Jong Ondernemen in Den Haag. Zij hebben een andere aanpak m.b.t. het project BizWorld.

 

Ondernemers voor de klas,

 

Ik vraag ondernemers over het algemeen ook e.e.a. te vertellen over hun eigen bedrijf. Mijn ervaringen tot dus ver zijn dat ik echt "de rem" er op moet zetten, anders komen we helemaal niet aan het project toe en kom je aan 2 uur echt te kort.

 

Tip van Flip: Zorg dat je je presentatie en taalgebruik aanpast aan de betreffende leeftijd. Gebruik je veel ingewikkelde terminologie, raak je ze gegarandeerd kwijt en is het lastig ze terug te krijgen.

 

met vriendelijke groet,

Pauline

 

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie

Pauline is cool :D

 

Ze heeft een heel leuk project. Niet makkelijk, maar wél heel leuk. Ondernemers in de regio, die daar tijd voor kunnen vrijmaken (hebben meestal zélf jonge kinderen) moeten daar zeker aan meewerken.

 

Het werkt namelijk écht. 8 jarigen "in business". Leuk om te zien, leuk om te doen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Ik heb mijn netwerk in de omgeving Eindhoven aangesproken...

 

Ton, Gaby, George..

 

Komop dit is wat voor jullie. Niet alleen leuk ook zinvol!

 

Neem even contact op met Pauline zie boven of

 

Stichting

BizWorld Brabant

De Run 1101

5503 LB Veldhoven

Tel: 040 - 258 27 25

Fax: 040 - 258 27 20

E-mail: info@bizworld-brabant.nl

 

http://www.bizworld-brabant.nl

 

Perry

 

Bel me anders nog even: 0252 624 824

Link naar reactie

Nils, waar kunnen scholen zich inschrijven? Of is dat alleen op uitnodiging?

 

Scholen schrijven zich in via de site van SenterNovem

 

Er is inderdaad ook grote behoefte aan enthousiaste scholen. Mijn idee is om scholen specifiek te benaderen met een bepaalde ondernemer uit de buurt. Dan wordt het allemaal wat tastbaarder. Het zijn overigens de menen van SenterNovem/EZ/OC&W die achter de scholen aan gaan.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Dank je Perry.

 

Over leuk en zinvol. Ik kreeg deze reactie van een school in Veldhoven vandaag:

 

Ik hoor van ouders dat er kinderen zijn die 's morgens om half zeven al de krant uit de brievenbus halen om als eerste te kunnen kijken wat de aandelen en de AEX doen. Veel ouders zeggen dat de kinderen hele verhalen thuis vertellen en het allemaal geweldig vinden.

 

Daarbij heeft 1 van de bedrijven van deze school tegen betaling van 1 Biz Euro een kleuter ingehuurd voor de reclamespot die ze allemaal moeten maken, omdat de vriendschapsbandjes ook voor jongere kinderen gemaakt worden binnen hun "bedrijf".

 

Idee voor een nieuw bedrijf "Rent a kleuter" ;)

 

Pauline

 

 

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie

Al 70 aanmeldingen! En niet de eerste de beste ondernemers. Ik zie ook veel "vrienden". Hartstikke bedankt allemaal, we gaan voor iedereen een passende school zoeken.

 

PS aanmelden kan nog steeds: kijk op www.ondernemersvoordeklas.nl

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Beste Vrienden,

 

Dank voor jullie spontane en enthousiaste bijdrage aan het programma. We hebben de 100 dik gehaald. Er worden nu voor alle ondernemers afspraken gemaakt bij de school van hun keuze. Ik hoop dat iedereen aan zijn trekken komt.

 

Verder zal de Staatsecretaris, mevrouw Van Gennip, op de 26e voor de klas staan bij ROC Vlevoland in Almere Buiten. Zij zal vergezeld zijn van de zeer aansprekende ondernemers:

- Victor Muller van de Spyker

- Duncan Stutterheim van de Dance Events

- Loanard Huisson van de Diverto Graafmachines

 

Ik wens alle deelnemers veel plezier op die dag.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Beste Vrienden,

 

Dank voor jullie spontane en enthousiaste bijdrage aan het programma. We hebben de 100 dik gehaald. Er worden nu voor alle ondernemers afspraken gemaakt bij de school van hun keuze. Ik hoop dat iedereen aan zijn trekken komt.

 

Verder zal de Staatsecretaris, mevrouw Van Gennip, op de 26e voor de klas staan bij ROC Vlevoland in Almere Buiten. Zij zal vergezeld zijn van de zeer aansprekende ondernemers:

- Victor Muller van de Spyker

- Duncan Stutterheim van de Dance Events

- Loanard Huisson van de Diverto Graafmachines

 

Ik wens alle deelnemers veel plezier op die dag.

 

Groeten,

Nils

 

 

Daar heb jij toch ook een aardige bijdrage aan geleverd ;)

Een pluim eh reusje voor jou Nils.

Link naar reactie

Beste Ondernemers voor de klas,

 

Ik wil alle 120 enthousiastelingen hartelijk bedanken voor hun spontane bijdrage aan dit evenement. Ik heb begrepen dat niet iedereen onder gebracht is, maar wél de meesten. Her en der heb ik vernomen dat vooral de scholen/scholieren én de ondernemers het heel leuk vonden.

 

Gemiddeld heeft iedere ondernemer 2x les gegeven aan een klas van rond de 25 leerlingen/studenten. Das dan mooi zo'n 6000 leerlingen/studenten die geconfronteerd zijn met de dragers van het heilige vuur.

