• 0

ontslag, ww, startersperiode mogelijk bij andere zelfstandige activiteiten?

Hallo allemaal,

Ik heb me bij dit forum aangemeld aangezien ik met een aantal vragen blijf zitten. Navraag bij en zoeken op de website van het UWV heeft nog geen concrete antwoorden opgeleverd. Ik heb op dit forum al veel gevonden en gelezen (dank daarvoor!), maar helaas nog geen antwoorden gevonden op mijn specifieke situatie. Ik hoop dus dat jullie mij kunnen/willen helpen ;)

Situatie:

Op dit moment ben ik met mijn werkgever in gesprek over een (niet verwijtbaar) ontslag d.m.v. een vaststellingsovereenkomst en een hogere ontslagvergoeding (dan de standaard transitievergoeding). Naast dit loondienstverband van 24 uur per week, ben ik sinds 01-01-2015 ook ingeschreven bij de KvK (en heb ik een btw-nummer) voor mijn zelfstandige activiteiten als fotografe. Dit stelt nog niet heel veel voor (uitgegroeide hobby met nu nog hogere investeringskosten dan winst), maar het feit is wel dat ik al geregistreerd ben als zelfstandige.

In plaats van vanuit de ww zoeken naar een nieuw loondienstverband zou het voor mij ook een reëele optie (wens) zijn om in die 24 uur vanuit de ww te gaan werken als zelfstandig Virtual Assistant (PA op afstand). Hiervoor heb ik nu nog niets opgezet of officieel ondernomen.

1. Stel dat ik in die 24 uur (voorheen loondienst) als zelfstandig Virtual Assistant aan het werk wil gaan (welke zelfstandige activiteit nog geheel nieuw is naast de fotografie):

a. kan dit dan vanuit de ww-situatie opgestart worden?

b. met de startperiode van die 26 weken?

c. met behoud van de verlaagde uitkering, met vrijstelling van sollicitatieplicht?

d. of kom ik hier niet voor in aanmerking, omdat ik op papier al "zelfstandig" (fotograaf) was voor ontslag? Terwijl dat hele andere activiteiten zijn.

e. of kom ik hier wél voor in aanmerking, omdat het een geheel nieuwe activiteit is binnen die 24 werkloze uren en niets met fotografie te maken heeft?

2. Stel dat ik met de werkgever overeen kom dat ik geen prestatieplicht meer heb tijdens (een deel van) de opzegtermijn en tijdens deze opzegtermijn al probeer te starten als zelfstandig Virtual Assistant:

a. kan ik dan nog wel na beëindiging van mijn loondienstverband in aanmerking komen voor de ww-uitkering en het starten van een bedrijf vanuit de ww (zonder sollicitatieplicht)?

b. en voor de volledige startperiode van 26 weken?

c. of is het verstandiger om in deze opzegtermijn alleen de mogelijkheden te onderzoeken, eventueel een bijpassende training te volgen en na datum beëindiging, vanuit de ww, de daadwerkelijke start te maken, zodat je ook voldoende tijd hebt/krijgt (26 weken?) om zaken goed op te starten en toch wat aanvullende inkomsten uit de ww hebt.

3. Ik lees dat een transitievergoeding geen invloed heeft op je uitkering. Heeft een hogere ontslagvergoeding dat ook niet?

Ik wil uiteraard mijn uiterste best doen om zo snel mogelijk weer volledig eigen inkomsten te genereren, maar ik wil mij niet in de vingers snijden door zaken te vroeg op te pakken, of niet aan bepaalde voorwaarden te voldoen en daarmee mij ww-uitkering op het spel zetten.

Iemand? Alvast veel dank!

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

Wat voorzichtige reacties, want geen expert:

1. het UWV rekent met een standaard werkweek van 40 uur. Jij hebt er een van 24 uur, dus van die 40 uur mag je er 16 besteden zoals je wilt, en krijg je voor 24 uur een WW-uitkering en heb je ook voor 24 uur sollicitatieplicht. Als je meer dan die 16 uur in je zaak steekt heeft dat invloed op je uitkering.

2. Zolang je nog geen uitkering hebt zal het het UWV jeuken wat je met je tijd doet, lijkt me.

• 0

Dank voor je reactie. Misschien ben ik niet helemaal duidelijk genoeg geweest, maar mijn vraag gaat met name over of ik gebruik kan maken van de startersregeling vanuit de ww als virtual assistant, ondanks dat ik al zelfstandige ben met hele andere activiteiten (fotografie).

Van die vrijstelling (voor fotografie) ben ik inderdaad op de hoogte.

• 0

Wat je als zelfstandige doet maakt niet uit -alleen hoeveel tijd je er aan besteed is belangrijk. Dus fotografie en PA vallen onder dezelfde noemer 'zelfstandig'.

• 0

Beste Monie

Als ik je verhaal goed begrijp, dan ga je binnenkort WW aanvragen en was je naast je huidige werk ook werkzaam als zelfstandige. Dat laatste is belangrijk om door te geven bij de aanvraag van de WW.

UWV kijkt naar het aantal uren dat je gemiddeld als zelfstandige werkte in de 26 weken voordat je werkloos werd. Dit zijn de ‘vrijgestelde uren’ voor de WW. Dat wil zeggen dat deze uren niet worden gekort op je WW-uitkering.

Ga je tijdens de WW meer uren werken als zelfstandige? Dan geef je alle uren die je werkt als zelfstandige aan ons door. Na aftrek van de vrijgestelde uren zullen de overige uren worden gekort op de WW. Let wel, dit is blijvend. Mocht je vervolgens minder uren werken als zelfstandige, dan gaat de uitkering niet omhoog.

Ik begrijp dat je ook wilt weten of je in aanmerking kan komen voor de startperiode. Gelet op je verhaal, moet je daar niet vanuit gaan. Je komt namelijk alleen in aanmerking voor de startperiode als je vanuit de WW start als zelfstandige. Echter, de beslissing ligt bij de adviseur werk. Ik adviseer je dan ook om direct contact op te nemen met de adviseur werk zodra je een toekenning ontvangt voor de WW. Voor meer informatie, zie hier.

Wat betreft de sollicitatieplicht. Iedereen met een WW-uitkering heeft een sollicitatieplicht. Kom je niet in aanmerking voor een startperiode? Dan staat het je vrij om vrijstelling aan te vragen via de werkmap. De adviseur werk zal dan een beslissing nemen.

Om tot slot te komen bij de vraag met betrekking tot de ontslagvergoeding. Een ontslagvergoeding heeft geen invloed op de hoogte van je WW-uitkering. Deze hoef je dan ook niet aan UWV door te geven. Voor meer informatie, zie hier.

Met vriendelijke groet,

Erik

UWV Webcareteam

https://www.uwv.nl/webcare

• 0

Ik begrijp dat je ook wilt weten of je in aanmerking kan komen voor de startperiode. Gelet op je verhaal, moet je daar niet vanuit gaan. Je komt namelijk alleen in aanmerking voor de startperiode als je vanuit de WW start als zelfstandige. Echter, de beslissing ligt bij de adviseur werk. Ik adviseer je dan ook om direct contact op te nemen met de adviseur werk zodra je een toekenning ontvangt voor de WW. Voor meer informatie, zie hier.

Dank je voor je reactie! Het klopt inderdaad dat ik al als zelfstandige geregistreerd ben bij de KvK en belasting. Ik zou echter héle andere zelfstandige activiteiten op willen starten (virtual assistant) in compleet ander werk, naast wat ik nu al (zeer beperkt) doe als zelfstandige (fotografie). Vandaar dat ik hoopte dat hier wel mogelijkheden voor zouden zijn vanuit de ww-uitkering/startperiode. Ik moet hier namelijk alles nog voor opzetten en kan het me niet veroorloven om bij de start van deze activiteiten meteen zoveel gekort te worden op de uitkering (aangezien je dan over je vrijgestelde uren heen gaat). Bij de start van je bedrijf zul je uiteraard veel uren maken in het opzetten van alles en als deze indirecte uren zonder omzet dan meteen structureel gekort worden op de ww, wordt het financieel heel lastig...

