• 0

Parttime ondernemen vs ZZP een niet-wetenschappelijke observatie

Naast mijn andere bedrijven (ik had onder andere een kaasmakerij waar ik Nederlandse brie maakte, inmiddels verkocht.) en andere bezigheden heb ik een klein boekenfonds dat al jaren bestaat. Het grappige is dat de verkoopcijfers de stand van de economie goed weergeven. Net als de aandelen van uitzendbureaus goede graadmeters zijn voor groei of krimp van de economie.

 

De oplagecijfers van twee titels geven een aardige indicatie, tijdens en na de crisis was het 'Handboek Parttime Ondernemen' populair, inmiddels is de balans omgeslagen en wordt de 'ZZP Gids' meer verkocht. Wat leeftijdsopbouw betreft zijn er weinig verschillen, je zou verwachten dat oudere starters eerder parttime starten, maar ook de nieuwe generatie heeft deze tussenvorm ontdekt.

 

Mijn voorzichtige en niet wetenschappelijke conclusie is dat starters momenteel meer vertrouwen hebben in succes en snelle groei en daarom sneller fulltime starten. En dat is goed voor de schatkist van de overheid, want parttime ondernemen biedt fiscale voordelen die nu immers niet geclaimd worden.

 

 

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

HenkH Bedoel je dit?

 

A. inkomen 17.000 + 15.000= 32.000 - 9404= 22.596 belastbaar inkomen. Blijft over na belasting (35%) = 24.091

 

Als ik het goed heb berekend, maar ik ben geen belastingadviseur, is het belastbare inkomen 22.596 hij/zij draagt dus 35% = 7908 belasting af. Ik kom dan met mijn boerenverstand op 32.000 - 7908 = 24.091 wat overblijft. Inderdaad meer dan het belastbaar inkomen. Dat is het effect van de ondernemersaftrek in dit geval.

 

Of mis ik iets? En heffingskortingen hypotheekaftrek e.d buiten beschouwing gelaten omwille de eenvoud.

 

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie
  • 1

maar zoals henk zegt je mist posten.

 

scenario A wordt

15000 - 9404 = 5596 - 14% mkb vrijstelling = 4812 belastbaar

 

17000 loon

4812 winst

21.812 verzamelinkomen

2000 algemene heffingskorting (iemand heeft een achtelijk aflopend schema bedacht dus dit is globale schatting )

3101 arbeidskorting

16711 grondslag belasting

belasting is 36,55% =6107

 

17000+15000 - 6107 = 25893

 

dan laat ik zvw heffing over het winstdeel nog even buitenbeschouwing.

 

scenario B daar moet die heffingskorting en arbeidskorting ook meegenomen maar we wisten al dat 100# loon ongunstug is

 

scenario C 100% ondernemer wordt dan

 

30000 - 9404 = 20596 - 14% mkbv = 17712

 

17712 winst

2242 algemene heffingskorting (hoger omdat inkomens onder 19922 100% krijgen = 2242)

3101 arbeidskorting.

12369 grondslag belasting

36,55% = 4520

 

30000-4520 = 25480

 

per saldo dus verwaarloosbaar verschil zeker als je bedenkt dat bij scenario C het totaal inkomen 2000 lager is zou je met 32000 winst rekenen kom je heel dicht bij het bedrag van scenario A.

 

Link naar reactie
  • 0

Peter, met jouw toelichting valt het kwartje. Had eigenlijk al eerder moeten vallen :-[ alleen geeft jouw rekensommetje een vertekend beeld. vandaar mijn opmerkingen over heffingskortingen e.d.

 

Bij 30k winst kom je uit op een belastbaar inkomen van ongeveer 17713 waar dan belasting over berekend wordt (en een stukje Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW) Maar daar gaan de heffingskortingen nog van af. netto te besteden zou dan ongeveer 27897 zijn met ongeveer 2100 euro aan te betalen belasting.

 

Bij een mix van winst en loon zullen de regels omtrent ZA en SA het wel beïnvloeden en of dat gunstiger is zal af hangen van de verdeling daar tussen.

 

maar dat is voer voor de echte belastingadviseurs. ;D

 

Edit: Roel is me voor en zoals gewoonlijk heel gedetailleerd :)

 

Link naar reactie
  • 0

Dank Roel en Henk,

 

Zo komen uiteindelijk bij de juiste uitkomst. Voor de volledigheid zouden we ook pensioenopbouw mee moeten nemen maar die berekening laat ik graag aan iemand anders over.

:)

 

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.