• 0

Balans opschonen

Hallo allen,

 

Ik wil graag de balans van mijn eenmanszaak opschonen omdat deze niet meer overeen komt met de praktijk. Ik heb hier een tijd wat minder aandacht aan besteedt, maar nu ik nieuwe activiteiten wil starten wil ik het weer up-to-date hebben.

 

mijn vraag:

 

Ik heb immateriële activa (2042), materiële activa (1401) en voorraden (500) op de balans staan die niet of nauwelijks overeenkomen met de werkelijkheid.

 

Kan ik bovenstaande zaken dmv. een memoriaalboeking (prive opname)afboeken en naar de reële waarde bijstellen?

 

En kan ik dan vervolgens de balans weer gelijk trekken door aan de passiva zijde het saldo crediteuren aan te vullen met een prive storting?

 

Alvast dank voor het meedenken!

 

Hartelijke groet,

 

Youp

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je balans niet meer klopt, is dit dan veroorzaakt door de laatste 8 maanden of speelt het probleem al langer?

 

Als het al langer speelt zou ik eens kijken of je toch niet even met een boekhouder moet gaan overleggen.

Behalve dat je belastingtechnisch in de problemen kan komen, zou het ook zomaar kunnen dat je geld laat liggen.

Volgens mij kan een boekhouder je laatste aangiftes namelijk nog corrigeren.

Link naar reactie
  • 0

Activa:

Wat is de reden dat de werkelijkheid lager ligt dan op de balans staat? Heb je de activa privé opgenomen? In dat geval is de boeking prima. Maar ben je die jaren gewoon vergeten af te schrijven en is er wel zakelijk gebruik geweest dan is het zonde dit niet via de W&V te laten lopen.

 

Crediteuren:

Heb je die ook daadwerkelijk privé betaald? Als je die zakelijk betaald hebt dan zou het banksaldo op je balans ook niet meer moeten kloppen.

Je hebt het in jouw tekst over aanvullen van de crediteuren. Betekent dit dat er bepaalde crediteuren niet op de lijst staan die er wel op hadden gemoeten? Wat heb je dan met die kosten gedaan?

 

Je kan niet zomaar de balans even recht zetten over het eigen vermogen heen. De meeste handelingen hebben invloed op de W&V.

 

Link naar reactie
  • 0

Mocht het echt al zo lang spelen dat er niet meer uit te komen valt dan is het inderdaad een optie de beginbalans zo te corrigeren dat die weer klopt en het eigen vermogen (privé storting/opname) als tegenboeking te gebruiken. Maak die boeking dan wel in de beginbalans of op 31-12-2015. Het blijft dan wel zo dat je over de jaren voor 2016 geen goede boekhouding hebt wat problemen zou kunnen geven bij een controle.

Link naar reactie
  • 0

Bij een eenmanszaak ben je zelf geen crediteur van de onderneming want jij bent de onderneming. Dat bedrag dus volledig afboeken met inderdaad als tegenrekening privé storting.

In het vervolg maak je voor de km-vergoeding in het memoriaal de boeking kosten km-vergoeding aan privé storting. Of als je het bedrag daadwerkelijk uitbetaald kan je ook de uitbetaling op kosten km-vergoeding boeken.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het heldere antwoord.

 

nog even terugkomend op de boeking aan de activa zijde;

 

Kan ik de activa die ik ooit bij het start ('11) op de balans heb gezet maar totaal niet meer relevant zijn afboeken op mijn eigen vermogen door een prive opname?

 

Wat zouden de gevolgen kunnen zijn van het feit dat mijn balans t/m 15 niet kloppend was.

 

Zo ver ik kan overzien heb ik in die periode niet minder btw afgedragen of winst gemeld.

 

Alvast dank!

Link naar reactie
  • 0

Wat zouden de gevolgen kunnen zijn van het feit dat mijn balans t/m 15 niet kloppend was.

 

Er zijn twee uitersten denkbaar, A en B.

 

A: geen.

 

B: administratie wordt verworpen (zijnde ondeugdelijk) waarbij de bewijslast omgekeerd wordt en jij dus moet bewijzen dat een eventuele naheffing van de fiscus niet juist is i.p.v. andersom (dat de fiscus moet bewijzen dat jouw gegevens niet juist zijn dus).

 

Hoe het e.e.a. verloopt is natuurlijk hier niet zomaar te zeggen.

 

Link naar reactie
  • 0

ik vind het een hele wonderlijke gang van zaken om activa met geschatte waarden op te voeren, maar ala het zij zo..

 

Kan ik de activa die ik ooit bij het start ('11) op de balans heb gezet maar totaal niet meer relevant zijn afboeken op mijn eigen vermogen door een prive opname?

 

aangezien je geen feitelijke inkoopfacturen of bankuitgaven hebt waartegen je deze activa indertijd op de balans had kunnen zetten moet het toen ook al een privestorting/ eigenvermogen mutatie zijn geweest. dus ja nu (opnieuw) muteren tegen het eigen vermogen lijkt het meest logisch.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.