Wachttijden in de file voortaan rekenen als werktijd. Minister Donner verwacht zo het fileprobleem op te lossen: leg het probleem bij de werkgever, die kan (wel) met een creatieve oplossing komen. Zie onderstaan nieuwsbericht.

Wat denken jullie dat dit voor een gevolg heeft? Ook in verband met selectiecriteria bij sollicitatieprocedures?

Zie artikel op zibb.nl

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5431-filetijd-als-werktijd-rekenen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

In eerste instantie vraag ik me vooral af hoe de overheid kan bepalen wat werkgever en werknemer overeen komen over uitbetaling van tijd in de file... gaat ze niks aan toch?

Stel dat je zou overeenkomen dat filetijd telt als werktijd, wat moet je daar als werkgever mee? Sollicitanten uitsluiten die ver weg wonen, of dichtbij maar over een weg moeten waar altijd file staat? Praktisch gezien lijkt het me sowieso lastig te verifieren dat iemand daadwerkelijk in een file heeft gestaan.

Misschien dat het wel zorgt voor aparte arbeidstijden (van 11 tot 8, of juist van 5 tot 2), maar ik vraag me af of dat voor werknemers erg prettig is. Een aantal mensen kunnen natuurlijk telewerken, maar dat is niet opeens voor meer activiteiten mogelijk als de overheid er wat financiele druk op zet... ik zie een productiemedewerker nog geen koffiezetter assembleren via een telefoonlijn ofzo ;)

• 0

Ik hoorde dit bericht in de auto, in een traagvoortspelende brei auto's, 11 kilometer lang, 1,5 uur onderweg.

En ik juichte.

Iedereen beseft zich dat het niet slim is om al die kenniswerkers steeds vroeger van huis te laten gaan en ze steeds later thuis te laten komen. Maar we blijven maar gezellig met zijn allen in de Randstad ronddraaien. En er komen steeds meer huizen bij, lekker vlakbij de grote wegen.

Ik begrijp alle werkgevers wel, maar ik vrees dat we zo in een soort Greater London terechtkomen : een permanente file en een onleefbaar klimaat. Subsidies hebben geen zin : anders zaten we allang met zijn allen in Friesland en Groningen.

Daarnaast willen veel werknemers op andere tijden werken, maar de chefs willen dit liever niet. (is mijn ervaring bij verschillende bedrijven).

Door werkgevers de pijn te laten voelen, wordt men misschien wakker : verhuist men het bedrijf naar file-luwe omgevingen en/of geeft men werknemers de mogelijkheid om na de file te vertrekken van huis.Zeker als iedereen ervan overtuid is dat we in een 24 uurs economie leven, is het eigenlijk van de gekke dat we nog zo gezamenlijk het tegendeel bewijzen tussen 7 en half 10 en half 5 tot 7 's avonds.

• 0

Ik vraag me af hoe ze de terugweg willen gaan rekenen?

Tel ik die filetijd op bij de tijd dat ik de volgende ochtend later kom..of schrijf ik dan gewoon overuren.. ;D

En het probleem is niet zozeer de werkgevers die bij elkaar klonteren, maar dat de werknemers (de meeste althans) nou eenmaal in de randstad zitten...

Alweer een probleem dat de overheid klakkeloos in de schoenen van de werkgever wil schuiven....en ondertussen maar dure hsl spoorlijnen bouwen....Ja ik kijk ook vanuit de hoeksche waard op zo'n mooi project uit....lekkere snelle verbinding met parijs, leuk voor de Europarlementariers, maar nutteloos voor de doorsnee werknemer...Om 8 uur op mijn werk in rotterdam komen kan ik helaas nog steeds niet met openbaar vervoer en er worden steeds meer buslijnen geschrapt...dus eerst verplichten ze iedereen de auto te pakken en dan naaien ze je als werkgever er nog eens driedubbel bij door dure accijnzen op de benzine. hogere bpm en nu weer dit????

Sorry ik moest even stoom afblazen....

Egbert Punter

• 0

Ik denk dat ze de uren bedoelen die werknemers reizen die geen vaste standplaats hebben.

Voor werknemers met een vaste plek zou het van de zotte zijn, omdat er een vergoeding ontstaat voor veel reizen.

Het zoveelste bewijs dat Den Haag geen idee heeft wat er in Nederland leeft (zucht)

Laten ze eerst maar eens beginnen met alle vormen van vergoeding die er voor forenzen zijn af te schaffen, en bij afstanden <30 km dit progressief te belasten.

En dan natuurlijk afschaffing van de overdrachtsbelasting op huizen, dat is goedkoper dan al die wegenaanleg (of zit hier de bouwmafia achter van Jorritsma ?)

Oh, en rekeningrijden is nu al achterhaald, tegen de tijd dat dat ingevoerd is, zijn de brandstofkosten zover opgelopen dat er al een automatische regulering is ontstaan, dan biedt het huidige wegennet meer dan voldoende capaciteit.

• 0

Er wordt nu ook al best wat gedaan qua spreiding van arbeidstijden en dergelijke, dat zie je aan de duur van de ochtendspits. Inmiddels staat het op de druktste stukkken van zeg half 7 tot half 10 vast, terwijl dat een jaar of 10 terug een veel kortere tijd was (misschien half 8 tot 9).

Ik zie toch wel heil in (veel) meer wegen, de veranderingen bij Everdingen lijken me een goed voorbeeld van hoe meer rijstroken kan zorgen voor betere doorstroming. Dat knooppunt is inmiddels uit de top-5 verdwenen, terwijl het voorheen de onbetwiste #1 was.

Afschuiven op de werkgevers lijkt me een gemakkelijke maar laffe oplossing voor de overheid... iets dat men niet kan maken zolang de voertuig-gerelateerde belastingen op de huidige tarieven zitten.

Particulier initiatief lijkt me in nederland ook niet echt haalbaar, ik zie de overheid geen bouwvergunning afgeven voor bijvoorbeeld een uber-tolweg tussen de randsteden. Alleen geld vragen door rekeningrijden lijkt me niet heel zinning, als ik om tijdstip x van utrecht naar amsterdam moet, moet dat nog steeds als daar een paar euro opcenten bijkomen... het is niet dat we voor de lol met zn allen in de rij staan ;p

• 0

Wanneer de insteek van Donner representatief is voor de toekomstige politieke cultuur dan staat ons nog wat te wachten ;D. Wanneer de heren en dames politici er niet meer uit komen dan schuiven ze het probleem maar af op een ander :P. Politiek Den Haag wil toch dat eenieder meer verantwoordelijkheid neemt, of begrijp ik er nu geen snars van! Goed voorbeeld doet goed volgen, voooooooral doorgaan met deze slappe was!

(waarschijnlijk heeft Donner het te druk met het referendum en wenst nu een aantal zaken snel te delegeren :P)

www.camelot-legal.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar