• 0

Btw inkoop voedingssupplement buiten EU

Hallo

 

Na veel gezocht te hebben zonder resultaat ga ik hier toch mijn vraag stellen.

Ik zit met de volgende vraag:

 

Voor mijn eenmanszaak importeer ik voedingssupplementen uit Amerika.

Hiervoor betaal ik btw en invoerrechten aan de douane.

De btw vraag ik weer terug in de btw aangifte.

In Nederland verkoop ik deze producten tegen het 6% tarief.

 

Wat ik niet snap en wellicht doe ik het fout, waarom moet ik 21% btw aan de douane betalen terwijl ik het hier voor 6% verkoop?

 

In de btw aangifte geef ik niks aan bij vakje 4a. Is dit goed of moet dit wel?

 

Ik hoor graag van een van de experts.

 

Gr Frans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ik niet snap en wellicht doe ik het fout, waarom moet ik 21% btw aan de douane betalen terwijl ik het hier voor 6% verkoop?

Voldoen de (Amerikaanse) voedingssupplementen aan de Nederlandse Warenwet (vraag eventueel aan de NVWA)? Het kan ook zijn dat de douane 'veiligheidshalve' er vanuit gaat dat dat niet het geval is en daarom 21% btw rekent. Het kan ook zijn dat de verzender een verkeerde goederencode gebruikt.

 

Op zich maakt het natuurlijk ook niet zo heel veel uit, want je vraagt die 21% weer terug. Het kost jou of je onderneming dus niets. En ook die 6% die je vervolgens aan je klanten in rekening brengt, die betaal je niet zelf - dan doen je klanten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er altijd van uitgegaan dat het 6% is door deze link.

Die link geeft echter 2 smaakjes: (a) Goederen die aan de Warenwetgeving voldoen = 6% en (b) Goedereen die niet aan de Warenwetgeving voldoen = 21%. Maar ik kan me ook voorstellen dat de Douane in geval van twijfel gewoon het algemene 21%-tarief toepast, ook als dat misschien niet helemaal goed zou zijn.

 

Weet u ook of het bij 4a ingevuld moet worden?

4a staat voor goederen/ diensten ingekocht vanuit niet eu landen.

Volgens mij moet je goederen die al door de Douane zijn belast niet meer bij 4a invullen (dat doe je wél als de Douane er géén btw over zou hebben geheven). In dat geval vul je de door de Douane voorbelaste btw in bij vakje 5b. De 21% btw heb je immers al aan de Douane voldaan. Door het bedrag alleen bij 5b in te vullen krijg je die betaalde btw weer terug.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Het kan ook zijn dat de douane 'veiligheidshalve' er vanuit gaat dat dat niet het geval is en daarom 21% btw rekent.

 

Dat is onzin, zo werkt dat niet. De aangever geeft in de aangifte de goederencode op. Als deze aanleiding geeft tot een keuze van BTW tarief moet de aangever middels een code aangeven welk BTW-tarief van toepassing is. De douane kan hoogstens bij een controle van de aangifte constateren dat e.e.a niet klopt en de aangifte corrigeren.

 

Het kan ook zijn dat de verzender een verkeerde goederencode gebruikt.

Uit de vraag van TS blijkt dat hij zelf aangever is (waarschijnlijk via een douaneagent). TS gebruikt een goederencode, niet de verzender.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.