 

Ben Lacor (mijn maat) was met twee anderen op het Veenlanden college in Mijdrecht. De school had het heel keurig georganiseerd, de leerlingen waren ethousiast en Ben vond het erg leuk.

 

Ik ben best benieuwd of er meer reacties zijn.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Ben net terug ;D het was erg leuk.

Oorsponkelijk was ik ingeroosterd op de Hogeschool Rotterdam, Small business & retail management, maar die hebben afgelopen vrijdag afgezegd. Na een e-mailtje naar Senter hebben ze me op het Zadkine ROC geplaatst, Mbo verkoopmedewerker, 1 jarig traject (eigenlijk de uitvallers van het vmbo....).

 

Minder moeilijke vragen. maar des te moeilijker om de aandacht vast te houden. Uiteindelijk heb ik ze een uur lang geboeid, daarna begon het te rommelen, maar ik ben toch erg tevreden, en vooral: het was erg leuk!

 

Nils en anderen van de organisatie: bedankt!

 

Groeten Justus

Link naar reactie

Op www.lerenondernemen.nl stonden drie programma's:

*het ondernemers abc: de leerlingen bedenken bij iedere letter een woord en de ondernemer relateerd het woord aan zijn bedrijf

*de ondernemersstellingen: de leerlingen bedenken vantevoren een aantal stellingen die aan de ondernemer voorgelegd worden

*uitwerking van een ondernemersprobleem: de leerlingen ontwikkelen een plan van aanpak voor verschillende ondernemersproblemen, en de ondernemer bespreekt ze.

 

Op het ROC Zadkine (Rotterdam) waren ze voorstander van het ondernemersverhaal (lees: ze hadden geen porgramma voorbereid...): je doet gewoon je verhaal en ze stellen vragen.

 

Omdat ik bij de opleiding verkoop terecht was gekomen heb ik een link gelegd met interieurs van winkels, en hoe dat het gedrag van klanten en verkopers bepaald. Vonden ze wel boeiend. Plaatjes van ontwerpen vonden ze ook mooi.... vooral de visualisaties met de computer waren de jongens erg van onder de indruk 8). Bij een gedeelte over het verschil in winkelgedrag van mannen en vrouwen knikten de meisjes heel veel, blijkbaar veel herkenning... :D

 

De achteroverhangende jongens waren soms erg kritisch, zagen letterlijk niet overal brood in... ik vertelde over een toenemend aantal allochtone ondernemers en hoe bijvoorbeeld allochtonen gedragen worden door hun sociale netwerk ze een winkel opzetten, en de oortjes waren gespitst...

 

Leerzaam en leuk! Aanrader voor volgend jaar, en alhoewel ik eerst scpetisch was over deze vmbo-uitvallers: het is me 100% meegevallen!

 

 

Link naar reactie

Ben ook net terug van het Zadkine. Had niet eerder op een MBO zoiets gedaan, vaker HBO/WO, maar vond het erg leuk. Zo'n 35 betrokken leerlingen die geen moment achterover hebben (kunnen) hangen.

 

Ik heb dan ook een spel met ze gedaan, dat ik wel vaker doe om de groep actief te krijgen. Het spel, EntrepreneurScout, is erop gericht om niet alleen na te denken over ondernemerschap maar ook uit te proberen of er talenten en houding aanwezig is om je er werkelijk op te gaan richten. Het competitie-element zorgt ervoor dat er flink wordt aangepakt natuurlijk.

 

Ik heb ook wel wat opbouwende opmerkingen, uit eigen ervaring en door terugkoppeling van ondernemers die ik geronseld had:

1. de voorbereiding is te laat gestart

2. de tijd in het jaar blijkt voor de scholen ook slecht te passen i.v.m. tentamens/examens

3. de communicatie met de ondernemer was niet erg respectvol hier en daar, alsof je een vertegewoordiger bent,

4. de ontvangst was her en der slecht geregeld, niemand leek te weten dat je komt en waar je moest zijn,

5. in een enkel geval is de happening 2 dagen van te voren afgezegd.

 

Aanbevelingen:

1. behandel de ondernemers als VIP, want dat zijn ze ook,

2. begin eerder met de voorbereiding zodat scholen het beter kunnen inpassen

3. maak meer reclame voor het event zodat de opkomst (leerlingen/studenten/docenten) stijgt

4. arrangeer contact tussen ondernemer en opleiding zodat de inzet van de ondernemer optimaal past in het leerproces.

 

Ik doe graag weer mee volgende keer, zie het net als de ondernemers die ik heb overgehaald mee te doen als een maatschappelijke rol om mensen voor te lichten en enthousiast te maken.

 

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie

Ook ik heb mijn verhaal gedaan op Zadkine. Een klas vol leerlingen installatietechniek. Geen vast stramien qua lesindeling. Geen tijdslimiet.

 

Dus niets voorbereid en lekker veel interactie ingebouwd.

 

Eigenlijk maar 1 echte vraag aan hen gesteld: wat is volgens jullie een ondernemer, omschrijf dat eens in steekwoorden.

 

Dat leidde tot een aanstekelijke dialoog van ruim twee uur. Veel goede en relevante vragen. Leuke discussies. Wat mij opviel is dat ze erg veel wisten van alle randvoorwaarden rondom ondernemen. Moet erbij zeggen dat ze allemaal al stage lopen bij verschillende bedrijven en dus de praktijk kunnen proeven.

 

Ik heb het in ieder geval als een erg leuk ervaren. Nog een fles wijn aan overgehouden ook! (moet je die eigenlijk opgeven aan de fiscus? ;))

 

Top geregeld dus Nils!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.