Ik snap dat je uiteindelijke adviseur-werk je hier wellicht meer over kan vertellen, maar die krijg ik pas toegewezen op het moment dat ik daadwerkelijk ww-uitkering aanvraag (= bij einde opzegtermijn werkgever over naar verwachting 4 maanden). Tijdens deze opzegtermijn van 4 maanden van de werkgever zou ik me echter al in deze scenario's willen verdiepen, zodat ik zo snel mogelijk stappen vooruit kan maken (zonder me in de vingers te snijden).

Heb je misschien ook antwoorden op mijn vraag 2? En dan met name wat de gevolgen voor de ww (over 4 maanden) zijn als je nu al -tijdens de opzegtermijn van je werkgever en dus vóór je aanvraag ww- begint met het voorbereiden of zelfs opstarten van de andere zelfstandige activiteiten?

Alvast bedankt voor je reactie!

• 0

Heb je misschien ook antwoorden op mijn vraag 2? En dan met name wat de gevolgen voor de ww (over 4 maanden) zijn als je nu al -tijdens de opzegtermijn van je werkgever en dus vóór je aanvraag ww- begint met het voorbereiden of zelfs opstarten van de andere zelfstandige activiteiten?

Beste Monie,

In dit geval is niet duidelijk of je - omdat je formeel al ingeschreven staat als zelfstandige - nog in aanmerking komt voor de startersregeling.

Eén ding is wel zeker : als jij je nieuwe zelfstandige activiteiten opstart vóór aanvraag WW en akkoord werkcoach, kom je sowieso niet meer in aanmerking voor de startersregeling: op het moment van aanvragen mag je namelijk nog niet gestart zijn: dat is een hele harde voorwaarde

Mede gelet op de niet op te lossen onduidelijkheid over het wel krijgen van de startersregeling over 4 maanden zou ik - als ik jou was - ook goed kijken naar het alternatief: en dat is NU starten zonder startersregeling maar met urenverrekening en vrijstellingsuren.

De tijd die je nu besteed aan je start en voorbereidingen en ook de bestaande activiteiten als hobby-fotograaf tellen allemaal mee voor de vrijstellingsuren.

Bij genoeg vrijstellingsuren en lange duur WW rechten kan deze regeling zelfs (véél) gunstiger uitpakken dan de startersregeling.

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Beste Monie,

Je mag in de 4 maanden van je opzegtermijn al wel beginnen met het uitwerken van je plannen om als zelfstandige te beginnen. Voor de WW-uitkering is het wel belangrijk dat je nog niet werkt als zelfstandige. Je kunt nu alvast gebruik maken van de informatie en online training via de volgende link: http://bit.ly/2bl7RnZ

Ook vind je veel informatie via deze link: http://bit.ly/1rJyyBS

De aanvraag van de uitkering kun je al 4 week voor jelaatste werkdag indienen. Daarna krijg je ook een adviseur werk toegewezen en kun je alvast je plannen kenbaar maken.

Ben je van plan om nu gelijk de werkzaamheden te starten, dan kun je geen gebruik maken van de startersregeling. De uren die je werkt als zelfstandige worden dan ingehouden op je WW-uitkering.

Je moet er wel rekening mee houden dat de uren blijvend gekort worden. Als je werkzaamheden als zelfstandige verminderen gaat de uitkering niet omhoog.

Met vriendelijke groet,

Jeroen

UWV Webcare Team

• 0

Mede gelet op de niet op te lossen onduidelijkheid over het wel krijgen van de startersregeling over 4 maanden zou ik - als ik jou was - ook goed kijken naar het alternatief: en dat is NU starten zonder startersregeling maar met urenverrekening en vrijstellingsuren.

De tijd die je nu besteed aan je start en voorbereidingen en ook de bestaande activiteiten als hobby-fotograaf tellen allemaal mee voor de vrijstellingsuren.

Bij genoeg vrijstellingsuren en lange duur WW rechten kan deze regeling zelfs (véél) gunstiger uitpakken dan de startersregeling.

Dank je Norbert! Je slaat inderdaad de spijker op zijn kop! Gisterenmiddag heb ik eindelijk iemand bij het UWV gesproken, die mij meer kon vertellen over mijn specifieke situatie. Het was een prettig en verhelderend gesprek. Ook even voor de anderen, die dit draadje volgen:

Ik kom dus inderdaad niet in aanmerking voor de startersperiode, aangezien ik al zelfstandige ben. Het maakt inderdaad niet uit dat ik andere, nieuwe activiteiten, wil ontwikkelen. Ze 'vegen' de uren en activiteiten 'op 1 hoop'. De hoop 'zelfstandige' :).

De adviseur vond het ook vervelend voor me dat ik hierdoor -voor de nieuwe activiteiten- niet voor de startersregeling in aanmerking kom. Maar hij bevestigde wat jij -Norbert- ook al zei: ik kan in mijn opzegtermijn gewoon beginnen met het opstarten van de nieuwe activiteiten. Dit heeft geen negatieve, maar ook geen positieve invloed op mijn ww, of vrijstellingsuren. Dat zit namelijk zo:

Bij aanvraag van ww over 4 maanden, moet ik aangeven hoeveel uren ik gemiddeld de 26 weken ervoor als zelfstandige heb gewerkt. Voor deze uren krijg ik inderdaad vrijstelling. Het idee dat wanneer je in de opzegtermijn veel uren maakt hiermee dit vrijgestelde gemiddelde stijgt, gaat helaas niet op wanneer je tijdens de opzegtermijn van de werkgever "vrijstelling van werk" hebt gekregen. Dan worden de laatste 3 maanden van de opzegtermijn bij de berekening van de uren buiten beschouwing gelaten. Dus bij vrijstelling van werk tijdens de opzegtermijn van de werkgever wordt het gemiddelde berekend over de 26 weken vóór de opzegtermijn.

Maarrrr, het zal dus ook niet negatief werken op mijn ww. De adviseur gaf aan dat ik zelf mocht weten wat ik als zelfstandige doe vóór aanvraag van de ww, ook gedurende de opzegtermijn van de werkgever.

De gezamenlijke conclusie was dan ook om in de opzegtermijn van de werkgever al zoveel mogelijk van mijn bedrijf voor te bereiden en op te zetten, zodat ik zo snel mogelijk declarabele uren kan gaan maken en mijn indirecte uren tegen de tijd dat ik ww aanvraag naar verhouding minder zullen zijn. Zodat ik na aanvraag van ww, binnen de vrijstelling van de zelfstandige uren, zoveel mogelijk declarabel kan gaan werken.

Zodra ik met de zelfstandige uren over de vrijstellingsuren heen ga, zullen deze inderdaad structureel gekort gaan worden op de ww. Maar in de hoop dat deze uren tegen die tijd zoveel mogelijk declarabel zullen zijn, is dat uiteindelijk natuurlijk ook de bedoeling. Dat ik mij zonder ww red met mijn eigen bedrijf ;)

Fijn dat er nu duidelijkheid is! En wie weet heb ik anderen ook kunnen helpen met dit draadje.

Iedereen erg bedankt voor het meedenken!

• 0

@Monie, jij ook dank voor deze terugkoppeling!

Inderdaad erg nuttige informatie voor toekomstige starters met dezelfde vragen en situatie.

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Beste Monie,

Goed om te lezen dat je in het gesprek alle informatie hebt gekregen die je nodig hebt.

Veel succes met het opstarten van je nieuwe onderneming!

Met vriendelijke groet,

Stella

UWV Webcare Team

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar